Avatar billede The Real Yoda Juniormester
30. maj 2005 - 19:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvad er en perfekt opsætning?

Her kommer så det dyre spørgsmål..

Efter at have læst lidt her i kategorien, har jeg nogle store spørgsmål

Hvis man nu skal køre noget MsSql..

1.Hvordan sikrer man sig så at logfilen ikke løber løbsk
2.Hvordan skal det hele sættes op, så man har kontrol over logfilen og databasen (størrelses mæssigt)
3.Setuppet skal naturligvis være så sikkert som muligt i henhold til datatab (eller mangel på samme jo)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2005 - 19:37 #1
* fast størrelse på både data og log devices
* regelmæssig backyp procedure som frigør log filen

lyder vel ikke helt ved siden af
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
30. maj 2005 - 19:42 #2
hehe .. næææh.. det kan du have ret i ..

men .. keyword : HVORDAN..

har ik den vilde erfaring med mssql , og søger lidt hjælp til at sætte det op ..
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2005 - 19:47 #3
sætte fast størrelse på dine devices er vel lige ud af landevejen

backup burde vel også være til at sætte op - der er en komamndo til
det og en scheduler til at køre det
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
30. maj 2005 - 20:21 #4
ok .. det må jeg så lige prøve at se på
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2005 - 20:22 #5
beklager at jeg ikke kan være mere konkret, men jeg er grundliggende udvikler ikke DBA
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
30. maj 2005 - 22:15 #6
Device indstillinger laves når du opretter databasen, og kan justeres efterfølgende. Dette, samt backup, kan indstilles via et højreklik på databasen i Enterprise Manager. Sværere behøver det ikke være.

Men der er to ting der betyder mindst lige så meget:

Databasedesignet skal være i orden. Du skal strukturere data ordentligt, anvende Primary Keys på alle tabeller, lave fornuftige indexer og Foreign Keys efter behov. Undgå tunge og langtløbende queries.

Din application, uanset om der er et ASP/ASP.NET site eller en anden type program, skal opføre sige ordentligt, undgå at låse data unødvendigt, afslutte transactions hurtigst muligt, og logge ud efter brug. Det er som hovedregel dårligt at hente store mængder data ud i applikationen og behandle dem der, lad i stedet MSSQL håndtere logikken, så den kun afleverer de data du faktisk har brug for. I visse tilfælde har du brug for at hent større mængder data ud, men så skal det være readonly, så MSSQL ikke låser data indtil du "afleverer" dem igen.

Sikkerheden består dels i hyppig backup, og at din application ikke fuck'er data op. MSSQL skal nok gøre hvad den får besked på og Win 2k/2003 server går jo nærmest aldrig ned, så det kører indtil din harddisk crasher eller strømmen går.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2005 - 16:38 #7
therealyoda ??
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
24. juli 2005 - 21:09 #8
Jeg har ikke haft tid til at prøve setuppet endnu.. men vender tilbage når det er afprøvet...
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
02. januar 2006 - 11:01 #9
Har ik fået prøvet det endnu .. men kunne være der skulle lukkes.. dem der vil have point må lige svare
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2006 - 11:04 #10
ok