Avatar billede lindgaard Nybegynder
18. april 2005 - 02:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

B+W pol-filter til kameraobjektiv.

Hejsa.

Jeg har lige erhvervet mig digitalkamera model Nikon D70 m. DX 18-70 objektiv, hvilket jeg iøvrigt er glad for. Jeg har derfor to spørgsmål.

Jeg går og ønsker mig et cirkulært Polaritions fra B+W til ovennævnte. Jeg vil derfor høre om nogen har gode erfaringer med et sådant filter generelt og endnu bedre med filtret fra B+W. Giver det bedre billeder eller er det mere teoretisk...

Desuden vil jeg høre, om nogen kan anbefale en onlinebutik helst i Europa, hvor filtret kan købes, da jeg har fået oplyst en ca. pris på 1300 kr. i Bingo Foto.
Avatar billede Beach Mester
19. april 2005 - 00:42 #1
For det første så tror jeg at B+W er det bedste man overhovedet kan få inden for filtre, de oser af kvalitet som ind i hel...

Kan bla. nævne at de kun bruger strukket optisk glas modsat andre der bruger presset glas. Dette giver langt bedere optisk præcision og derved skarpere billeder.
B+W ar også altid brugt messing i deres fatninger. Derfor skal der en meget hård hånd til for at skruge et filter så stramt på en optik at man ikke med et snuptag kan skruge det af igen.

Hvis du vil spare kroner kan du nøjes med at købe et linjert polfilter, men så kan du kun bruge manual fokus:-(

Husk aldrig at opbevare et polfilter for varmt, og efterlad det aldrig i direkte sol. Hvis det er muligt så opbevar det i køgleskabet (i den medfølgende æske) når du ikke bruger det. Derved forlænger du levetiden for filteret betydeligt:-)

Prisen lyder meget rigtig, og hvis du skal have det meget billigere tror jeg du skal søge i Tyskland på prisen.
Nu kender jeg ikke diameteren på din optik, men har bla. fundet en B&W Pol circular MRC 58 ES (58mm) til 58 euro + fragt (ca. 500,-) her:
http://www2.computeruniverse.net/products/90041434.asp
Du kan jo selv søge videre for at finde den der passer bedst til dig.

//Beach
Avatar billede Beach Mester
19. april 2005 - 00:45 #2
Til en anden gang så husk at stille dine ? i den rigtige kategori. Vil tro du havde fået flere svar hvis du var gået ind her--->
http://www.eksperten.dk/spm/Generelt-IT/Foto/

//Beach
Avatar billede lindgaard Nybegynder
19. april 2005 - 10:57 #3
Tak for de fine oplysninger. Jeg vil vælge et B+W filter.
Avatar billede lindgaard Nybegynder
19. april 2005 - 11:00 #4
Jeg håber jeg har fået givet dig point.
Avatar billede Beach Mester
20. april 2005 - 01:31 #5
Jammen velbekommen da. Takker også herfra:-)

Glemte måske også at skrive lidt om det så også giver bedere billeder. Jeps, hvis man ellers bruger det rigtigt så kan man få nogle super flotte effekter ud af det. Alt det lys vi kan se er på den ene eller anden måde en genspejlning fra andre objekter. Ved at skyde et polfilter imellem "filmen" og dette lys kan man fjerne lysspejlingen fra en bestemt retning. Brugt rigtigt vil du f. eks. kunne fjerne genspejlningen i en rude (så du kan se lige igennem denne) tilføje ekstra kontrast til billederne og du bliver simpelthen nød til at prøve lidt leg i nærheden af vand og modlys. Vil ikke sige mere, lad det komme som en posetiv overraskelse hvad du kan udrette *S*

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. april 2005 - 11:14 #6
nok er jeg (næsten)vokset op i et mørkekammer, nok ved jeg hvad et polarid filter gør, men udtrykket B+W polaroidfilter, hvad står det for?
Avatar billede Beach Mester
22. april 2005 - 04:23 #7
B+W er et trademark altså en mærkevare/firmanavn på lige fod med "Coca"-Cola, "Jolly"-Cola, "Pepsi"-Cola osv...

Polaroidfilter er efter en opfindelse af Edwin Land, der "opfandt" en metode til at polaroisere lyset ved brug af div. kemi (læs: kemi og "levende" organismer) = køling = lang levetid.

Det det hele handler om, og som du er i tvivl om er ordet "polarizing" hvilket i hurtige træk kan oversættes til ensretning. Så svaret på tråden B+W Polaroid filter er frit oversat-> B+W (firmanavn) polaroid (funktion) filter (matriel).

Der findes et hav af andre brands/firmaer der sælger samme prod. og kan nævne Cocin, Hoya (også fino kvalitet), Hama mf.

Håber du kan følge med, og hvis du vil læse hele historien er et keyword polaroid. Søg på eks. google og du vil finde års læsning om hvad, hvor og hvorfor:-)

Og så lige en sidste ting som jeg altså også lige bliver nød til at få ud imellem sidebenene...
Hvis du "næsten" er født i et mørkekammer så undre det mig lidt at du søger informationer om en af de 3 vigtigste ting der skal kunnes til fingerspidserne når vi snakker foto. KR/KB/POL.
Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, og om du er født i et digitalt lab. og ikke har haft pølserne nede i fremkalder, fix, stop mm. men helt ærligt så har din kære mor og far da på et tidspunkt tabt barnet ned i en af badene og glemt at samle det op igen....

Den absolut vigtigste lærdom inden for foto handler om lys. Hvis du ikke  i de mange dage i mørket har hørt om den måde lys opfører sig og hvordan man kan kontrolere det på så må jeg anbefale dig (og mor + far) at købe en foto-bog for begyndere. Her står der alt om hvordan lys opføre sig (ingen lys, intet billede) og så må du godt give de gamle et monster stort spark i....

Nu må du endelig ikke misforstå mig, jeg ved godt jeg taler lidt "ned" til dig, men det er ikke hensigten at dykke dig. Jeg prøver bare at sige at sige (skrive) at du bør stille et stort ? ved det mørkekammer du er vokset op i.

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. april 2005 - 11:30 #8
beach> tak for dit fine udlæg, man skal lære så længe man lever.

jeg kender udmærket pol.filteret og jeg har da selv haft et en gang, men det var kun fordi jeg ikke kendte til firmaet B+W, at jeg spurgte.
Det er godt nok længe siden at mine forældre levede, så dem kan jeg ikke give et ordentlig spark bagi.
Avatar billede Beach Mester
22. april 2005 - 23:54 #9
retasax--->
Hvad søren, så ik lige det var dig der havde lagt en kommentar:-) Mit svar var egentlig mest henvist til lindgaard. Derfor den lidt spookie måde at svare på da han jo starter med at søge netop på B+W.
Ved jo ganske udemærket godt at du selv måske kunne få svært ved at sparke til de gamle og ville da i hvert tilfælde bedt dig om at sparke meget forsigtigt *S*

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. april 2005 - 00:13 #10
det er bare i orden, så skrøbelig er jeg ikke ;o)