Avatar billede celcius Nybegynder
13. juni 2005 - 10:35 Der er 5 kommentarer

Generel strukturering af database

Det er ikke så meget et problem som et generelt spørgsmål vedr. strukturen af en database.

Jeg har en række X/Y koordinatsæt der er relateret til de 7 kontinenter og igen inddelt i lande herunder. Koordinatsættene bruges til at tegne punkter på et kort. Hvert koordinatsæt har tilknyttet diverse tilhørende informations-felter så tabellen kommer til at ligne:

id - id_kontinent - id_land - x - y - info1 - info2 - info3

Det vil aldrig blive nødvendigt at hente data fra 2 lande samtidigt - derfor kan jeg dele tabellen op i mange tabeller uden senere at skulle slås med komplicerede joins - hvorved tabellerne bliver:

id - x - y - info1 - info2 - info3

Altså færre felter - men flere tabeller...

Men hvad er bedst? Én tabel med 50.000 poster eller 50 tabeller med 1.000 poster i hver? Bemærk at der vil være op mod 100 brugere connected til databasen af gangen og det er afviklingshastigheden der er det primære.

Jeg bruger en MySQL database men prøver at finde noget kraftigere.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2005 - 10:41 #1
Jeg ville klart vælge en tabel med 50.000 poster
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2005 - 10:42 #2
50.000 poster er ingenting

det er nemmere at administerere en tabel end 50 tabeller

jeg tror at performance også vil være bedre med en tabel p.g.a. at MySQL
kun skal bekymre sig om en tabel (men det er kun fornemmelse - ikke hard fact)
Avatar billede muddi Praktikant
13. juni 2005 - 12:51 #3
Hvis du bruger MySQL og holder det hele samlet i én tabel, så burde du få en ganske god performance. Medmindre du har brug for nogen fancy funktioner, som endnu ikke findes i MySQL, så er der vidst ikke nogen grund til at lede efter noget "kraftigere".
50.000 poster er jo intet i denne sammenhæng, og MySQL har et utroligt godt ry for sin hastighed!

/Morten
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2005 - 10:51 #4
celsius ?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2005 - 16:12 #5
??