Avatar billede jakobjakob Nybegynder
14. juni 2005 - 15:28 Der er 8 kommentarer

IP nr. der generer de andre

Vi har et fælles netværk i min boligforening. Det styres af en computer med Linux der agerer Gateway. Dens IP nr. er 192.168.0.1 og subnet er sat til 255.255.0.0

Vores store problem er at der en gang imellem er en af brugerne der køber en trådløs router og sætter til det fælles net. Mange af de trådløse routere har som standard IP nr. 192.168.1.1 og subnet 255.255.255.0 Når de bliver sat til uden yderligere konfigurationer, så er der mange af de andre brugeres PC'er på netværket der tager 192.168.1.1 som gateway og dermed pludselig ikke kan kommet på nettet. Når den trådløse router tages af nettet, fungerer alt igen.

Er der nogen der ved hvad man kan gøre for at gardere sig mod dette?

hilsen Jakob, København
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2005 - 15:32 #1
Det bedste ville selvfølgelig være at ligge denne server på en anden IP adresse, af to årsager.

For det første ville det løse jeres problemer med standart indstillingerne for trådløst og andet udstyr.

For det andet er det sikkerhedsmæssigt en dårlig ide at have væsentlige ressourcer liggende på den ip adresse der oftest anvendes som standard for routere. Det letter hackernes arbejde en del at finde væsentlige ressourcer på den første IP de normalttester
Avatar billede screem_brille Novice
14. juni 2005 - 20:11 #2
hvordan kan de trådløse routere sende svar på DHCP forespøgelser, når de bliver tilsluttet jeres LAN i routerens WAN stik ?
Avatar billede kenp Novice
14. juni 2005 - 22:06 #3
screem -> lyder nærmere som nogle som sætter alle stik i LAN porte i stedet for WAN *G* men den har jeg hørt før ;) bla. på bryggenet *G*
Avatar billede screem_brille Novice
15. juni 2005 - 00:26 #4
kenp hmm ja det må være det, havde bare ikke lige tænkt over nogle kan finde på sådan noget, men på den anden side nu man tænker over det, så virker det slet ikke så fjernt *G*
Avatar billede kenp Novice
15. juni 2005 - 11:06 #5
Niks det er jo det ;) jeg har set flere opslag i bolig/antenne foreninger hvor de forbød at man satte routere op netop på grund af folks uvidenhed, når de fik lavet det stunt. *G*
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 02:43 #6
brug for mere hjælp ?
Avatar billede jakobjakob Nybegynder
09. februar 2007 - 09:56 #7
Jeg har i hvert fald ikke fundet en løsning.
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 10:02 #8
så forstår jeg ikke hvorfor du først nu vender tilbage til spørgsmålet ;)

men laver du ip ranget om til et klasse b netvært er du uden om problemet, jeg har ihverfald ikke set noget SOHO udstyr benytte det range.