Avatar billede casablanca Seniormester
19. april 2005 - 09:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvad er en HTTP proxyserver?

Hvordan finder jeg ud af, om jeg benytter en HTTP proxyserver og hvor kan jeg se det?
Avatar billede dbangx Nybegynder
19. april 2005 - 09:23 #1
en proxy server er et mellemled mellem et lokal netværk og internettet. Hvis du henter en hjemmeside ned på din maskine og en anden på dit netværk også vil hente den samme hjemmeside, så sørger proxyen for at sende den samme data, så det ikke er nødvendigt at bruge internetforbindelsen mere end højest nødvendigt.

Hvis du ikke ved om du bruger en proxy, så taler sandsynligheden for at du ikke gør det.

bruger du windows xp, så kan du set det i internet explorer i menuen funktioner -> internet indstillinger -> forbindelse -> LAN. Her skulle der gerne være en checkbox, der fortæller om du bruger en proxy.
Avatar billede casablanca Seniormester
19. april 2005 - 09:33 #2
I internet explorer står der at jeg bruger proxy, men i Mozilla (som jeg bruger), står der, at jeg bruger direkte adgang (via min Lan-forbindelse). Så er spørgsmålet hvilke af de to ting jeg skal rette mig efter.
Avatar billede casablanca Seniormester
19. april 2005 - 09:36 #3
Ok. nu valgte jeg, at jeg ikke har proxy, så nu sku det være løst. Jeg takker for din hjælp. Vil du lige svare, så skal du få mine points. :)
Avatar billede dbangx Nybegynder
19. april 2005 - 09:38 #4
her er mit svar :-)

det er faktisk blevet noget umoderne at bruge proxy, da meget indhold på nettet er dynamisk idag.
Avatar billede dbangx Nybegynder
19. april 2005 - 09:39 #5
doh glemte at svare :-D
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. april 2005 - 10:28 #6
Du skal dogvære opmærksom på at der faktisk ligger mere og andet end bare mellemmands funktionen i http proxy. De bedste (og dyreste) firewalls er de såkaldet applikations proxy firewalls. Et element af en sådan firewall er en http proxy, der dels virker som mellem mand, men faktisk foretager en gennemgang og filtrering af trafikken inden den passere. Dette at proxyen kender HTTP protokollen gør at man kan lave meget avanceret filtrering og fange ting som buffer overflows og craftede http pakker. For at en applikations proxy skal kunne virke, skal den indeholde proxy elementer for alle de protokoller den skal kunne håndtere.

Et meget kendt eksempel på en http proxy firewall er kombinationen Netfilter og Squid, hvor netfilter udgør den stateful inspection filtrering og Squid håndtere http proxy rollen. Ønskes forøget funktionalitet og sikkerhed kan Jeanna ligges oven på squidog netfilter.
Avatar billede casablanca Seniormester
19. april 2005 - 13:51 #7
bufferzone. Tak for din forklaring på det hele. Jeg giver dbanqs points for hjælpen. Tak igen til jer begge :)