Avatar billede upsmann Nybegynder
23. april 2005 - 19:10 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Yderligere informationer om optimering til søgemaskiner

Nu har jeg siddet og læst en del på artikler og indlæg omkring søgemaskine optimering.

Ud over der er nogle "individuelle" folk der har forstand og eller en virksomhed der kan tilbyde det..  undre det mig endligt at jeg ikke som sådan kan finde artikler/indlæg m.m. - hvor man endligt beskriver hvordan og hvad der skal til for at man kan lave "hjælp til selvhjælp" når man snakker om optimering af hjemmesider til søgemaskiner..

Jeg ved at der er tale om title, meta, alt="" tags mf.

Men er der nogle der kan skitsere yderligere, eller har nogle links til yderligere artikler til at kunne gøre noget "selv".

Men håber der er yderligere informationer at hente :)
Avatar billede jokkejensen Novice
23. april 2005 - 19:25 #1
Jeg bruger personligt www.seochat.com ..
Avatar billede upsmann Nybegynder
23. april 2005 - 19:25 #2
tak, prøver jeg lige at kikke lidt på :)
Avatar billede webt Nybegynder
23. april 2005 - 19:31 #3
http://www.webmasterworld.com/home.htm har også rigtig mange gode pointer omkring emnet
http://metamaten.dk/ - kan du få lavet dine meta tags og en god forklaring til dem

Mvh
Martin
Avatar billede espersen Novice
23. april 2005 - 19:41 #4
har du allerede læst artiklerne af bufferzone ?
fx.: http://eksperten.dk/artikler/82 - de er rimelig præcise i hvad der bør gøres
Avatar billede upsmann Nybegynder
23. april 2005 - 20:29 #5
espersen: Nææ, den var jeg ikke lige faldet over - men nu har jeg ;) - og ser meget fornuftig ud også - som nu alt det andet bufferzone har skrevet.
Avatar billede upsmann Nybegynder
23. april 2005 - 20:37 #6
Men sådan lige et side spm. Når nu man har med .ASP sider at gøre hvor mange af siderne genereres af "brugeren" når brugeren søger på eks. et hotel ( skal lige siges jeg har en lille side www.ohb.dk - som jeg gerne ville optimere )

Her ville jeg jo endligt gerne at alle hotellerne også kom på "søgesiderne" - men oprindligt bliver siden jo først genereret når en bruger søger på den.. så hvordan fungere det endligt! - skal man lave en side pr. hotel for at får det til at fungere? eller er der andre muligheder til sådan noget? :)

Men som sådan jeg lige fanger de ting jeg har læst om det - skal jeg sørge for følgende:

- Lave "menu-links" mellem alle siderne så der linkes internt min 3 gange pr. side.?
- Lave ALT="" tags på alle billeder, links m.m.?
- Skrive søgeordne mange gang pr. side på de sider jeg ønsker skal fremhæves på de søgeord.?
- Bruge <hr> overskrifter </hr> på hver side med det søgeord som siden skal fremhæves på.
- Prøve at få så mange andre brugere til at linke til mit site http://www.ohb.dk - :P *gg*

Noget jeg har glemt? :)
Avatar billede upsmann Nybegynder
23. april 2005 - 20:39 #7
uhm! - fun..

Jeg finder lige ud af min pagerank på google er større på http://www.onlinehotelbooking.dk en det er på http://www.ohb.dk - men det er da samme side de kommer hend? - hvordan kan det være?..
Avatar billede espersen Novice
23. april 2005 - 20:40 #8
sikkert fordi søgeordet så OGSÅ står i selve adresse
Avatar billede boxer Nybegynder
23. april 2005 - 20:48 #9
Lige et link til et andet spørgsmål oprettet på eksperten for nylig: http://www.eksperten.dk/spm/609127

Nu kan jeg desværre ikke verificere dette men jeg har læst at det også har noget at gøre med hvor mange hits du har.
Så er det bare med at få generet nogle hits - det kan du gøre selv samt familie og venner.
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
23. april 2005 - 21:47 #10
Pagerank har kun med links fra side til side at gøre. Onlinehotelbooking har en større PageRank fordi Google tæller 16 backlinks - og 0 til ohb.dk.

Placering i søgemaskiner har absolut intet med hits at gøre - og jeg kan verificere dette:-D

Læs en udførlig guide på vort site: http://www.solutions2buy.dk/seo-guide.html
Avatar billede boxer Nybegynder
23. april 2005 - 21:55 #11
Der ser jeg frem til Roscoe ;o)
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
23. april 2005 - 22:15 #12
Boxer wrote: "Der ser jeg frem til Roscoe ;o)"

Du har selv givet svaret: "det kan du gøre selv samt familie og venner"....ikke en særlig god måde, at levere de bedste søgeresultater til webbrugere på.

