Avatar billede martin_moth Mester
10. juni 2005 - 14:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Opret variabel og tæl antal gange en template bruges

Er lidt rusten i XML/XSL, så måske formulerer jeg mig lift forkert. Håber I forstår:
Har en XML-fil med rigtig mange data i
Her en XSL-fil der har en template, der "looper" over alle de data i XML-filen der matcher og skriver dataene fra XML'en ud i en tabel...

Så er det nogenlunde forklaret...

I princippet som vist:

    <xsl:template name="VisData">
            data nummer nummer ????:
                Værdi <xsl:value-of select="bla bla"/>
    </xsl:template>

Jeg vil blot gerne have en TÆLLER der hvor der står ???? - altså bare en variabel, der sættes op med en hver gang templaten udskrives, og får vist værdien

Håber I fatter hvad jeg mener - det er vist meget simpelt, men er ikek så god til at forklare...
Avatar billede janegil Nybegynder
10. juni 2005 - 15:04 #1
Har en følelse av at du kanskje skal opprette en variabel som inneholder en liste over alle noder som matcher, er det for-each på variablen, og position() vil virke som en slags teller.
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2005 - 16:24 #2
Prøv lige at slå <xsl:number> op i referencen...

/CS
Avatar billede martin_moth Mester
11. juni 2005 - 15:55 #3
sidder og koder i notepad - har ikke så meget at slå op i :o(
Avatar billede nielle Nybegynder
11. juni 2005 - 16:25 #4
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2005 - 22:59 #5
Det er ret afhængigt af strukturen i din XML, men forsøg dig med flg. først:

<xsl:template name="VisData">
            data nummer nummer <xsl:value-of select="position()" />:
                Værdi <xsl:value-of select="bla bla"/>
    </xsl:template>

Hvis det ikke er nok, skal du igang med <xsl:number>...

/CS
Avatar billede martin_moth Mester
12. juni 2005 - 10:25 #6
Kan man ikke oprette en helt ny variabel, og tælle op på den, ligesom i alm. programmering?

Altså

    <xsl:template name="VisData">
      data nummer <værdi af min variabel "Tæller">
      <"Tæller" = "Tæller" + 1>
      Værdi <xsl:value-of select="bla bla"/>
    </xsl:template>
Avatar billede janegil Nybegynder
13. juni 2005 - 13:01 #7
Nei. Den nye verdien vil tilhøre en ny variabel med samme navn, men annet scope. Hvilket  kan være genialt, men det er ikke lett å forstå. (Denne mekanismen gir god performance i liste-baserte språk som ML, men det er litt drøyt å lære seg ML, bare for å forstå XSLT bedre.)

I alle fall, den telleren du inkrementerte, vil være udefinert så snart du er ute av templaten.
Avatar billede martin_moth Mester
20. juni 2005 - 14:43 #8
og der finnes ikke "globale" variable man kan bruge, som er synlige i hele min XSL-fil?
Avatar billede nielle Nybegynder
20. juni 2005 - 18:28 #9
Nej, XSL "programmeringsproget" har faktisk slet ikke variable i den traditionelle forstand fra rigtige programmeringssprog. Man har noget som kaldes "variable", men det er i virkeligheden en dims som er konstant når den først har fået en værdi.

Dit bedste bud er ar bruge position() som nævnt i 11/06-2005 22:59:40.
Avatar billede martin_moth Mester
23. juni 2005 - 00:34 #10
ok. tak
Avatar billede martin_moth Mester
23. juni 2005 - 00:34 #11
smid svar...
Avatar billede nielle Nybegynder
23. juni 2005 - 06:21 #12
Svar :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
30. juni 2005 - 21:09 #13
?
Avatar billede martin_moth Mester
05. juli 2005 - 17:21 #14
Men det kom aldrig til at virke... :o(
Avatar billede nielle Nybegynder
06. juli 2005 - 17:25 #15
Jamen i alverdenen hvorfor sagde du så ikke bare det?

Post din eksisterende kode + noget data, og så kigger vi da gerne på den.
Avatar billede martin_moth Mester
07. juli 2005 - 09:02 #16
XML-filen fylder flere 1000 linier og det er svært at pille en repræcentativ bid ud.