Avatar billede arnepedersen Forsker
29. april 2005 - 22:58 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

OCR scanning

Jeg har en HP scanner, 2110 all-i- one med et OCR program  som hedder readiris. Readiris er på engelsk, men kan behandle dansk.
Nu er det sådan at jeg er mildest talt elendig til engelsk, så jeg har virkelig brug for hjælp.
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at bruge programmet.
Jeg vil gerne kunne scanne et dokument, og eventuelt kunne redigere i teksten. Så vil jeg gemme det som Word dokument.
Er der en af  jer dygtige ”genier” som eventuelt kan anbefale et program på dansk, meget gerne gratis – jeg er på efterløn -  eller også give mig en pædagogisk vejledning i hvordan man benytter et OCR program.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
30. april 2005 - 01:26 #1
jeg har kæmpet med det samme problem (godt nok til en anden HP-model) og fandt frem til følgende:
readiris til en hp-scanner skal man normalt slet ikke bruge
du åbner word, og inde fra word scanner du dokumentet. vælg brugerdefineret indsættelse af scanning (så vidt jeg husker).
det er i hvert fald pærenemt når man først har fundet ud af det (men det tog mig et par måneder at finde ud af det, og det var faktisk ved et tilfælde). jeg har ikke scanneren selv, men kommer i løbet af en uge nok forbi et sted hvor de har en.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
30. april 2005 - 01:27 #2
måske skal jeg lige præcisere at man bruger readiris programmet (dvs at det skal være installeret) men at man gør det inde fra word.
Avatar billede arnepedersen Forsker
30. april 2005 - 07:50 #3
Jo det kan lade sig gøre, men det bliver som et billede. Det vil sige at det ikke kan redigeres. Hvad gør du?
Avatar billede arnepedersen Forsker
30. april 2005 - 07:58 #4
I øvrit bliver det en meget stor fil, hvis man skal sende dokommentet videre, og det var bl.a. hensigten.
Avatar billede arnepedersen Forsker
30. april 2005 - 08:01 #5
Ups det gik hurtigt, jeg prøver igen. Denne gang uden stavefejl.

I øvrigt bliver det en meget stor fil, hvis man skal sende dokumentet videre, og det var bl.a. hensigten
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
30. april 2005 - 08:53 #6
jeg kan tjekke det i løbet af en uge, så kommer jeg forbi et sted hvor der er HPscanner og word på samme maskine
jeg ved kun at det skal foregå inde fra word, og mener at huske at det gøres i forbindelse med en almindelig scanning - resultatet bliver et almindeligt word-dokument med tekst.
mit foreslag er at du ikke installerer andre programmer til det, for det fungerer perfekt, måske en anden kommer forbi inden og skriver hvordan det kan gøres
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
30. april 2005 - 09:01 #7
hvilken office-versiion har du
i 2003 er det vist bare sådan Click Start, All Programs, Microsoft Office, Microsoft Office Tools, and then Microsoft Office Document Imaging
Avatar billede ullum Praktikant
30. april 2005 - 09:37 #8
det virker ok her på en scanjet 5300c, men egentlig er den nok ligeglad med scanner typen.
Når Microsoft Office Document Imaging er åbent så vælg filer > scan nyt dokument. Når det er udført så vælges funktioner > send tekst til word
Avatar billede arnepedersen Forsker
30. april 2005 - 10:39 #9
Jeg har office 2000.
Når jeg vil scanne fra word, så er der ingen scan nyt dokument i filer. Jer har et scanner icon hvor jeg kan vælge indsæt billede fra scanner eller kamera. Det er - så vidt jeg kan se - eneste mulighed.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
01. maj 2005 - 02:14 #10
den maskine jeg har set det på kører også office 2000, og jeg husker også teksten "send tekst til word". det styres inde fra word (eller i hvert fald en office-funktion)
Avatar billede ullum Praktikant
02. maj 2005 - 17:31 #11
Microsoft Office Document Imaging er et seperat program i 2003
Avatar billede arnepedersen Forsker
02. maj 2005 - 17:35 #12
OK. så kan jeg bedre forstå det.
Avatar billede ullum Praktikant
02. maj 2005 - 18:41 #13
nu har jeg ikke umiddelbart adgang til 2000 men hvis det er den danske kunne du jo inde i hjælp prøve at søge på "ocr" "scanner" og hvad man nu ellers kan komme i tanke om.
Har du nogle engelske ord fra dit readiris så skriv dem her, så skal jeg oversætte
Avatar billede ullum Praktikant
02. maj 2005 - 18:43 #14
søgte lidt på ocr på nettet men der er nok kun engelske udgaver.
anden løsning, prøv dig frem :-)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
03. maj 2005 - 22:35 #15
kommer lige til at tænkepå at det vist foregår fra et hp-kontrolpanel på computeren.
men anyway, jeg skal forbi i denne uge, så inden ugen er omme har jeg i hvert fald fundet svaret
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
04. maj 2005 - 14:22 #16
dette er forklaringen i HP eget program til OCR scanning. virker det
Dobbeltklik på ikonet HP Director på skrivebordet. Eller vælg menuen Start, og peg på Programmer, Hewlett-Packard og HP-billedbehandlingsenheden, og klik på HP Photo & Imaging Director. Kontroller, at den korrekte enhed er valgt på rullelisten, når Director åbnes.
Klik på Scan dokument, og følg instruktionerne på skærmen.
Når scanningen er færdig, vises det redigerbare tekstdokument på den destination, du angav.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. maj 2005 - 21:08 #17
Jo men det er jo netop det jeg gør, men så er mit dokument ikke magen til det jeg scannede. Det har ikke været gennem OCR program.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
05. maj 2005 - 21:28 #18
ok, jeg vender tilbage når jeg har tjekket den computer hvor det er installeret :-) så er vi fri for at prøve os frem
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. maj 2005 - 22:55 #19
Tak
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
06. maj 2005 - 01:00 #20
nu sidder jeg ved maskinen:
Åbn: Photo and imaging Director
Vælg: scan dokument
Vælg "Ja, vis eksempel for dokumenter". Hvis denne mulighed ikke tilbydes, skal du ændre eksempelpræferencer i HP Director indstillingerne (konfigurer for Dokumentscanning).
Under indstillinger for dokumentscanning er der også en fane der hedder Indstillinger for redigerbar tekst hvor man kan vælge indrammet tekst, så skulle word-dokumentet ligne originalen til forveksling)

Vælg Redigerbar tekst med grafik
Destination: Word

Dette virker 100% her
Avatar billede arnepedersen Forsker
06. maj 2005 - 09:47 #21
Jeg gør akkurat som du beskriver, men der er stadig forskel på det jeg scanner, og det resultat jeg kommer frem til i Word.
Bl. a. er alle "afstandsstreger" væk, og en del tekst er ikke rettet op.
Måske er det en anden version software du har. Min er version 1.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. maj 2005 - 00:19 #22
hmm, der vil altid være nogle ting der ikke kommer med, men teksten skulle gerne fremtræde nogenlunde som på originalen, og i redigerbart format. mere tror jeg ikke man skal forvente af en OCR-scanning ...