Avatar billede camp Nybegynder
04. maj 2005 - 03:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan du hjælpe med en sætning på spansk?

"Jensens hus", hedder det:

"Casa de Jensen" eller bare "Casa Jensen"?
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2005 - 11:50 #1
"casa se Jensen", helt sikkert.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2005 - 11:51 #2
"casa DE Jensen". Beklager trykfejlen.
Avatar billede flippo Nybegynder
04. maj 2005 - 12:01 #3
casa jensen
Avatar billede camp Nybegynder
04. maj 2005 - 12:24 #4
I er ikke enige?
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2005 - 12:45 #5
Hvis der er tale om et egenavn/proprie, kan det diskuteres. Men hvis der er tale om ejefald/genitiv, mener jeg bestemt, at der skal et "de" med, som fx i "El libro de Pedro" = "Pedros bog".

Jeg ved ikke hvordan flippo har forstået spørgsmålet, så  han må selv forklare sig.
Avatar billede camp Nybegynder
04. maj 2005 - 13:00 #6
OK, jeg skal bruge det til et sommerhus-site, hvor en ven skal udleje sit hus i Spanien.  "Casa De Jensen" er altså en slags titel på sitet.
Skal "De" i øvrigt være med stort begyndelsesbogstav?
Avatar billede neostar Nybegynder
04. maj 2005 - 14:44 #7
Casa De Jensen
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2005 - 14:50 #8
Ok, så er der altså tale om et egenavn/proprie. Det stiller dig lidt mere frit med hensyn til om artikelen skal med eller ej. Hvis du søger på nettet vil du let kunne finde eksempler på sites hvor der ikke bruges "de" mellem "casa" og et eller andet navn. Men du vil også kunne finde eksempler på det modsatte. Hvis det var mig der skulle lave sitet, ville jeg ikke bruge "de" og altså bare kalde det "Casa Jensen". Men for at svare på dit spørgsmål, så skal "de" være med lille, hvis du vælger at tage det med.
Avatar billede triple-x Nybegynder
04. maj 2005 - 15:35 #9
vil bare lige sige enig med palau, ville nok også vælge at skrive uden, en spanier ville forstå begge dele så der får du intet problem.