Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
22. april 2005 - 17:48 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Forskel på Access og MSSQL ved få brugere

Jeg har et website med ca. 200 brugere dagligt og det kører udemærket på access, hvori meget af indholdet ligger. De fleste sider trækker noget ud fra databasen. Er der nogen grund til at tænke på at opgradere til sql-server (som jeg adgang til på webhotellet)? Giver det nogen forskel ved så få besøgende - jeg mener er sql-server hurtigere i enkelte forespørgsler eller er det først ved højere besøgsvolumen at det bliver interessant?
Avatar billede kalp Novice
22. april 2005 - 17:49 #1
Der er ingen grund til at skifte DB type ved så få brugere!
Avatar billede kalp Novice
22. april 2005 - 17:51 #2
Jeg mener der kan være 255 brugere samtidig på en access database... og det tal er du langt fra:)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2005 - 17:58 #3
Hvis dine ASP sider tilgår MDB filen lokalt (på samme server) og hvis der
ikke er mange opdateringer, så kan Access faktisk klare en hel del.

Antal unikke besøgende er ikke så vigtigt. Antal samtidige database queries
er. Hvis den er 0 eller 1 (hvilket 200 besøgende om dagen antyder), så
bør du ikke have nogen problemer.

Bemærk at Microsoft klart satser på MSDE som backend database selv til
low end applikationer fremfor Jet (MDB filer), så på et tidspunkt kan
du blive nødt til at skifte. Men jeg tror nu at der går mange år.
Avatar billede ricky Nybegynder
22. april 2005 - 18:17 #4
Hvis du synes at dit website kører som det skal er der jo ingen grund til at ændre det. Husk også på at du skal omprogrammere dine SQL kald - så det er ikke 100% smertefrit at ændre.

Hvis jeg var dig ville jeg teste det af lokalt mod en MSDE - dels for hastighed og selvfølgelig for at kunne tilrette koden førend du gør det 'live'.

kalp> han har kun 1 bruger på sin Access DB uanset hvor mange brugere der er på hans website.
Avatar billede kalp Novice
22. april 2005 - 18:19 #5
ricky >> Jeg ved ikke hvad du snakker om.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2005 - 18:21 #6
Hvis load er så der er flere samtidige queries, så er der flere samtidige
connections - om de connections er logget ind med samme brugernavn eller ej
bør ikke have nogen betydning for performance.
Avatar billede kalp Novice
22. april 2005 - 18:24 #7
Jeg ved følgende pga. egen erfaringer.

Hvis du får mange besøgende! og jeg snakker om rigtigt mange besøgende om dagen! jeg snakker et par tusinde og det altså over 10.000!
så vil dine besøgende helt sikkert ofte møde en besked som lignende.

Too many client tasks.

Jeg fik det problem og troede det var webhotelet som var elendigt. Så troede jeg det var fordi jeg ikke fik lukket mine connections. Men problemet var at der var alt for mange besøgende på samme tid.!
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
22. april 2005 - 21:24 #8
Tak for svarerne alle sammen. Jeg er jo langt fra grænserne ang. samtidige connections men enkelte kald kører heller ikke hurtigere så vidt jeg kan forstå. Med min volumen skal jeg bare blive hvor jer er.
Arne og Ricky vil I have nogle point? Ellers får kalp dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2005 - 21:26 #9
jo tak