Avatar billede emkay Nybegynder
10. maj 2005 - 12:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

SMS Gateway, hvorfor registrere Telco LAC?

Hej allesammen

Sorry hvis det er den forkerte kategori, men jeg kunne ikke lige finde en der passede bedre :o)

Jeg står for at skulle lave noget SMS-geil med en gateway.
Når en bruger sender en SMS til servicen har jeg mulighed for at registrere hvilken udbyder den kommer fra. F.eks. TDC, Sonofon, Telia osv. Nu er spørgsmålet så bare: Hvorfor egentlig registrere det?? Jeg skal egentlig ikke bruge det til noget, da jeg sagtens kan sende SMS'er fra servicen ud til brugerne uden at kende deres LAC. Jeg kunne selvfølgelig registrere det, så jeg kan lave lidt statistik på det.. "Yes! Nu er vi oppe på at 27% er fra TDC!" Eller noget..
Hvis jeg ikke skal lave statistik på det er det for mig at se overflødig data.

Nogen der kan se en grund til at gemme det i databasen?

På forhånd tak

Martin
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. maj 2005 - 12:26 #1
Hvordan laver du i det hele taget SMS? Jeg troede det kostede halvdyrt at sende?
Avatar billede emkay Nybegynder
10. maj 2005 - 12:29 #2
Se, det er jo så en helt anden sag, men for at gøre det kort, kan det godt betale sig i denne forbindelse, da det er brugerne der kommer til at betale via overtakserede beskeder.
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. maj 2005 - 12:57 #3
Ok :) Følger med ...
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
10. maj 2005 - 13:21 #4
Jeg rodede på et tidspunkt med noget SMS i forbindelse med et projekt, og udbyderen af den brugte gateway anbefalede at man sendte gennem brugerens LAC, såfremt den var kendt, men uddybede vist egentlig ikke hvorfor.

Jeg vil tro, uden at vide en pind, at det blot er et spørgsmål om at formindske en eventuel fejlmargin. Hastighedsoptimeringen må være pinligt lille, men hvis nu TDC en dag har problemer med sit netværk, kan det være en fordel at Telia-kunder alligevel får deres besked fordi du sender direkte via deres eget net?

Ellers er der vist også noget med når du sender mere avancerede ting, såsom operatørlogo o. lign. - Der er det nødvendigt at kende informationen.
Avatar billede emkay Nybegynder
10. maj 2005 - 14:05 #5
De fleste gange jeg (servicen) modtager en SMS og skal sende en tilbage er det med det samme, så jeg kan jo godt sende en besked tilbage gennem brugerens LAC uden at logge den.
Hvis jeg i en sjælden situation skulle få brug for at sende en SMS til en bruger, uden brugeren har sendt en til mig, så gør jeg det jo alligevel igennem LAC'en BULK, da jeg ikke ved hvilken LAC brugeren har. Dette ved jeg ikke, da brugeren i teorien kan have skiftet LAC siden jeg registrerede det.
Men "to sum up": I de fleste tilfælde sender brugeren en besked først, så der har jeg LAC'en, som jeg så bruger til at sende en besked tilbage. Men derfor behøver jeg jo ikke at gemme det i databasen vel?

Med hensyn til operatørlogo o. lign., så vil det igen starte med at brugeren sender en SMS først, hvor jeg så får LAC'en, som jeg kan bruge til at sende tilbage :o)
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
10. maj 2005 - 14:34 #6
Nope, tilsyneladende skulle du kun gemme det i databasen for at spille smart :-)
Avatar billede emkay Nybegynder
10. maj 2005 - 15:26 #7
Haha.. Ja, netop :oD
Jamen så gider jeg da ikke gemme det.. Men jeg lader nu tråden være åben lidt endnu. Der kan jo stadig nå at komme et guldkorn fra en eller anden :o)
Avatar billede dmcn Praktikant
15. maj 2005 - 14:51 #8
LAC er så let at gemme, og kan gemmes så det fylder utrolig lidt datamæssigt, så hvorfor ikke gøre det? :) Når det kommer til den slags info har jeg den holdning, at der ikke er nogen grund til ikke at gemme det. Desuden kan det måske hjælpe dig til at spore dig ind på fejl, hvis en gruppe modtagere konsvekvent fejler en hel dag. Har du logget LAC, vil du kunne se om det f.eks. udelukkende er TDC-brugerne, der oplever fejlen.
Avatar billede emkay Nybegynder
23. maj 2007 - 23:31 #9
Lukker