Avatar billede macromedianoob Nybegynder
20. maj 2005 - 12:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

kopisikring af software

Jeg har udviklet noget software, som jeg ønsker at kopisikre. Idet at det skal sælges på licensbasis. Der findes forskellige løsninger f.eks. CD-Cops http://www.linkdata.com/index.htm#cdcops. Men Jeg synes at det er for dyrt. Jeg er villig til at betale ca. 1.000 $ for noget software som kan sikre mit software. Jeg har følgende krav til de features som skal være i .
1) Man skal ikke kunne brænde en kopi med nero(ved godt at alt kan lade sig gøre, men Hr. og Fru Jensen skal ikke bare kunne tage en CD og kopiere den. Med andre ord det skal være meget bøvlet at gøre det.
2) Original cd-check: Jeg har besluttet mig for at den originale cd skal side i maskine for at bruge programmet(programmet skal cheke om den originale cd sider i ca. 1 gang om ugen

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede wise Seniormester
21. maj 2005 - 09:36 #1
En tanke uden at kende meget til emnet. Hvis din målgruppe må forventes at have netadgang. Kunne du alternativt lade den checke imod en webserver. Med serienummer, og maskine-id. Dermed kan du nemt se antal unikke installationer med et givent serienummer og lave noget manuelt eller automatisk kontrol på dette.

Den løsning kræver at brugerne acceptere det og du er åben om at den sender og hvad den sender - for ikke at blive katagoriseret som spyware der sender brugerens oplysninger ud.

Jeg synes dog at løsningen er langt mere elegant og også giver dog mulighed for på sigt at distribuere dit software via nettet og ikke via noget så oldnordisk som en cd. Bemærk at mange bærbare ikke nødvendigvis altid har et cd-drev tilgængeligt! Man kunne nemt forestille sig at når man installere programmet første gang og generer et serienummer vil det virke i 30 dage for en bruger (som demo) og derefter skal der så on-line købes en licens som bindes op på serienummeret så installationen direkte fungere igen.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. maj 2005 - 13:39 #2
Et tip om tidsbegrænsninger, demo versioner med features fra fuld versionen, serienummer-algoritmer der låser den fulde version op:

Det hele er noget skod.

-- Hvis du vil lave en begrænset udgave, så skal det KUN være en begrænset udgave --

Ikke noget med, at man kan låse programmet op, hverken lokalt, via internettet eller på andre måder. De funktioner der hører i den fulde udgave, skal forblive i den fulde udgave. Den begrænsede udgave skal mangle disse programmeringskoder/funktioner/features, dvs at det på ingen måde kan lade sig gøre, at konvertere demo-udgaven til en fuld-udgave.

Det kan godt være, at Hr. og Fru Jensen ikke bare skal kunne tage en CD og kopiere den. Men Hr. og Fru Jensen kender en eller anden der "kan et eller andet", eller som kender en anden, der kan det. Og hvor godt er dit software så stillet?
Avatar billede macromedianoob Nybegynder
24. maj 2005 - 10:45 #3
Til the surfer : det har du 100% ret i

Til wise: Det er ikke mange som har adgang til nettet. Jeg fik ikke helt fortalt at det er software som skal sælges i sundheds sektoren mere specifikt koagolation. Så brugerne er ikke interesseret i at gøre ret meget for at få en kopi, men vil være vilig til at købe det. Men hvis i kender til noget software som kan noget i stil med det som CD-Cops levere er jeg lutter øre :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
13. juni 2005 - 02:47 #4
Et ligende spm: http://www.eksperten.dk/spm/619265

/theSurfer
Avatar billede macromedianoob Nybegynder
07. november 2007 - 02:47 #5
hmmm har glemt at lukke den