Avatar billede kas0808 Nybegynder
17. maj 2005 - 23:06 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

køb af bærbar - ibm eller fujitsu

Hej eksperter
Skal købe ny bærbar til arbejdsbrug + lidt digitalbilleder, internet - ikke spil.
Har kigget på
* IBM: centrino 1,7, 512mb, 60GB, 15"
* Fujitsu: centrino 1,6, 512MB, 60GB, 15"
Begge maskiner koster ca 8300kr ved PC-Netto. Er der nogen som har erfaringer med ovennævnte fabrikater samt evt nævnte forhandler?
Eller findes der bedre alternativer??
Evt links til relevante tests??

På forhånd tak!
Avatar billede vistodk Nybegynder
17. maj 2005 - 23:10 #1
Jeg har solgt IBM de sidste 6 år til mine kunder
Der er smutte et par HP og Fujitsu maskine over til dem også, men primært IBM.
Det er pga kvalitet, preformance og pris (i den rækkefølge)
Det eneste dårlige ved ibm var de første modeller af R40 - men der har INTET været med de andre, eller de nye modeller.  IBM har en enestående garantiservice - der har ALDRIG været noget galt hvis de endeligt skulle sendes ind

Fujitsuen slår IBM på et punkt - og det er design - for den et sku lækker
Avatar billede vistodk Nybegynder
17. maj 2005 - 23:11 #2
Et andet godt alternativ er de nye Acer - deres kvalitet er blevet MEGET bedre siden de problemer de havde for nogle år siden
Avatar billede ducks Nybegynder
18. maj 2005 - 01:42 #3
IBMs minus er så prisen ;)
Men man vælger jo selv om man vil betale for kvalitet og god service :)

Personligt valgte jeg en iBook til 8000 (Apple/Mac: www.apple.dk) og den kan sikkert også sagtens klare dine behov, men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad for programmer du ønsker at bruge, men Photoshop og importering af digital billeder fra kamera kan den ihvetfald sagtens. Jeg bruger min til mine studier og valgte den primært fordi flot design, fair pris, kvalitet og det jeg synes er vigtigst: 100% lydløs. Der hvor Mac halter er spil, men alt andet er den kanon til. Men det var lidt offtopic.
Avatar billede vistodk Nybegynder
18. maj 2005 - 01:48 #4
IBM er ikke dyrt - det koster det samme som de andre, de reklamere dog ikke med halve maskiner (125 mb ram og intet udstyr) sam alle andre - derfor tror folk de er dyre - men nope
Avatar billede huset Praktikant
18. maj 2005 - 12:32 #5
Fair med prisen vistidk, men se prisen sat i forhold til indholdet, så falmer IBM totalt.

I dag kan få en laptop til 7-8000kr der på ALLE punkter slå IBM maskiner til over 20.000!

Når man snakker om notebooks, er der kun et ting der holder, og det er Itels centrino teknologi

Centrino er en platform, som har været under udvikling, fra den tid, hvor en laptop CPU var en tweaket desktop CPU.
Med udviklingen af Centrino platformen blev Intel til den førende producent af mobile CPU'er indenfor notebook området. Undervejs blev flere platforme destrueret, indtil forbrugeren fik Banias at se, som er den første centrino platform.

Centrino består grundlæggende af Pentium - M, et chipset der understøtter den givne standard, og den trådløse 802,11-standard.

En stor fordel ved Centrino er det lave strømforbrug, som, efter Intels udtalelser, er mindre end 1Watt - ca. en halvering af datidens notebooks. Det skyldes blandt andet Intels Speedstep-teknologi, som formåede at nedjustere CPU'ens forbrug, når der ikke var så store krav til den.
En anden fordel er, at platformen bruger hypertreading, som gør, at CPU'en kan håndtere flere operationer i én clockcycle. Denne hypertreading, hjalp med til at CPU'en nu ikke længere behøvede en høj frekvens for at kunne arbejde effektivt.

I dag hedder den "centrino 2" også kendt som Sonoma og med Alviso chipsettet.

Med den nye Sonoma, er der muligheder for f. eks en systembus på 533 hvor den tidligere dothan er på 400MHz.

Dertil PCI Express, dual channel, S-ATA og flere andre ting.

Tester tildaglig maskiner for et par firmaer, og er personligt skuffet over den nye Sonoma.

Skulle jeg selv have maskine i dag, ville det klart være dothan.

Her er lidt forslag af blandet valg. Sig til hvis noget skal uddybes.

SKAL den ramme 8.000 kr er mit klare bud denne
http://www.pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=679

Den er en dejlig kraftig maskine, og til en super god pris som det ser ud i dag.

Den vil kunne opfylde dine krav til fulde, næsten ligemeget hvad du byder den :D

Et af tidens bedste grafikkort, når man ser bort fra de nyeste der er kommet med gaden.

Dog ville jeg smide 512MB RTAM i den kontra de 256MB den er født med.
Avatar billede vistodk Nybegynder
18. maj 2005 - 12:45 #6
huset: det er din mening. Det er en grund til et det er IBM og ikke andre mærker som vi bruger til DR's mobile videoredigering - der er ikke andre der kan preforme det samme til den pris
Avatar billede huset Praktikant
18. maj 2005 - 12:51 #7
Ja, det er min mening, og understøtter med facts!

IBM er kvalitet ja, men de er alt alt for dyre kontra indholdet.

Til opretters formål er en maskine til 8000 kr ALT nok, om så den hedder zepto, IBM, Asus  eller andet.

Selvfølgelig er der mærker der er at foretække frem for andre, men IBM er ikke bedre end mange andre.
Avatar billede kas0808 Nybegynder
18. maj 2005 - 23:30 #8
Har også kigget lidt på en Toshiba? Er det et OK mærke? Den har en dothan processor og 15,4" skærm.

Se evt. følgende link:
http://www.laptops.dk/?s=382
Avatar billede huset Praktikant
19. maj 2005 - 08:12 #9
Ser ganske fin ud
Avatar billede kas0808 Nybegynder
19. maj 2005 - 23:04 #10
Takker for interessen. Vender tilbage og fortæller hvad den endelige maskines konfiguration blev. Over and out.
Avatar billede ducks Nybegynder
20. maj 2005 - 00:46 #11
Du kan kigge forbi www.tomshardware.com hvis du vil se nogle ordentlige tests og vurderinger af bærbare computere (og alt andet hardware relateret). Toms Hardware er de førende indenfor hardware tests og nok de mest anderkendte, og det jeg har læst derinde har altid været fornuftigt.
Avatar billede vistodk Nybegynder
20. maj 2005 - 01:40 #12
ducks: det var et RIGTIGT godt råd - den side er guld værd
Avatar billede huset Praktikant
20. maj 2005 - 17:51 #13
Ellers spørg, så skal jeg besvare dine tvivlsspørgsmål

//Freehelp