Avatar billede mills Nybegynder
27. maj 2005 - 14:20 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Harddisk i PIO standard? Hjælp!

Hej.
Jeg har lige smidt en NEC 3540 DVD RW brænder i min pc. Den sider på nr. 2 IDE bus på bundkortet.
Det er en XP PC med en Atlon 2400+, 120 GG HD og 512 mb. ram.
Det førtse jeg lagde mærke til var en dobbelt så lang start op tid!

Det næste var at Itunes hopper og går ned i tempo, det er meget irriterende og har aldrig haft problemr før! Har instaleret det igen og har prøvet at gå tilbage til version 4.7 lige meget hjælper det...
Mine videor lacker også i i Media plyaer og quicktime!
Nu så jeg så under;  i Indstillinger -> kontrolpanel -> System -> Fanebladet Hardware -> Enhedshåndtering, så er der et punkt der hedder IDE ATA/ATAPI-controllere.
Ser man på egenskaber kan jeg se at den står til PIO. Nu har jeg hørt flere steder at dettt er skidt! Hvad indebærer det og hvordan ændrer jeg det?
Den vil ikke lade mig ændrer det og jeg tør ikke fjerne min HD og finde den igen...hjælp!
Avatar billede mills Nybegynder
27. maj 2005 - 14:21 #1
DVD brændren er sat til Master BTW.
Avatar billede mills Nybegynder
27. maj 2005 - 14:27 #2
og hvordan ændrer jeg den til DMA eller Ultra DMA?!
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 14:32 #3
Sidder Harddisken efter DVD, eller sidder den på IDE 1, og sidder den som master eller slave ? ?
Avatar billede mills Nybegynder
27. maj 2005 - 14:36 #4
Nej Hardisk sider på sit eget IDE1 som master. Sammen med mit diskette drev.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 14:47 #5
Du skal ind under enhedshåndtering, og find din diskcontroller, og vælg egenskaber for den. Der kan du vælge PIO eller DMA.
Avatar billede mills Nybegynder
27. maj 2005 - 14:49 #6
Undskyld det var noget sludder! HD kører på ide1 som master og DVD RW kører på IDE2 som Master. Jeg prøvede at sætte den på samme IDE kanal, med HD som master og DVD RW som slave. Det hjalp ikke.
Der står inde under Egenskaber for primær IDE-kanl
Enhed 0.
Nuværende overførelse PIO. Standard.
Kan jeg fjerne den, selvom windows ligger på den? Altså fjerne den og lade windows finde den igen? Forhåbentlig som Ultra DMA.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 14:52 #7
Så Højreklik på denne computer og vælg egenskaber > Hardware > Enhedshåndtering > IDE ATA/ATAPI.controllere > højre klik på Primær IDE-kanal og vælg egenskaber > faneblad Advancerede instillinger. der ændre du det til DMA.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 14:53 #8
Det er fint med Harddisk på IDE 1 som Master, og DVD på IDE 2 som Master.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 15:02 #9
Gav det bid ? ? ?
Avatar billede mills Nybegynder
27. maj 2005 - 15:03 #10
"Så Højreklik på denne computer og vælg egenskaber > Hardware > Enhedshåndtering > IDE ATA/ATAPI.controllere > højre klik på Primær IDE-kanal og vælg egenskaber > faneblad Advancerede instillinger. der ændre du det til DMA."

Problemet er jo at den ikke vil lade mig ændre det!
Den står til automatisk genkendelse og det kan jeg ikke ændre. Så står overførelse tilstand til til dma hvis tilgængelig.
Nuværende overførelse Pio. Standard.
Avatar billede mills Nybegynder
27. maj 2005 - 15:09 #11
OK har lige tjekket Bios og der står Primary master også til PIO. Jeg kan så vælge forskelle standarder 0, 1, 2 , 3, 4. Jeg prøvede at ændrer PIO fra Auto til 0. Ingen forskel. jeg ændrede det lige tilbage igen.
Det underlige er at min DVD RW sår til Ultra DMA i BIOS!
Avatar billede mills Nybegynder
27. maj 2005 - 15:14 #12
Dette er mit problem. Hulk.
http://www.wintip.dk/xp/config/dma.htm
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 15:31 #13
Prøv at vælge 4 i BIOS
Avatar billede mills Nybegynder
27. maj 2005 - 15:31 #14
Så blev problemt løst. Jeg bed tænderne sammen og bad den om at fjerne den primære HD. Den fandt den igen( heldigvis !=) og nu er den i Ultra DMA. Opstarts tiden er noget bedre! Og den kører hurtigere!.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 19:51 #15
Det var da dejligt at høre  :-)

Husk at lukke spørgsmålet.

Hvis du ikke ved hvordan, kan du læse det her: http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar

Det vil nok også være en god ide, at få gjort noget ved disse: http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=mills&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

Det er ikke velset, eller høfligt, at have spørgsmål åbne, hvor der ikke er sket noget i 7 dage eller mere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 20:11 #16
Jeg skal love for du er hurtig på tasterne  :-)

Takker  ;-)
Avatar billede mills Nybegynder
27. maj 2005 - 20:17 #17
Tak jeg har lukket de andre nu. Tak for hjælpen. Jeg har prøvet at dele point ud retfærdig men jeg kan ikke finde ud at skifte fra den dselv forslår i boxen. Når jeg trykker på en af de andre navne står der Karma og brugerprfil, men jeg kan ikke få dette navn ned i boxen. Derfor fik alle ikke de pointe de fortjente måske. Det er jeg sku ked af...
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 20:34 #18
Der skal være lagt et svar, eller kan du ikke give points, for det er først der, at deres navn kommer for neden i venstre side.

Hvis der er en du vil give points, så kan du bede vedkommende om at lægge et svar, som du så kan acceptere.

Endnu engang tak ;-)