Avatar billede riversen Nybegynder
25. april 2005 - 10:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

makro der ændrer printer til duplex

Hej,

jeg mangler en makro, der lige kan ændre duplex indstillinger på en printer.

Printerne der drejer sig om er af typerne HP laserjet 5/4000/4050/4100
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. april 2005 - 11:07 #1
Bad news...

Duplex er ikke en property på dokumentet/printeren i Word. Dvs. du skal pille direkte i Windows API'er for at ændre det.

Se http://www.word-answers.com/Pages/Tip0461.html - der beskrives hvordan man evt. kan snyde og indsætte sin PCL printerkode direkte i dokumentet. Personligt synes jeg, det er en meget grim løsning.

Et alternativ er, at du opretter en printer med samme driver, og sætter standard indstillingen for printern til duplex. Så har du en printer til simplex og en til duplex. Makroen kan så bare vælge duplex driveren og udskrive.
Avatar billede riversen Nybegynder
25. april 2005 - 16:22 #2
jpvj: jeg har tænkt lidt over det med en kopi af samme printer men med forskellige indstillinger, men jeg synes ikke rigtig det kan lade sig gøre, når vi snakker netværksprinter
Avatar billede jkrons Professor
25. april 2005 - 16:24 #3
Det er ikke helt rigtigt:

    Application.PrintOut FileName:="", ManualDuplexPrint:=False

udskriver det aktuelle dokument i duplex - fortudat at printeren kan "duplexe", og der er jeg ikke sikker på at alle ovenstående printere kan. Sættes manuel tikl True klargøres til manuel duplex.
Avatar billede riversen Nybegynder
25. april 2005 - 17:57 #4
de har alle duplex enheder, så ingen problemer der.

Skal jeg bruge den linie "ordret" som den står der for at udskrive duplex?
Avatar billede jkrons Professor
25. april 2005 - 18:28 #5
Det virker i hvert hos mig - men du kan godt have flere printinstrukser med i linien, fx Collate, Copies osv.
Avatar billede riversen Nybegynder
25. april 2005 - 18:30 #6
ok, jeg prøver... tænkte bare det er lidt underligt, at der ikke står noget med duplex udover manuel som er false
Avatar billede jkrons Professor
25. april 2005 - 21:26 #7
Hvis du ikke vil have duplex, skal du simpelthen udelade punktet. ManualduplexPrint:=True betyder at du vil duplex'e, men ikke har duplex enhed på. False betyder, atdu vil duplex'e men ikke vil gøre det manuelt.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. april 2005 - 14:24 #8
jkrons: har testet på en HP 4250... den udskriver enkeltsidet.
Avatar billede jkrons Professor
26. april 2005 - 17:37 #9
OK. Jeg har selv kun testet det på en HP990C og på en Xerox 255ST og en Xerox 480ST. De to sidste er "fødte" duplex printere, mens den første har separat duplex-enhed. Men den skriver to-sidet på dem alle.
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. april 2005 - 16:18 #10
jkrons> Jeg kan altså ikke finde din defintion på ManualDuplexPrint.

Jf. msdn:

ManualDuplexPrint  Optional Variant. True to print a two-sided document on a printer without a duplex printing kit. If this argument is True, the PrintBackground and PrintReverse properties are ignored. Use the PrintOddPagesInAscendingOrder and PrintEvenPagesInAscendingOrder properties to control the output during manual duplex printing. This argument may not be available to you, depending on the language support (U.S. English, for example) that youve selected or installed.

Den modsvarer det kryds, der kan sættes på "Udskriv" dialogboxen (Manuel Duplex).
False betyder at der ikke er krydset af, og så kommer dokumentet altså ikke ud i duplex...
Avatar billede riversen Nybegynder
30. april 2005 - 16:22 #11
jpvj: ved du om det er muligt at lave 2 installationer af samme netværksprinter?