Avatar billede fastpoint Nybegynder
10. juni 2005 - 08:45 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

kort forklaring til DBMS

Jeg ønsker ingen links omkring emnet, men rettere en kort forklaring til hvad det er og hvad dets formål er.

Det skyldes det er lidt uforståeligt i min bog så en kort forklaring på det ville muligvis gøre det tydeligere.

Hvad, hvor og hvornår anvendes det?

Har det noget med concurrency at gøre? betyder det man ikke selv skal tage højde for disse problemer og at DBMS klare disse opgaver for en?
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. juni 2005 - 08:52 #1
Avatar billede fastpoint Nybegynder
10. juni 2005 - 08:58 #3
" Jeg ønsker ingen links omkring emnet, men rettere en kort forklaring til hvad det er og hvad dets formål er. "

:)
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. juni 2005 - 09:31 #4
Ok jeg forsøger

Et DBMS er et system til at administrere, vedligeholde og kører et stort databasesystem, og alle de forskellige systemer er forskellige, dv.s. derer forskel på hvad de håndtere og hvor godt de gør det.

Især hvis vi taler om databaser hvor der er krav om transaktions congruens er den slags systemer nødvendige. F.eks. et system der håndtere betalingerer eller anden økonomi, der må en postering jo ikke slettes før man er sikker på at beløbet er overført og overførslen er gået godt, til gengæls skal der være sikkerhed for at et beløg er slettet fre den ene post når den er over ført til en anden.

Concurrency problemet opstår fordi vi ikke håndtere fysiske ting. Hvis vi talte om f.eks. mønter der skulle fra min pung over i din, kunne vi beskrive transaktionen således at min hånd tager mønterne op af min pung, giver mønterne til din hånd, der placere dem i din pung, Vi ved hvor mønterne er til hver en tid. Sker det samme elektronisk er der flere problemer. Beløbet skal ud af min konto, hvor er beløbet mens det er under transaktion. Risikere vi at slette beløbet fra min konto før det er indskrevet i din? osv osv osv. Sådan forstår jeg concurrency problemer

DBMS systemer (de bedste af dem) håndtere både concurrency og data integreteten (registrere alle aændringer således at alle transaktioner kan forklares og spores) og nonrepudiatat (ingen kan træde tilbage, d.v.s. alt registreres på personer således at ingen kan påstå at det ikke var dem der har udført en transaktion. Dette medføre bl.a. at der kun anvendes personlige konti, ingen gruppe konti osv osv)

Spørg hvis der er noget du ikke forstår eller vil have uddybet
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2005 - 10:12 #5
MySQL med MyISAM tabeller understøtter ikke transaktioner og da de fleste
jo nok vil kalde MySQL for en database, så er transaktioner nok ikke
et super godt kriterie

her kommer Arnes helt personlige definition: en database er noget software
til at gemme data på disk, hvor tilgang til data sker på et højt logisk
niveau (som database navne, tabelnavne, feltnavne, værdier) og ikke på
en lavt fysisk niveau (fil navne, byte adresser data strukturer)

SELECT * FROM t WHERE f=123

er nu engang nemmere end

læs f.idx ind i memory, betragt det som et array af struct med 2 felter som er
32 bit integer, antag at de er sorteret, lav en binnær søgning efter 123 i
første felt, læs headeren af t.dat, se at den syvende 32 bit integer er 24
så vi ved at record size er 24, læs så 24 byte fra t.dat offset header size +
det andet felt i den struct vi fandt før
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. juni 2005 - 10:34 #6
arne>Man kan vel via et DBMS lægge transaktions kontrol og styring oven på en MySql med MyISAM tabeller???
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2005 - 10:54 #7
Hvis man med MySQL vil have transaktions support er man nødt til at bruge InnoDB tabeller.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2005 - 10:55 #8
Hvis man ligger en transaktions monitor oven på (XA compliant) databaser, så
er det normalt fordi man har behov for 2 phase commit (fordi man har flere
forskellige databaser eller resourcer)
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2005 - 21:51 #9
og et svar fra mig
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2005 - 16:17 #10
fastpoint ?