Avatar billede newbie.dk Praktikant
18. april 2005 - 15:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Valg af spejlrefleks

Jeg går og tænker på at købe et spejlrefleks kamera. Men så er det jo altid hvilket. Håber i har nogle erfaringer i vil dele, så jeg kan blive lidt klogere.
Men jeg har kigget lidt på Canon EOS 20D, EOS 300D og så EOS 350D.
Pt. har jeg et Canon G5, så jeg er meget til Canon, men har dog også kigget lidt på Nikon, men ved ikke lige...
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. april 2005 - 15:42 #1
Jeg er pt i samme overvejelser, og mine vlag står mellem Nikon D70 eller Canon EOS 350. PT hælder jeg mest til D70 da der i øjeblikket er gode tilbud på et kamera og en ekstra linse for lige knap 10.000,- kr.

Di kan på denne side sammenligne dine kandidater, samt læse hvad andre brugere mener om disse modeller

http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
Avatar billede newbie.dk Praktikant
18. april 2005 - 15:57 #2
Nå men så kan det være du også får lidt ud af dette spm.
Jeg har kigget lidt på dpreview - skal lige en af dagene bruge lidt mere tid der.
Det kan være du kan få noget ud af denne side:  http://akamera.dk/art.php?artikkelid=12282
Avatar billede bjuhl Nybegynder
18. april 2005 - 15:58 #3
Jeg foretrækker Canon, da det er nemmere og få glas til. Større udvalg og mulighed for uoriginalt glas, f.eks. Sigma.

Kører selv med EOS10D, og hvis 20D ligeså god, så er det et godt køb.
300 serien er lidt billigere end 20D, især Huset er meget mere robust på 20D (Magnesium). Men tekniken og mulighederne er næsten de samme.
Avatar billede lindgaard Nybegynder
19. april 2005 - 18:41 #4
Hejsa.

Jeg har lige købt et Nikon D70 og er meget tilfreds. Det tager rigtig gode billeder. De fleste tests vil give D70 lidt bedre kritik end 350 D bla. på grund af den optik der sidder på Nikons model. Jeg købte mit kamera på pixmania til 7100 kr. inkl. levering og DX 18-70 objektiv.
Avatar billede newbie.dk Praktikant
10. maj 2005 - 16:25 #5
Tak, jeg har ikke fundet noget endnu. Men I må alle gerne ligge et svar.
Avatar billede re-flex Nybegynder
16. juni 2005 - 20:20 #6
Jeg ville vente lidt og kigge på Nikons efterfølger til D70. Det hedder D50 og der ud til at blive rigtig interessant. D50 har stortset samme funkioner som D70, men er blevet billigere og mindre. Dog er der nogle funktioner som D70 har, som D50 ikke besidder, som fx manuel måling af dybdeskarphed.

Som det ser ud vil D50 overgå D70 i popularitet. Det er samme CCD som sidder i D50, som i D70 og derfor er billedkvaliteten stortset den samme, ligesom opløsningen. D50 er også bedre hvad angår billeder taget med fx ISO1600. Her vinder Canon EOS350D også over D70.

jeg har netop indleveret min ordre på et D50, da dette kamera slår D70, EOS300D og EOS350D på mange punkter. D50 er meget hurtigere end EOS-serien. EOS300D er klar til at tage første billede efter ca. 3-4 sekunder man har tændt det. D50 kan tage et billede 0,2 sekunder efter man har tændt det. Det betyder at man ikke går glip af så mange billeder. Alle har vist prøvet at ville tage et billede, og når kameraet er tændt og klar, så er det for sent.

Optikken til D50 og D70 er også meget bedre end til EOS-serien. Nikon giver i deres "Kit Packages" en deres velkendte DX linse med, med ED glas. Denne linse koster ca. 2.000-2.500,- i butikkerne, hvorimod Canon levere deres "Kit Packages" med en EF-S linse, som ikke engang kan måle sig med Nikons. Udvalget af optik bredt til dem begge, både Canon og Nikon. Brændvidden på Mikon er vist 1,5 så en 18-55MM zoom vil blive til en 28,8-88MM zoom, hvis linsen sad på et almindeligt 35MM SLR kamera. Det er selvfølgelig det samme på Canon, hvor brændvidden vist er 1,6 da sensoren i Canon er mindre end den i Nikon.

Nikons D-serie er også lavet i et mere lækkert materiale end Canon EOS-serie. EOS300D er meget plastik-agtigt i forhold til D50 og D70.

Men dette betyder ikke at Canons EOS-serie ikke kan bruges. For det første er EOS-serien billigere end Nikon D-serie og for dem, som gerne vil have et DSLR kamera uden at skulle bruge det vilde, så er Canon EOS 350D anbefalelsesværdigt. Dog vil jeg sige at Canons EOS300D ikke kan enbefales. Der er flere forbedringer og EOS350D er også hurtigere end EOS300D.

Men ud af Nikon D50, Nikon D70, Nikon D70s, Canon EOS300D og Canon EOS350D, vil jeg klart enbefale Nikon D50 eller D70.

D70s er en forbedret udgave af D70, men der er ikke de storeforskellige. Opgraderes firmwaren, for man sådan set et Nikon D70s ud af det. Der er så dog et par fysiske forbedringer, men ikke nogen som virkelig retfærdiggøre købet af D70s over D70.

Nikon D50 er dog næsten umuligt at få fat på. Nikon frigiver det officielt imorgen (17/6-05), men de levere kun et meget begrænset oplag til Danmark. prisen på D50 ligger på 5.250,- uden optik og ca. 6.250,- inkl. 18-55MM DX objektiv.