Avatar billede karijen Nybegynder
24. maj 2005 - 12:02 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Vandmærke.

Hvordan laver jeg vandmærker på billeder og papir? Jeg har Photoshop CS.
Avatar billede le_bon Nybegynder
24. maj 2005 - 12:07 #1
Tryk F1, klik på "Search", søg på ordet "watermark". Så kommer der alt hvad du skal vide om digitale vandmærker frem.

c",)
Avatar billede le_bon Nybegynder
24. maj 2005 - 12:08 #2
...det var et svar

c",)
Avatar billede sonnic Juniormester
24. maj 2005 - 16:21 #3
Der er lige to ting du skal gøre dig klart når vi snakker vandmærke.
1: På digital billeder kan du indlægge et digitalt vandmærke som fortæller en evt. bruger at du ejer dette billede og har coppyright på dette. Det system hedder Digimark se priser osv. på nettet.
2: Hvis du printer dit billede ud, er det en helt anden fremgangsmåde du skal bruge, her er det et logo eller billede du nedtoner, men kan ses på det færdige tryk, som et "baggrundsbillede".
Så hvad er det lige du skal bruge ??
Villy
Avatar billede le_bon Nybegynder
24. maj 2005 - 16:40 #4
sonnic > just præcis, jeg antog at det var digimark der blev spurgt om, men jeg kan da godt se at det nok et alm. vandmærke det drejer sig om.

c",)
Avatar billede karijen Nybegynder
24. maj 2005 - 21:39 #5
Hej sonnic - Det er nr. 2 jeg skal bruge.
Avatar billede le_bon Nybegynder
24. maj 2005 - 21:53 #6
Som sonnic skriver: Det billede/grafik du vil have som vandmærke skal du lægge i et lag/layer for sig. Øverst oppe i layers-paletten kan du, med det aktuelle layer markeret, angive layerets opacity (gennemsigtighed).

Hvis du skal gøre give en hel masse billeder vandmærke, skal du gøre det via en batch-funktion. Sig til hvis dette er tilfældet.

c",)
Avatar billede karijen Nybegynder
24. maj 2005 - 22:27 #7
Tak le_bon. Jeg skal bruge det til mange billeder.
Avatar billede sonnic Juniormester
25. maj 2005 - 17:23 #8
karijen: Når du skal lave et vandmærke på så mange billeder har du brug for en autofunktion der kan lave det for dig, den har Photoshop heldigvis også.
Hvis du går ind i søgefunktioner på eksperten og skriver "Handlinger" vil du få 30-100 emner der omhandler denne funktion, det er ikke af uvilje jeg ikke beskriver denne funktion, men der er ingen grund til at opfinde den "dybe tallerken igen" :)
Held og lykke med projektet....
Villy
Avatar billede le_bon Nybegynder
26. maj 2005 - 10:31 #9
Jeg ved godt det er en uskik at svare med links til andre tråde, men der er tre metoder her:

http://eksperten.dk/spm/498886

c",)
Avatar billede karijen Nybegynder
29. maj 2005 - 23:39 #10
Tak til sonnic og le_bon. Halvt til hver.