Avatar billede theofilos Nybegynder
15. april 2005 - 10:12 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Ghost, XP, og USB-adgang i dos

Om et øjeblik kommer postbudet med min splinternye eksterne LacIe-harddisk på 250 Gb (USB 2.0).

Noget af det første, jeg ønsker er nu at lave et image af mit c-drev.

Problemet, jeg nu kan forudse er følgende:

Jeg kører XP og c-drevet er formateret i NTFS.

Jeg har Ghost7 til rådighed, men kan ikke køre programmet uden at starte op fra en Dos-diskette.

Spørgsmålet er nu:

Hvordan kan jeg med Ghost7 lave et tro image af c-drevet i NTFS  på min nye eksterne harddisk (NTSF eller FAT32??) via USB-forbindelsen?

Jeg går ud fra, at der ikke er adgang til min nye harddisk via USB 2.0 i Dos-mode...?

Kan I hjælpe mig med, hvordan jeg nemmest og hurtigst får lavet et image af mit c-drev på min nye harddisk (eller måske bedre: på en DVD-R-Disc).
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. april 2005 - 23:26 #1
Hmm.. jeg forsøgte selv for et års tid siden men fik det ikke til at lykkes. Siden da er der vist sket en del for her på denne side er der en del muligheder:
http://www.bootdisk.com/usb.htm

Den jeg prøvede var duse driveren.

Men ihvertfald mener jeg at du bør formatere din eksterne harddisk med fat32 for at kunne gemme imaget derovre. Ellers skal du istedet lavet et ntfs drev af en størrelse så den kan indeholde alle de data du har på drev c: og så lave en partition to partition ghost. Så kan du altid gøre det igen, blot omvendt fra usb til ide disken.
Avatar billede theofilos Nybegynder
16. april 2005 - 00:01 #2
Jeg har lavet en alm. dos-startdisk via XP. Derefter har jeg kopieret Ghost7 over på disketten.

Det, jeg altså skal gøre er at kopiere den nyeste dos-usb-driver (duse?) over på disketten, køre driverfilen i dos og så se, om der er adgang til den eksterne harddisk?

Nå, ja... så skal jeg altså først formatere den til FAT32... Går det langsommere?

Jeg har endnu ikke afprøvet Ghost7. Men kan man uden videre gemme data fra et NTFS-drev til et FAT32-drev?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. april 2005 - 00:10 #3
Ja, du skal kopiere duse driveren over og køre den og se om du får adgang til disken. og den skal forinden være formateret (med fat32, da du ellers ikke kan tilgå den i dos).

Fat 32 er ikke langsommere eller "dårligere" en ntfs, men jeg bruger helst ntfs hvis partitionerne er over 20-30 gb da jeg synes det kører mere stabilt. Dog sværger jeg til fat32 på eksterne harddiske som din, idet der så aldrig er problemer med at bruge harddisken på mange forskellige computere.

Mht Ghost, så kan du uden problemer gemme et image af et ntfs drev på en fat32 partition. Husk på at det jo blot er en fil der gemmes på et drev, så det er helt ligegyldigt hvilket filsystem der er på drevet blot styresystemet (boot disketten) har adgang til drevet. De sidste versioner af Ghost kan også gemme på ntfs drev, men jeg mener ikke 7'eren kan.

Hvis jeg får tid, vil jeg selv prøve at lege med at få en bootdiskette (med usb understøttelse) til at virke, for det er en teknik der kunne være nyttig.
Avatar billede theofilos Nybegynder
16. april 2005 - 00:17 #4
Ja, Tonnybrandt. Det vil jeg gerne være med til at prøve - altså at udvikle en bootdiskette med usb-understøttelse.

Jeg tror, jeg får tid i morgen - så kan jeg prøve mig frem. Hvis jeg finder en metode, der virker, smider jeg et indlæg i denne tråd.

