Avatar billede leif Seniormester
22. april 2005 - 13:27 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Webbaseret Diskussion med Filarkiv

Hej,

Nogen der ved om der i Notes regi findes en Template hvor man har en Diskussion samt mulighed for at uploade filer ?

Dette skal være til både Notes brugere samt Webbrugere.

Synes ikke der ligger nogen som egner sig til Webben.

Fra
Leif
Avatar billede mmmtm Nybegynder
22. april 2005 - 14:54 #1
Du kan vel bruge discussion - notes and web (r6) discsw6.ntf (eller tilsvarende i R5)
Den er ikke så køn, men den kan det du vil.
Avatar billede leif Seniormester
22. april 2005 - 22:09 #2
Ved ikke hvad jeg mener om den !

Brugerne kan jo ikke se om de har læst dokumentet ligesom i Notes klienten !
Avatar billede leif Seniormester
22. april 2005 - 22:48 #3
Kender du til Workplace fra Lotus ?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
23. april 2005 - 07:32 #4
Ja lidt, Team Workplace (tidl. QuickPlace) - men kun som bruger. Der kan man heller ikke se om man har læst dokumentet. Men om det kan sættes op til det, ved jeg ikke.
Avatar billede jogii Nybegynder
23. april 2005 - 11:35 #5
Leif, nu er du altså lidt forkælet :-)
At skulle vedligeholde ulæste markeringer på tværs af Notes/Web kan være noget af en bedrift. Du er sikkert blevet vant til det fra iNotes web interfacet, men det er absolut ikke noget "standard". Webbrowser viser som standard links som "DENNE" browser har været inde på ud fra en liste over LOKAL history. For at dette skal kunne lade sig gøre har Lotus været nødt til at lave en speciel JAVA applet der kan håndtere ulæste markeringer. Den er endnu ikke standard tilgængelig fra andre applikationer.

Alternativt kunne du tilpasse en ægte inotes postkasse til at være diskussionsdatabase og filarkiv. Det er gjort før...
Avatar billede leif Seniormester
23. april 2005 - 11:48 #6
Okay ! Hmm, det er der ikke noget at gøre ved ! (Jeg har desværre ikke programmeringsegenskaber)

Ja, jeg er nok forkælet (Men jeg vil jo også selv bruge Notes Klienten)  :-)

Hvad ville det kunne komme til at koste hvis man skal have en ekstern programmør til at lave sådan en ting ?
Avatar billede jogii Nybegynder
23. april 2005 - 11:56 #7
Umiddelbart ville det være muligt at anvende en standard postkasse og "disable" for afsendelsen af mails. Så har du næsten hvad der skal til.
Den allernemmeste måde at starte med dette er at tilføje feltet MailOptions og sætte en standard værdi til "0". Så "slukker" man for mailafsendelse. Men det er meget tricky, da iNotes interfacet er ekstremt "udviklet" og jeg kunne forestille mig at meget mailhåndtering faktisk ikke foregik via standard formular-egenskaber men via baggrundshandlinger på serveren.

Men du må overveje hvad det er værd, før du begynder på det. Jeg ville skønne at der skulle investeres 10 til 20.000 kr. i at få en iNotes tilpasset på denne måde.

Når I er et lille firma, så kan det slet ikke betale sig. Er I større eller store så er det hurtigt tjent hjem.

Et andet sted du kan lede efter Notes-løsninger er på http://openntf.org
Her bliver der udviklet MEGET OpenSource Notes/Domino.
Avatar billede leif Seniormester
23. april 2005 - 12:09 #8
Ja, jeg kan godt se at til den pris vil det ikke være noget vi går igang med nu !
Avatar billede jogii Nybegynder
23. april 2005 - 13:37 #9
Ser du, man kan nemt starte med at eksperimentere lidt selv. Men hvis du ikke har programmeringserfaring med Notes så ved jeg næsten ikke hvor du bør starte henne :-)
Jeg ville selv prøve som jeg beskrev. Men hvis det skal afleveres til en kunde skal man jo nok regne med 2-4 dages programmering og test. Og med almindelige konsulenttimepriser i omegnen 750 kr. løber det naturligvis derop ...
Avatar billede leif Seniormester
23. april 2005 - 13:57 #10
Det har jeg også prøvet og har da også lavet Simple Notes Databaser, men tilpasse en Template som fx. iNotes vil jeg da kigge på men da jeg ikke har den store erfaring med det tror jeg det bliver et kæmpe projekt !

