Avatar billede salanti Nybegynder
15. maj 2005 - 14:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

problemer med adsl

Hej.
Hos noget familie skulle jeg sætte en bærbar til deres adsl forbindelse, det tog lidt tid at få deres nye xp maskine til at finde adsl forbindelsen men jeg fik det til at virke. Da jeg så satte stikket tilbage i deres stationære win98 maskine så var der pludselig ikke hul igennem længere??? Og jeg havde slet ikke gjort noget ved den maskine eller ved adsl modemet? Kan xp maskinen have sendt information til adsl modemet? Nogen ideer?
Avatar billede chalde Seniormester
15. maj 2005 - 14:54 #1
De har formentlig ikke nok ipadresser.
Ipadressen låses til netkortets macadresse i en time af gangen.
Løsning 1: Vent en time ved skift af computer
Løsning 2: Køb ekstra ipadresser fra udbyder
Løsning 3: Køb router.
Avatar billede snowball Novice
15. maj 2005 - 15:14 #2
Et alternativ til løsning 1: Lav en "ipconfig /release" inden du tager PC'en af nettet. Så frigiver du IP'en og burde dermed kunne sætte den anden PC til så nettet virker med det samme.

Men hvis der jævnligt skal være flere PC'ere på forbindelsen, så er de andre løsninger værd at overveje.
Avatar billede chalde Seniormester
15. maj 2005 - 18:35 #3
snowball -> Da jeg i sin tid havde tdc-adsl virkede en release ikke. Jeg spurgte deres support, men de havde ikke rigtigt noget svar på hvorfor (hende jeg først talte med vidste ikke engang at den var låst i en time normalt) :D
Avatar billede snowball Novice
15. maj 2005 - 18:40 #4
chalde: Det virkede ellers fint da jeg havde TDC ADSL for et par år siden!
Avatar billede chalde Seniormester
15. maj 2005 - 22:14 #5
Jeps. De sagde også at det burde virke, men kunne ikke komme med et svar på hvorfor det ikke gjorde.
Men hvis det virker, er det jo optimalt :)
Avatar billede salanti Nybegynder
16. maj 2005 - 14:12 #6
Hej. Undskyld det sene svar.
Inden jeg skrev mit spm her så havde jeg ringet til tech support hos TDC og forklarede problemet han sagde 2 ting: a) de ikke ydede support på win98 med mindre der var SE på (idiot!) b) at jeg skulle prøve at installere netkortet igen og derefter win98 igen, hvorefter jeg så kunne ringe til ham igen (sådan et fjols). Jeg ringede så ind bagefter og foreslog om problemet kunne være som chalde beskriver i sit svar, og ja det kunne de bekræftige og at der ca ville gå en time før det virkede igen. Han sagde at jeg kunne købe en ekstra IP adresse eller sætte begge maskiner til at bruge samme mac adresse. Anyways nu virker nettet igen, og det er nu ikke så tit at de får brug for 2 computere på samme netstik. Tak for hjælpen