Det mest relevante website skulle gerne dukke op - ikke det, der får flest hits. Hits kan man ikke bruge til noget. Brugere, der finder det de søger er det man gerne vil have ind på sin side. Alt andet er spild af båndbredde.
Avatar billede upsmann Nybegynder
23. april 2005 - 22:23 #13
roscoe: er igang med at læse.. God guide iøvrigt :)

Men jeg er ikke helt med i det der med <h1><h2> osv!
Er det bare eks. <h1> Hoteller </h1> som overskrift ?
Eller hvordan skal disse helt korrekt benyttes?
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
23. april 2005 - 22:32 #14
Takker:-D - søg på "søgemaskineoptimering" og du vil se, at det blot er varm luft med lyd, der er nedfældet.

<h1>Hoteller</h1> viser, at nu kommer der et helt afsnit om "Hoteller". Hvis du gerne vil findes på søgeordet "hoteller" skal denne "rankingfaktor" (der over 100) bl.a. opfyldes. Du skal med andre ord KLART fortælle Google, at denne side handler om "hoteller", thi jeg har jo bl.a. afsat et helt afsnit til dette.

Hvor meget vægt, der bliver tillagt h1 o.s.v. ved kun Google, men hvis konkurrencen er hård, så vinder det site, der har gjort mest ud af alle detaljer.
Avatar billede upsmann Nybegynder
23. april 2005 - 22:32 #15
roscoe27: -> Hvis du er interesseret i at "prøvekøre" en betaversion er du velkommen til at kontakte os. <- er det stadig noget der er aktuelt? og er versionen lavet færdig! :)
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
23. april 2005 - 22:33 #16
Nice, der skulle selvfølgelig stå .....ikke blot er.... (hovmod står for fald:-)
Avatar billede upsmann Nybegynder
23. april 2005 - 22:33 #17
hehe oki tak, så fik jeg fat i det :)
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
23. april 2005 - 22:34 #18
Betaversionens release afventer ekspertens ukronede dronning "OleBole" (hint til Ole:-)
Avatar billede upsmann Nybegynder
23. april 2005 - 22:36 #19
hehe oki, det kan tage sin tid så! - han er jo en travl mand :)
(dog undre det mig han ikke er i top 10 mere!) :D
Avatar billede upsmann Nybegynder
23. april 2005 - 22:38 #20
*avs* kunne jeg så lige se her hvorfor -> http://eksperten.dk/spm/197690 :))
Avatar billede upsmann Nybegynder
24. april 2005 - 20:21 #21
<Tidligere skrevet>
Men sådan lige et side spm. Når nu man har med .ASP sider at gøre hvor mange af siderne genereres af "brugeren" når brugeren søger på eks. et hotel ( skal lige siges jeg har en lille side www.ohb.dk - som jeg gerne ville optimere )

Her ville jeg jo endligt gerne at alle hotellerne også kom på "søgesiderne" - men oprindligt bliver siden jo først genereret når en bruger søger på den.. så hvordan fungere det endligt! - skal man lave en side pr. hotel for at får det til at fungere? eller er der andre muligheder til sådan noget? :)
</tidligere skrevet>

Nogen der har en kommentar til dette? :)
Avatar billede upsmann Nybegynder
24. april 2005 - 20:23 #22
Forstiller mig at få lavet et asp script som henter Hotellets navn og ligger i <titel> hotelnavn </titel> - men her kommer siden jo så først når siden bliver genereret når en bruger klikker på den, men har det nogen betydning?
Avatar billede espersen Novice
24. april 2005 - 22:51 #23
ang. : 24/04-2005 20:21:04 - kan godt følge dig - men det er intet problem. Robot'en besøger siden fx. "side2.asp" (som er sammensat af 27 forskellige ASP-filer) - men de læses af robotten som "alm. html-filer" - derfor er der i princippet intet til forskel fra en "side2.html"

Men hedder asp-filen/linket et eller andet knap så sigende som index.asp?id4? så taber den alt andet lige overfor emneilinknavn.html
Avatar billede upsmann Nybegynder
24. april 2005 - 23:16 #24
avs! - det vil faktisk sige at jeg skal have genereret nogle sider til alle de enkelte hoeller så! - eks vises siden http://www.ohb.dk/site/asp/viewhotel.asp
Sådan vil søgemaskinen læse den? - men hotellet kommer jo ikke på før der er "valgt et hotel ala -> http://www.ohb.dk/site/asp/viewhotel.asp?id=13435&area=5&areapost=

Så rent praktisk, så skal jeg have fundet på en anden løsning hvis jeg vil have dem på søgemaskinen..

og her hjælper det jo så ikke bare at jeg får lavet noget i <titel> så.. :/

// espersen - du skriver at """men det er intet problem. Robot'en besøger siden fx. "side2.asp" (som er sammensat af 27 forskellige ASP-filer) - men de læses af robotten som "alm. html-filer"""

