Avatar billede axkris Nybegynder
24. april 2005 - 19:03 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Sletning af log-fil

Hej alle

Jeg har en mega stor log-fil, som jeg skal have aflivet. Hvordan gør jeg det via Enterprise'n?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 19:07 #1
først skal du lave backup af den log (evt. uden at lave rigtig backup).

så kan du ændre størrelsen (med SQL mener jeg at det er DBCC SHRINKFILE du skal bruge)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 19:10 #2
backup uden backup er

BACKUP LOG WITH TRUNCATE_ONLY
Avatar billede axkris Nybegynder
24. april 2005 - 19:12 #3
Men hvordan gøres det via Enterprise'n?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 19:18 #4
Kan man ikke bare ændre størelsen på log filen i properties ?
Avatar billede axkris Nybegynder
24. april 2005 - 19:22 #5
Desværre ikke, den brokker sig, hvis man vælger en størrelse, som er mindre end den, som den har. Og man kan ikke slette filen og hvis man kobler serveren af og omdøber filnavnet og kobler serveren tilbage igen, så virker hjemmesiden ikke (før filen omdøbes tilbage igen).
Avatar billede axkris Nybegynder
24. april 2005 - 19:27 #6
The primary data or log file cannot be removed from a database.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 19:28 #7
Hm. Jeg ved ikke hvordan man gør det med EM.

(jeg har aldrig selv problemet - jeg fjerner altid krydset i autogrow - så
bliver mine filer ikke større end jeg har gjordt dem)
Avatar billede axkris Nybegynder
24. april 2005 - 19:32 #8
Ok, giver op. Hvordan bruger jeg kommandoen SHRINKFILE i DBCC'en? Hvad skal jeg helt konrket skrive?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 19:44 #9
Query Analyzer (eller OSQL)

copy paste fra BOL:

Examples
This example shrinks the size of a file named DataFil1 in the UserDB user database to 7 MB.

USE UserDB
GO
DBCC SHRINKFILE (DataFil1, 7)
GO
Avatar billede axkris Nybegynder
24. april 2005 - 19:54 #10
Det virkede - takker - tryk svar :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 19:55 #11
svar
Avatar billede axkris Nybegynder
24. april 2005 - 19:57 #12
Der står i en anden tråd, at log-filen tømmes ved hvert backup, men jeg har sat serveren til at foretage backup hver nat, men filen voksede stadigt... hvorfor?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 20:02 #13
BACKUP LOG (ikke BACKUP DATABASE !) gør log filen klar til genbrug.
Avatar billede axkris Nybegynder
24. april 2005 - 20:04 #14
Hvad svarer det til i enterprise'n?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 20:07 #15
backup med kryds i transaction log vil jeg tro
Avatar billede axkris Nybegynder
24. april 2005 - 20:13 #16
Jeg kan vælge:

Database - complete (står allerede i)
Database - differential
Transaction log
File and filegroup

Men jeg vil jo gerne have en fuld backup, så det er nok bedst, at jeg blot lader den stå, hvor den står.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 20:14 #17
jep
Avatar billede axkris Nybegynder
24. april 2005 - 20:14 #18
Og noget helt andet. Hvad betyder det, at databasen får lov til at "auto close"? (fravalgt som standard)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. april 2005 - 20:19 #19
Fra BOL:

Auto Options
Auto options control certain automatic behaviors.

AUTO_CLOSE

When set to ON, the database is closed and shut down cleanly when the last user of the database exits and all processes in the database complete, thereby freeing any resources. By default, this option is set to ON for all databases when using Microsoft® SQL Server™ 2000 Desktop Engine (MSDE 2000), and OFF for all other editions, regardless of operating system. The database reopens automatically when a user tries to use the database again. If the database was shut down cleanly, the database is not reopened until a user tries to use the database the next time SQL Server is restarted. When set to OFF, the database remains open even if no users are currently using the database.

The AUTO_CLOSE option is useful for desktop databases because it allows database files to be managed as normal files. They can be moved, copied to make backups, or even e-mailed to other users. The AUTO_CLOSE option should not be used for databases accessed by an application that repeatedly makes and breaks connections to SQL Server. The overhead of closing and reopening the database between each connection will impair performance.
Avatar billede axkris Nybegynder
24. april 2005 - 23:24 #20
Takker :-)