Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
23. maj 2005 - 10:03 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

autodesk AutoCAD og autodesk inventor

Jeg har arbejdet en del med AutoCAD og har i dene sammenhæng lavet en masse blocks af 3D figurer. Nu har jeg dog imidlertidig anskaffet mig en prøve version af inventor 9, men er det nødvendigt at tegne alle tegninger igen ? eller kan man på en eller anden måde konvertere autoCAD filerne indeholdene min blocks til en type fil som inventor kan bruge ?
Avatar billede mwhas Praktikant
23. maj 2005 - 10:17 #1
Nu bruger jeg Solidworks og ikke Inventor, men det er 2 programmer der meget tæt på hinanden :) når jeg skal genbruge noget for AutoCAD exporter jeg om en *.sat fil.

File -> Export -> vælg "ACIS *.sat" - Dem kan Solidworks læse så det burde inventor også kunne :)

Hvis der er meget storer 3D figur du har lavet i AutoCAD kan det godt betale sig af tegne dem om og især hvis du skal ændre på mål, hvor huler er placer og osv... :)

Men bare spørg så skal jeg prøv af hjælp kan lidt Inventor ellers finder jeg ud af det *s*
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. maj 2005 - 10:27 #2
Vil næsten tro at inventor kan læse dwg filer ? Det er jo samme firma, og de plejer at supporte formaterne godt imellem programmerne, eller det ihvertfal blevet bedre ;)
Avatar billede mwhas Praktikant
23. maj 2005 - 10:31 #3
Ja jeg tror du har Michael-k *s*
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
23. maj 2005 - 21:25 #4
Ja måske, men jeg kan ikke rigtig få det til at virke. Her er hvad jeg har forsøgt:
- i AutoCAD har jeg tegnet en box solid, gemt denne som en block, og gemt filen som en *.dwg
- i Inventor jeg har så åbnet filen filen men der er blocken tilsyneladende væk. Eller også er det bare mig der ikke kan finde den :-)
Mangler jeg mon at gøre noget ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
24. maj 2005 - 08:38 #5
Kan du finde den hvis du ikke laver den om til en blok ?  Skal det være en blok har inventor sikkert samme funktion og så kan du jo lave den om til en blok når den er impoteret i inventor...
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
24. maj 2005 - 19:42 #6
jeg har også forsøgt bare at tegne en box gemme tegningen og forsøge at åbne den i inventor. Her kan jeg heller ikke finde box'en
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
18. februar 2006 - 12:05 #7
tror jeg lukker