Avatar billede arrow Nybegynder
18. april 2005 - 02:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Speed booster

Hejsa, jeg sidder med et problem som ejg er villig til at give 150 point ud, for en løsning.

Det er sådan at jeg pt. sidder og downloader nogle computerspil* og en stor animeserie på 20 GB via. BitTorrent.

Problemet er lidt at jeg er en stor spillefugl og tilhænger af onlinespil, men når BitTorrent bruger hele min forbindelse er det meget svært at game online samtidigt. Jeg kan ikke lade maskinen downloade om natten eller mens jeg er væk (min mor og far brokker sig over strømregningen), derfor har jeg nu to muligheder. Jeg kan bide i det sure æble og tage det som det er, eller jeg kan spørge her.

Jeg har hørt at hvis man ahr en ekstra maskine kan man sætte et Operativsystem kaldet m0n0wall op. Dette system fungerer som firewall, router (hvis der er flere netkort i), og Traffic Shaper. Sidstenævnte funktion kan (så vidt jeg forstod på en jeg kender) fordele trafikken, så du kan spille onlinespil som CS med lav ping, mens mit BitTorrentprogram suger med alle mine 512 kbit i download etc. Desværre har jeg ikke en ekstra maskine, og selv hvis jeg havdem ville det ikke løse mit strømproblem.

Derfor leder jeg efter et program til Windows XP, der har disse features. Det skal lgie siges at almindelig båndbreddebegrænsning (hvos du siger at et program kun må downloade med det og det i sekundet) ikke virker, så det skal altså være et slags prioriteringsprogram, der kan prioritere traffic på bestemte porte højere end andre, etc. Et gratisprogram er at foretrække, men jeg kan sagtens leve med at skulle betale mig til en løsning (så længe der er en demo, alle programmer jeg har prøvet indtil nu har lovet guld og grønne skove, uden at det virkede).

For at opsummere kort: et program til Windows XP, der kan prioritere trafikken fra mine onlinegames højere end andet traffik :)

Mvh. Troels Andersen / Arrow

*Til dem som kunne finde på at blive sure fordi at ordene "download", "BitTorrent" og "Computerspil" indgår (læs: til dem der bliver sure fordi de mener jeg downloader ulovligt), kan jeg sige at det er fuldt ud lovlige downloads. Det drejer sig om det MMORPG der hedder Priston Tale, det gratis multiplayerspil Wolfenstein Enemy Territory, og en ulicenseret Anime serie kaldet Naruto.
Avatar billede arrow Nybegynder
18. april 2005 - 02:27 #1
I må undskylde den latterlige titel, jeg aner ikke hvorfor jeg benyttede den. Det skulle nok have været "prioriteringsprogram til Windows XP" eller lign. :)

Arrow
Avatar billede plazm Nybegynder
18. april 2005 - 06:27 #2
tror du leder efter www.netlimiter.com hvor du kan bestemme hvor meget hvert program må bruge i download/upload
Avatar billede plazm Nybegynder
18. april 2005 - 06:28 #3
Du kan skrive hvis du vil have en gennemgang af hvordan du skal gøre.
Avatar billede arrow Nybegynder
18. april 2005 - 12:47 #4
Plazm:
NetLimiter har jeg haft installeret meget længe, købte det i sin tid for at organisere forskellige downloads etc.

Netlimiter er dog (med nuværende funktionalitet) ikke løsningen. NetLimiter kan sættes til at begrænse båndbredden, men det er ikke det jeg leder efter. Selv hvis jeg begrænser min downloadhastighed til det halve, er min ping i f.eks. CS stadigvæk høj. Jeg leder efter et program der gør at jeg kan downlaode med alle mine 50 kb/s (og uploade oveni, da BitTorrent deler mens du downloader), samtidigt med at jeg kan spille CS med lav ping. Det var altså ikke et program til at begrænse båndbredden, men nærmere til at prioritere den (så f.eks. visse programmer eller porte får højere prioritet på min forbindelse, end BiTTorrent og dets porte).

Men det kan selvfølgelig være at jeg bruger en forældet version af Netlimiter, og at en nyere version med denne feature er tilgængelig. Jeg kan fortælle jeg benytter version 1.30.

Mvh. Arrow
Avatar billede kenp Novice
18. april 2005 - 18:38 #5
nu du selv nævner hardware som kan det, så vil jeg da sige at du skal kigge på zyxel 334WT der kan man nemlig lave trafikpriotering som du ønsker.
http://www.zyxel.dk/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTEyOSZjSGFzaD00NDNlNjRhNTJk.0.html

På den måde vil i alle jo kunne være på nettet samtidgi uden at skulle evt. betale for flere ip-adresser.
Avatar billede arrow Nybegynder
18. april 2005 - 23:07 #6
Kenp: Hvis jeg har forstået det ret, så kan denne router altså prioritere visse porte etc. højere end andre? Hvis så er det jo problemet. Vi står pt. med en ny computer (min søsters konfirmationsgave) som skal på nettet, mens vi ahr for lidt IP addresser. Det er jo to fluer med et smæk, så det var satme en god løsning!

Når det så er sagt ønsker jeg ikke en trådløs router, kan du nævne et ikke-trådløst alternativ med samme features? :)

Oh nåja, marker den gerne som svar, så du kan få dine velfortjente point.

Mvh. Arrow
Avatar billede kenp Novice
19. april 2005 - 11:40 #7
ja den kan nemlig prioter de porte som du gerne vil have prioteret.

Nej jeg kan desværre ikke forslå nogen som ikke er trådløs.. (har nemlig ikke selv kigget efter det endnu) men hvis jeg ikke husker helt forkert så kan du slukke for at den sender noget signal ud trådløst.
Avatar billede russerlem Nybegynder
23. april 2005 - 14:35 #8
Hvor downloader du naruto henne
Avatar billede arrow Nybegynder
24. april 2005 - 17:21 #9
Russerlem:
Google er din ven. Du kan få de nyeste afsnit via. BitTorrent på www.naruto-kun.com. Alternativt så benyt www.narutomania.com hvis du ikke kan benytte BitTorrent, de er dog næppe specielt hurtigt ude med de nye episoder (oftest 1-2 dage forsinket) og serverhastighed/downloadhastighed er ikke 100% garanteret.

Mvh. Arrow