Men roboten formår vel ikke at "lave siderne" som er sammensat af eks. 27 asp filer? - den læser vel bare den ene enkelte asp fil som den er? \\
Avatar billede upsmann Nybegynder
24. april 2005 - 23:26 #25
btw, smid gerne et "svar" til dem der har skrevet, så jeg kan give point ud også! :)
Avatar billede espersen Novice
24. april 2005 - 23:45 #26
ja, den læser det som 1 dokument
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
25. april 2005 - 07:20 #27
svar
Avatar billede espersen Novice
25. april 2005 - 14:35 #28
;o)

prøv i øvrigt en lidt sjov site-tester på: www.silktide.com
- som egentlig interessant -- omend det langtfra er fokuseret på SEO
Avatar billede upsmann Nybegynder
25. april 2005 - 14:44 #29
hehe, "ups" siger jeg så, der er da vist nogle flere ting en bare søge optimering der skal kikkes på :P - men meget god test iøvrigt :)

Jeg læsser 100 point til hver af jer, tak for hjælpen.
Avatar billede espersen Novice
25. april 2005 - 16:21 #30
gør især noget ved dine titler på siderne - de skal passe til sidens indhold ; fx. "Hoteller i Østjylland" eller "Hoteller i Århus" osv.  - hver gang så titlen afspejler en god titel til siden indhold.
Avatar billede upsmann Nybegynder
26. april 2005 - 16:50 #31
espersen: Jo tak, skulle være gjort nu :)

Løsningen blev:

    <TITLE><%=rs("navn")%> - Hoteller findes på www.ohb.dk</TITLE>
        <META NAME="Keywords" CONTENT="<%=rs("navn")%>, <%=Replace(rs("adresse"),VbCrLf, "") & ", " & rs("postnr") & ", " & rs("city")%>,<% If rs("telefon") <> "" Then Response.Write(rs("telefon") & ",") End if%><% If rs("hp") <> "" Then Response.Write(rs("hp") & ",") End if%>,Skriv selv ekstra meta ord her...">
        <META NAME="Description" CONTENT="Læs og se mere om <%=rs("navn")%> på www.ohb.dk. Her finder du alle hotller i Danmark.">
        <META NAME="Robot" CONTENT="ALL">
        <META NAME="Author" CONTENT="Online Hotel Booking">
        <LINK REL=made href="mailto:salg@ohb.dk">
        <META HTTP-EQUIV="Reply-to" CONTENT="salg@ohb.dk">
        <META HTTP-EQUIV="pragma" CONTENT="no-cache">
        <META HTTP-EQUIV="Content-language" CONTENT="dan">
        <META NAME="ObjectType" CONTENT="Text.Homepage.Organizational">
        <META NAME="DC.Title" CONTENT="<%=rs("navn")%> - Hoteller findes på www.ohb.dk">
        <META NAME="DC.Description" CONTENT="Læs og se mere om <%=rs("navn")%> på www.ohb.dk. Her finder du alle hotller i Danmark.">
        <META NAME="DC.Subject" CONTENT="<%=rs("navn")%>, <%=Replace(rs("adresse"),VbCrLf, "") & ", " & rs("postnr") & ", " & rs("city")%>,<% If rs("telefon") <> "" Then Response.Write(rs("telefon") & ",") End if%><% If rs("hp") <> "" Then Response.Write(rs("hp") & ",") End if%>,Skriv selv ekstra meta ord her...">
        <META NAME="DC.Creator" CONTENT="Online Hotel Booking">
        <META NAME="DC.Language" scheme="NISOZ39.50" CONTENT="dan">
        <META NAME="DC.Type" CONTENT="Text.Homepage.Organizational">
        <META NAME="DC.Format" SCHEME="MIME" CONTENT="text/html">

+  det løse, men det giver alle sider pr. automatik titler m.m.
Så håber det er det rigigte jeg har fået lavet der! :)

Så nu er der bare alt det andet tilbage.. :/ hehe :)
Avatar billede espersen Novice
26. april 2005 - 16:55 #32
Ser umiddelbart godt - men kan ikke se det er slået igennem ;o|

tjek lige en stavebøf herover i 6. linie : hotller i Danmark
Avatar billede upsmann Nybegynder
26. april 2005 - 17:41 #33
hehe, klart nok - jeg cheater lidt, da jeg er igang med at lave "ny side" - så det alt det jeg roder med ligger på http://www.site.ohb.dk/dk/area.asp?area=1 så det klart du ikke kan se det :)

Avs ja! godt set :) tak.
Avatar billede espersen Novice
26. april 2005 - 18:00 #34
det ser meget bedre ud mht. tilpassede titler ! - ingen tvivl om at det nok skal give en bedre placering