Avatar billede imperten Nybegynder
22. maj 2005 - 12:17 Der er 8 kommentarer

Genvejstast til indrykning

Da jeg jævnligt laver indryk på første linje af noget tekst, kunne det være meget rart med en genvejstast, frem for altid at skulle via Formater Afsnit Speciel Første linje Med 0,3.

Er det muligt?
Avatar billede brynil Nybegynder
22. maj 2005 - 12:28 #1
Prøv at lave en genvejstast med denne kode:

Sub IndrykLn1()

    With Selection.ParagraphFormat
        .FirstLineIndent = CentimetersToPoints(0.3)
    End With

End Sub

Til den slags opgaver er det ofte, som jeg har gjort hér, nemt at anvende 'Indspil ny makro' under Funktioner-Makro, rense koden for overflødig kode og knytte koden til fx en genvejstast.
Avatar billede brynil Nybegynder
22. maj 2005 - 12:40 #2
Opret genvejstast:

1. Lav makroen.

2. Højreklik på 'værktøjslinie' - vælg 'Tilpas'.
3. Vælg 'Makroer' fra 'Kommandoer' - 'Kategorier'.
4. Træk den ønskede makro (fra vinduet til højre) op på værktøjslinien.
5. Højreklik på den nye knap
6. Vælg 'Skift knapflade' og vælg et icon
7. Vælg 'Kun tekst (i menuer)', hvis du kun vil se et ikon i værktøjslinien
8. Luk
Avatar billede imperten Nybegynder
22. maj 2005 - 13:37 #3
Fint. Det virker. Dog kan jeg ikke lige finde ud af, hvor jeg skal indstille det, som du angiver i punkt 7.
Avatar billede brynil Nybegynder
22. maj 2005 - 13:48 #4
Når du højreklikker på den nye knap (5.), er der et menupunkt med navnet.
Avatar billede oniel Nybegynder
22. maj 2005 - 22:36 #5
Den nemmeste måde må da være at definere et tabulatorstop og gemme det i normal.dot - så kan tabulatortasten da bruges direkte.
Avatar billede brynil Nybegynder
23. maj 2005 - 07:21 #6
Altså oneil, hvorfor gøre det nemt når det kan gøres svært?  ;)
Avatar billede oniel Nybegynder
23. maj 2005 - 09:45 #7
Nogle gange kan skoven jo blive væk bag træerne ;)

(Eller også er det bare mig der er for doven til at se det smarte i makroer!!)
Avatar billede oniel Nybegynder
13. juni 2005 - 18:22 #8
Er svarene ikke fyldestgørende nok?