Avatar billede arseny_sln Nybegynder
12. juni 2005 - 21:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Godt og billigt tv-tuner, hvilket?

Hej, eksperter,

Jeg har trænkt at købe mig en tv-tuner, og den skal være både af fin kvalitet og skal ikke koste en formue. Det, jeg primært skal bruge den til, er se fjernsyn over pc'en og overspille mine gamle VHS-bånd til dvd (ved godt, det er bedre med en encoder, men et spørgsmål til: kan en encoder bruges som tuner?). Tuneren derfor kunne optage i opløsning op på 720x576.

Jeg har læst nogle ældre indlæg her på exp., og mange har anbefalet de to tunere fra TerraTec:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23280

og http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=70183

Er der andre forskelle på de to tunere, end kun, at den dyrere model også har radio-tuner? Og får man nogenlunde fin kvalitet ved overspilning af gamle VHS-bånd vha. af de to tunere der?

Eller er der nogen, der kan anbefale en bedre model i samme prisniveau?

På forhånd tak.
Avatar billede toksvig Praktikant
12. juni 2005 - 23:53 #1
Hejsa.
Jeg har brugt TerraTec,(faktisk det første kort du nævner) men jeg var mildt sagt ikke tilfreds med den. Den ville ikke makke ret hverken ifht MediaPortal eller WinTV.
Derimod har jeg haft to hauppauge kort, som bare har været helt optimale. Jeg står for at skulle købe et nyt inden så længe til en HTPC, og det bliver dette kort.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=15495
Jeg ved godt at den falder uden for din priskategori, men det er også bare mit forslag til et godt køb.

Hvis du kan få de kort du nævner til at makke ret, så burde du få OK kvalitet med begge kort, sålænge du kan optage i Mpeg2.
Jeg mener at forskellen på 400 og 600 er radio delen, men derudover er der vist også text tv på 600. (Via internettet, mener det hedder speedText)

Køb af TV kort er lidt præget af religion. Nogen sværger til bestemte mærker...
Her er det så at jeg efterhånden er blevet fantastisk glad for hauppauge, men det er der sikkert andre der ikke er... :)
Avatar billede arseny_sln Nybegynder
13. juni 2005 - 09:05 #2
Hmm. Din kommentar, toksvig, har fået mig til at tænke lidt over de TerraTec kort.
Og du har ikke et af dine gamle Hauppauge tunere liggende til salg, vel?
Avatar billede toksvig Praktikant
13. juni 2005 - 13:22 #3
Nej desværre.
Men du kan også finde et hauppauge kort der er billigere end det jeg foreslår. Jeg ville bare ikke foreslå noget som jeg ikke selv ville bruge.
Du kan evt kigge på http://www.multiportalen.dk/ Her er der en masse snak om HTPC'er..

Hvis du skal til at lave et godt anlæg, så kan du jo kigge efter kort der understøtter windows Media Center Edition (Windows XP MCE).
Ved ikke om du kender programmet, men her er det hele integreret i windows. TV, radio, optage tv og m.m.
Hauppauge har lavet et kort det hedder vist 150 MCE, og jeg mener det koster 650 kroner, og dette kort arbejder sammen med Windows.
Den remote der følger med understøtter også gængse windows kommandoer.
Du kan også købe kabinetter til, som har et lille display foran, som viser sang nummer, længde, tid osv..  (understøtter winamp, Win mediaPlayer m.fl)
Sådan et anlæg ville jeg lave personligt lave hvis...
Jeg kan komme med et link til kabinetterne hvis du vi se det.. de er ret cool...
men måske denne snak skyder noget over målet ifht dit spørgsmål... he he..
Avatar billede arseny_sln Nybegynder
13. juni 2005 - 17:39 #4
hmm, nej, tolksvig, slet ikke.  det lyder meget spændende, det du skriver. tak for det lange svar.

Hvad mener du om den her tv-tuner? http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=20827

Og smid endelig et svar, så du får pointerne.
Avatar billede toksvig Praktikant
14. juni 2005 - 09:28 #5
Hejsa.
Det kort du nævner ser udemærket ud. Pinnacle får også ros rundt omkring, men jeg må nok erkende at jeg ikke har den store erfaring med dem.
Specifikationerne ser OK ud ihvertfald.
Jeg kan ikke se hvilken software der følger med kortet, men jeg mener at pinnacle bruger Intervideo's produkter, som er enkle og gode at bruge selv med en remote, hvad mange andre programmer ikke er.
Hilsen Toksvig.

Tak for point... Sender lidt karma afsted til dig...
Avatar billede arseny_sln Nybegynder
14. juni 2005 - 13:35 #6
Tak, toksvig