Avatar billede dr_nielsen Nybegynder
14. juni 2005 - 16:11 Der er 4 kommentarer

View i notes på baggrund af Contact tabel

Er det muligt i Notes at oprette et fysisk view på baggrund af contact-”tabel”, således at viewet kommer til at indeholde eksepelvis 4 af feltene fra contact-”tabellen” ?

Viewet skal kunne ses udefra via NotesSQL og anvendes i Ms access, og problemet ved at lave et odbc link direkte til Contact tabellen er at der opstår invalid data når detaljer som conpany oa er udfyldt i contact "tabellen" i Notes..
Avatar billede mmmtm Nybegynder
14. juni 2005 - 21:22 #1
Hvilken Notesversion ?
Hvad mener du med contact"tabellen" og "fysisk" view ?
Avatar billede jogii Nybegynder
15. juni 2005 - 14:41 #2
Du kan altid oprette ligesåmange views som du lyster.
Du skal være opmærksom på at Notes ikke anvender tabeller. Vi arbejder med datasæt. Et datasæt er en samling felter. Et datasæt vedligeholdes normalt med en formular. Et view/oversigt er en dynamisk præsentation af de forekomne datasæt. Et View har en SELECT statement, som udvælger hvilke dokumenter der skal vises. I viewet angiver du hvilke data der skal vises i hver kolonne.
Avatar billede dr_nielsen Nybegynder
23. juni 2005 - 08:54 #3
OK, så hvis jeg skal bruge 4 specifikke felter fra contact datasættet, hvordan opretter jeg så et view.

Er Contact i forvejen i view på feks names.nsf

(kender ikke til notes kan i nok høre)
Avatar billede jogii Nybegynder
24. juni 2005 - 13:39 #4
Er det NAMES.NSF (Notes/Domino adressebogen, directory) du skal trække data ud fra eller er det en tredjeparts database (CRM)?
Umiddelbart er det ikke så hensigtsmæssigt at lave ændringer i NAMES.NSF, da den løbende opdateres fra Lotus skabeloner. Man kan dog lave tilføjelser, som man beskytter mod opdateringer. Er det tredjepartsbaser er det fint at lave tilføjelser/rettelser, medmindre man får opdateret designet løbende fra en tredjepartsleverandør.

Hvis du vil oprette en ny oversigt i NAMES.NSF så vælger du blot Menu -> Create -> Design -> View...
Herefter angiver du SELECT Form = "Person" som udvalgskriterie, tilføjer kolonner ved at dobbelklikke i header området bagved den sidste definerede kolonne, trykker <F9> for at se resultatet. Navngiv oversigten og gem.
Dette er en meget kort/skematisk forklaring, men bladre lidt rundt i mulighederne så vil du kunne genkende hvad jeg skriver om.