Avatar billede Simon Praktikant
24. maj 2005 - 12:54 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

søger db der opfylder kriterier

Jeg søger en database der:
- kan skrives og læses med SQL.
- hvor database-filen kan åbnes i excel
- databasen skal være open source, eller gratis.
- kan interfaces fra C
- må ikke fylde "meget"
Avatar billede martinlind Nybegynder
24. maj 2005 - 13:02 #1
lige bortset fra excel tingen, så kig på FireBird/Interbase køre godt, fylder ikke meget og skal stort set ikke vedligeholdes, er gratis
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2005 - 13:15 #2
excel kravet får du ikke opfyldt med noget nyere (DBase IV er altså udelukket hermed)

men hvis den har en ODBC driver så kan du læse fra databasen (men ikke fra filen)

open source database - de mest kendte er MySQL, PostgreSQL og Interbase/Firebird

hvis du skal have et lille memory footprint så måske msql (men jeg ved ikke om
du kan få ODBC til den)
Avatar billede Simon Praktikant
24. maj 2005 - 13:22 #3
findes der så ikke et SQL-interface til excel-filer?

Jeg ønsker egentlig blot en fil med én tabel, som både kan tilgås fra excel og sql.
Avatar billede martinlind Nybegynder
24. maj 2005 - 13:22 #4
Interbase har et lille footprint
Avatar billede martinlind Nybegynder
24. maj 2005 - 13:40 #5
Kan du ikke bruge en XML-fil i stedet for, det kan man jo tilgå fra stortset alle programmer
Avatar billede terry Ekspert
24. maj 2005 - 17:56 #6
MS Access databases can be opened from Excel and I would think C if you have the correct drivers.

You do NOT need Access to create an Access database
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2005 - 16:56 #7
simi ?
Avatar billede martinlind Nybegynder
24. juli 2005 - 18:46 #8
hvad med noget ODBC-Exel interface, findes det ikke
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2005 - 18:51 #9
man kan sagtens tilgå Excel med ODBC
Avatar billede martinlind Nybegynder
24. juli 2005 - 18:53 #10
det var omvendt jeg mente, firebird og noget med en odbc-driver så du kan tilgå dine data fra excel
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2005 - 18:56 #11
det bør man også kunne - Excel understøtter ODBC
Avatar billede Simon Praktikant
16. august 2006 - 15:48 #12
Hej, undskyld fraværet :-)
Tak for kommentarerne. Dog fik jeg ikke lige hvad jeg ledte efter. Smid svar og I deler point
Avatar billede martinlind Nybegynder
16. august 2006 - 16:07 #13
Jeg sidder selv med Firebird, den er small-footprint gratis og det ODBC driveren også, og så kan du tilgå dine data fra excel, det gør brugerne her, og IBExpert er en GUI/Manager der også er gratis i personal udgaven, de tre ting og du har alt hvad du behøver / søger efter, ganske gratis :)

OG så drop alt det snak om M$ Access, det er en skod-base, har selv lavet nogle hastigheds test vs Firebird og der var FB faktor 20-100 gange hurtigere.
Avatar billede martinlind Nybegynder
16. august 2006 - 16:08 #14
og en sidste lille ting, db-filen kan flyttes til anden maskine/backup med en alm copy af EN fil, <MyDatabase.gdb>
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2006 - 16:11 #15
.