Avatar billede dingydog Nybegynder
05. juni 2005 - 21:43 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

At lave en hjemmeside!?

Hej.

Jeg skal ud at rejse til d. 28. august i et halvt år.

Jeg har absolut ingen anelse om hvordan man gør, men mig og min kammerat har besluttet os at lave en hjemmeside.

Hjemmesidens formål er at holde hjemlandet informeret om vores bedrifter, og at nedskrive hvad vi har lavet, så vi ikke 'glemmer' det.
Hjemmesiden skal være interaktiv så vi kan tilføje billeder og rejsebreve når vi er derude, og vores venner og familie herhjemme må gerne kunne skrive hilsner i et forum, eller måske endda også kunne uploade billeder.

Jeg har brugt hele dagen på at se på html editorer, og den eneste gratis jeg har fundet er coffee cups freeware-version, men jeg har gevet op, for jeg aner ikke hvordan man gør... Det er noget med at skrive koder - så meget ved jeg da!?

Så første spørgsmål må lyde - hvor kan jeg få fat i en go og meget begynderlig venlig html editor? (vi er villige til at købe et program selvfølgelig, men det må helst ikke koste alt for meget...)

Dernæst kunne det være lækkert hvis der er nogle venlige sjæle derude der vil guide mig igennem junglen af html-koder, internet-scripts, hosting servere og hvad der ellers findes.

Spørgsmålet er selvfølgelig 200 points værd da jeg regner med, at besvarelse er en længerevarende proces, så 200 behøves da heller ikke at være loft.

Men først

-html editor, hvor og hvormeget?
-næste skridt?
-køb af 'hostingpladsen' (www...)?

På forhånd mange tak!
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
05. juni 2005 - 21:49 #1
jeg kan anbefale HTML-KIT som er ganske gratis god HTML editor. I finder HTML-KIT på adressen her:

www.chami.com

Jeg vil også gerne anbefale Surftown til hosting af hjemmesiden:

www.surftown.dk

..eller vælge et gratis hosting service som www.frac.dk

Men hvis i skal ud og backpacke i lande vi andre knap kan udtale skal i jo finde ud af at komme på nettet og smide nyheder , billeder og hilsener op via FTP. Dette kan være et problem i lande som f.eks. Kina.

Mvh
Mads
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. juni 2005 - 21:56 #2
ok, ja det er klart det betinger vi kan komme til diverse internet caféer med jævne mellemrum selvfølgelig, men det må vi bare ta som udgangspunkt at vi kan. Men vi skal nu ikke lige til Kina.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
05. juni 2005 - 21:58 #3
jeg synes i skal finde en der gider lave hjemmesiden for jer således i blot skal maile billeder + tekst til vedkommende der så opdatere denne hjemmeside løbende.

Jeg vil gerne hjælpe til hvis det skulle være!.

mvh
Mads
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. juni 2005 - 21:59 #4
og er der mon en guide et sted der i al almindelig fortæller hvordan man skriver koderne. Altså en slags 'ordbog'??
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. juni 2005 - 22:01 #5
ja ok. det har du måske nok ret i, i så fald - hvad ville du så tage for det?
Og kan man ikke tilføje tekst undtagen at rette i hjemmesiden med en html editor?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
05. juni 2005 - 22:02 #6
ja det er en indbygget i HTML-kit men se også www.html.dk for at lære at kode i HTML.

mvh
Mads
Avatar billede olebole Juniormester
05. juni 2005 - 22:11 #7
<ole>

Vær også lige opmærksom på, der har været en del indbrud i forbindelse med den slags websider. Det er jo bekvemt at vide, lejlighedens indehaver er i Thailand og bliver der, til 'arbejdet' er færdigt  ;o)

Jeg aner jo ikke, hvordan jeres forhold er i den henseende - og om jeres boliger er beboet af andre imens, m.m. - men ville bare lige nævne det  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede dingydog Nybegynder
05. juni 2005 - 22:17 #8
hej Ole.

Vores boligsager mens vi er væk er ok hvad det angår, men tak for hintet!

-Anders
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
05. juni 2005 - 22:27 #9
har i overvej en BLOG(en weblog).

se her :  www.blogger.com

mvh
Mads
Avatar billede old-faithful Praktikant
06. juni 2005 - 03:17 #10
En Blog ville nok være den smarteste løsning.

Hvis I vælger at lave egen hjemmeside:

- Hvis I har en bærbar med, og har brug for et simpelt program til at lave hjemmesider, kan jeg anbefale FrontPage Express som er en "light" udgave af FrontPage. Det kræver ikke kendskab til HTML kode, og er ganske let at bruge. Se http://www.google.com/search?hl=en&lr=&safe=off&q=%22frontpage+express%22+download

- I skal bruge et sted, som i kan uploade (=lægge ud på nettet) jeres filer. Der findes gratisudbydere, men disse lægger ofte reklamer på siderne. Eller I kan vælge at købe en side hos fx www.b-one.net (dansk firma)

- Afhængig af hvilken hjemmeside løsning I vælger, kan I uploade enten via udbyderens hjemmeside, eller ved at bruge en såkaldt FTP-klient, fx SmartFTP (http://www.smartftp.com/)
------
Men en Blog er nok stadig den mest praktiske løsning.
Avatar billede dingydog Nybegynder
06. juni 2005 - 23:30 #11
ok. Tak for Jeres kommentarer allesammen.
Nu er der bare det ved det, at jeg vil lave en hjemmeside! ;) - også fordi det har fanget mig lidt. Jeg er gået igang med en tutorial på html.dk og bruger html Kit anbefalet af Fox Mulder. Indtil videre går det faktisk okay, og jeg har styr på de grundlæggende begreber, men mangler selvfølgelig en masse viden og erfaring stadigvæk.
Avatar billede dingydog Nybegynder
06. juni 2005 - 23:36 #12
Hej. Og tusind tak for jeres svar og idéer.
Nu er det bare sådan, at jeg har besluttet mig for at lave en hjemeside. Jeg har et par måneder til det, og jeg synes også det er spændende samtidig. Jeg er allerede godt i gang synes jeg selv og har da fået lavet en simpel index side med links til nogle andre sider...