Har du nogen forslag til hvordan men bedst kommer igang med at lære Notes Programmering ? Fx. gode bøger eller lign.

Jeg er fuldt klar over at programmeringstimer løbet hurtigt der op af. Det var ikke fordi det var dyrt (I mine øjne), det var reelt også bare en konklusion af, at vi med det budget har til det, må nøjes med nogen af de templates der er i Notes. (Der er allerede brugt for meget til det samlede projekt)
Avatar billede mmmtm Nybegynder
23. april 2005 - 19:19 #11
Jeg vil MEGET gerne høre om forsøg på at tilpasse templaten til iNotes !.
Men med discussion templaten, burde det være relativt nemt at tilføje noget kode der enten via felter eller cookies eller begge, - via login -, sætter et mærke på et dokument om det er læst af en bruger eller ej. Det kræver selvfølgeligt noget programmering, men den er vel nemmere at gå til en iNotes ?
Og så er det jo en diskussionsdatabase der bliver tilpasset behovet, fremfor en maildatabase der tilrettes til noget helt andet ?
Hvad siger du, jogii ?
Avatar billede jogii Nybegynder
23. april 2005 - 20:09 #12
Problemet er synkronisering af ulæste-markeringer mellem Web og Notes interface. Det er for tiden kun iNotes der kan dette.
Ved at anvende cookies og lignende kan man alligevel kun simulere browserens egen "besøgsmarkering". Evt. kan man bruge den til at anvende ulæst/læst grafik foran hver linie i oversigten. Hvis vi er helt heldige kan disse værdier overføres backend til databasen. Så skal vi vise disse i oversigten og den skal så genberegnes ( shared Private on first use ) for hver bruger. Nej tak, så hellere tilpasse iNotes :-)

Postkasse skabelonen er MEGET tæt på en diskussiondatabase. Memo og Reply giver et naturligt response-hierarki. Ovenikøbet med mulighed for at tage nogle kommentarer fra forrige indlæg. Den skal blot ikke sende dokumenterne. Det er lige før man kan gå hen og fjerne "Present Mail Send Dialog on close", evt. supplere med nogle MailOptions felter placeret her og der. Fjerne "Send mail" knapperne.
Avatar billede leif Seniormester
25. april 2005 - 21:58 #13
jogii -> Jeg er klar over hvad jeg skal nu ! Takker.

Skal vi lukke ?
Avatar billede jogii Nybegynder
25. april 2005 - 23:28 #14
Vil du gøre et forsøg med iNotes skabelonen eller blev det den "almindelige" løsning med forskellig sæt ulæste markeringer?
Avatar billede leif Seniormester
25. april 2005 - 23:49 #15
Lige nu bliver det uden Læste markeringer !
Avatar billede leif Seniormester
27. april 2005 - 22:17 #16
Nogen der vil have point ?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
27. april 2005 - 22:35 #17
Næh...ikke herfra - så ville jeg have lagt det som svar istedet for kommentarer :-)
Held og lykke med det.
Avatar billede jogii Nybegynder
28. april 2005 - 07:50 #18
Jo, det vil jeg da godt, men jeg ved ikke om jeg har fortjent dem ... men hvad, du blev jo forhåbenlig lidt klogere undervejs :-)
Avatar billede leif Seniormester
28. april 2005 - 08:15 #19
Det er sjældent jeg bliver dummere ved at være her på Eksperten ! :-)