Nogle egenskaber som jeg ved, at jeg ikke finder ud af på egen hånd er jo nok lidt konceptet af at tilføje tekst og billeder til siden mens man er på farten.
Jeg forestiller mig en tilføj tekst / billeder knap - selvfølgelig betinget af et password?? Nogle der har nogle gode idéer til det...?

Desuden har jeg nogle småproblemer....
Kan fx ikke rigtig få billederne til at stå overfor hinanden - som om et billede fylder hele linien over...
Avatar billede dingydog Nybegynder
06. juni 2005 - 23:36 #13
hmm... kommentaren 23:30 troede jeg forsvandt ;)
Avatar billede old-faithful Praktikant
08. juni 2005 - 03:31 #14
Hvis du skal starte fra bunden af - uden kendskab til HTML, er det måske bedst at bruge FrontPage Express som nævnt ovenfor, da det ikke kræve nogen kendskab til HTML-kode; man laver simpelthen siden stort set som var det i Word el.lign.

Tilføj tekst/billede-knapper kræver lidt mere end almindelig html. Dette er dog ikke nødvendigvis et problem. F.eks. ved B-one.net hvor jeg har min hjemmeside (og utvivlsomt også) hos andre udbydere, kan du via hjemmesidens "kontrolpanel" lægge alle dine filer ud på nettet, inkl. billeder.
Avatar billede dingydog Nybegynder
08. juni 2005 - 22:37 #15
Ok. tak for tippene alle sammen.
Er gået i gang med frontpage express nu.
Det jeg tænker på mht. at tilføje billeder og tekst er jo at det kun er os selv der kan gøre det - altså fx vha. et password?
Avatar billede old-faithful Praktikant
10. juni 2005 - 21:46 #16
Den svære måde er at få fat i et eller andet script til fx en Blog eller et Forum. Det kræver dog som regel lidt mere en almindelig bruger-viden.

Den lette måde, er at lave det hele i web-programmet (fx FrontPage Express), og derefter lægge det ud på hjemmesiden. Hos de fleste udbydere kan man lægge sine ting ud på nettet via FTP og/eller udbyderens hjemmeside. Dertil bruger man den adgangskode man har tilknyttet sin hjemmeside-"konto".

Jeg går ud fra at du tager en computer med? Ellers kan det godt være lidt besværligt at få digitalbilleder overført, og sat ordentligt ind...
Avatar billede diggerx Nybegynder
10. juni 2005 - 22:03 #17
Jeg har selv lige testet den her http://www.maxwebportal.com/ og den ser rigtig god ud.

Det er en hel portal med forum, billeder, nyheder og alverdens ting og så er den helt gratis og du skal ikke kunne noget særligt for at komme igang
Avatar billede dingydog Nybegynder
11. juni 2005 - 14:02 #18
ok, nej jeg havde ikke regnet med at tage computer med - udover et usb kabel til at uploade lidt billeder og tekst. Altså ikke alle bilederne - det er jo bare for kommunikationens skyld også. Det tænkte jeg da sagtens man kunne? Hvis nu man har hjemmesiden med på en cd eller andet medie?
Og er der monstro nogen der har eller kender sådan et scrip til et primitivt form for forum... bare med navn og besked...
Avatar billede dingydog Nybegynder
20. juni 2005 - 22:09 #19
Jeg har nu købt et webhotel, og jeg har kodet noget html. Jeg vil godt have lagt det ud, men tilsyneladende kan jeg ikke få frontpage express til at uploade???
ftp?? og hvortil??
Avatar billede old-faithful Praktikant
22. juni 2005 - 21:10 #20
Ad billeder)
Det er ikke nødvendigvis nødvendigt at have computer med. Jeg påpeger bare at det ikke nødvendigivis er alle computere ude i verden der har drivers til at håndtere lige netop dit kamera. Måske kan du bruge en USB-hukkommelseskortlæser til dette.

Ad forum)
Der findes flere scripts. Ofte har udbyderen en script du kan bruge, men hvis ikke findes der en del andre muligheder, fx i PHP eller Perl. Se fx http://www.scriptarchive.com/wwwboard.html

Ad upload)
Du skal uploade til dit webhotel. Hvad du skal uploade til, er forskelligt fra udbyder til udbyder. Prøv at kigge på udbyderens side, evt. i en "Support" eller "FAQ"-del efter følgende oplysninger:

Loginnavn
Password
Port (som regel port 21)

Hvis dette ikke fremgår af udbyderens side, vil jeg foreslå at du spørger udbyderen eller kigger i eventuelle breve/mails du har modtaget.
Avatar billede old-faithful Praktikant
22. juni 2005 - 21:15 #21
Forresten skal du også bruge en adresse til FTP-programmet. Som nævnt i en tidligere kommentar, kan du bruge SmartFTP til FTP upload, det er også gratis (http://www.smartftp.com/)
Avatar billede dingydog Nybegynder
26. juli 2005 - 20:00 #22
old-faithful, du må gerne svare. Min hjemmeside er færdig og uploadet!!!
Grim, men den er der ;), tak!
Avatar billede old-faithful Praktikant
26. juli 2005 - 21:20 #23
Her så! :-)