Du er jo altid god til at overbevise mig, så jeg formaterer min LaCie til FAT32. Desværre kan min netværksserver ikke byde på en Ghost-version nyere end 7. Jeg prøver at søge én gang til inden jeg går til køjs.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. april 2005 - 02:21 #5
Jeg har testet lidt men fik ikke hul igennem. Jeg kom tættest på med denne, der faktisk kunne se og identificere min usb-harddisk, men ikke kunne give den et drevbogstav.

http://www.stefan2000.com/darkehorse/PC/DOS/Drivers/USB/iomega_usb_firewire_dos_driver_boot_disk.ZIP

Jeg lavede en 98 bootdisk og slettede alle filer på den og koperede så de udpakkede filer fra linket over på disketten.
Avatar billede theofilos Nybegynder
16. april 2005 - 10:38 #6
Hmmm.. hvad med ændringer i config.sys/exec.bat? Prøvede du at eksperimentere lidt der?

Jeg kigger på det senere i dag - nok først i aften.

Hvis jeg får hul igennem samt et drev-bogstav, skal jeg nok meddele det med det samme.
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. april 2005 - 13:11 #7
Bare lige en kort kommentar, da jeg ikke lige har udstyr til rådighed her, så jeg kan uddybe det.

Jeg vil bare sige, at det KAN lade sig gøre at få hul igennem til et USB-baseret drev i Dos-mode. Jeg har selv prøvet at skulle goste en HD på en bærbar computer uden mulighed for at sætte de 2 harddiske sammen på anden vis end én intern i maskinen, og en anden koblet til pr. usb. Ulempen er bare, at det kun var USB1.1-standarden der var understøttet dengang. Og så går det jo pænt langsomt (jeg tror det tog et par timer at få overført en 10 Gb-HD. Hvis det kunne have interesse, vil jeg gerne engang prøve at grave frem hvordan jeg gjorde?

I øvrigt er jeg også en meget stor tilhænger af Fat32-formatet. Jeg plejer faktisk endda at gå så langt som til at anbefale, at hvis det overhovedet kan lade sig gøre, bør man også have det på sin daglig-HD -- netop fordi det er muligt (på en nem måde) at tilgå den fra dos-mode. Det giver fx mulighed for at bruge dos-baserede virus-scannere, hvilket i visse tilfælde kan være en stor fordel. Fat32 har dog desværre den ulempe at den ikke kan håndtere store drev. Jeg mener at max-størrelsen på en Fat32-partition er 60Gb...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. april 2005 - 13:23 #8
64 gb grænsen er en begræsning i fdisk, ikke fat32 standarden. Se her:
http://www.hexff.com/w98_hd.php

Men grænsen for en enkelt fils størrelse i fat32 er 4 gb.
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. april 2005 - 13:48 #9
Det ser sørme ud til at du har ret, Tonnybrandt! Det var da dejligt at høre. Så kan det være jeg kan holde fast i fat32-standarden lidt længere endnu :-)
Avatar billede theofilos Nybegynder
16. april 2005 - 15:25 #10
Okay ;o)

Ejvindh - jeg har desværre kun Ghost7... Det bliver spændende at se, om jeg kan få det til at virke..

Så med en USB-harddisk på 250 Gb kan jeg altså ikke formatere hele harddisken i fat32.

Hmmm.. så laver jeg da bare to eller tre partitioner på max 127 Gb..

Nu kigger jeg på det en halv times tid - og så vender jeg nok tilbage i aften
Avatar billede theofilos Nybegynder
17. april 2005 - 00:57 #11
Nu har jeg lavet de første 10 bootdiscs - og kun én gav adgang til min eksterne harddisk. Til gengæld forsvandt min interne harddisk...

Det er smadderærgerligt, for jeg havde planlagt at gemme images af mine c-drev for nemmere at kunne geninstallere dem, når der har været virusangreb..

Øv
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. april 2005 - 02:36 #12
Sikker på at din interne harddisk forsvandt ?

En windows 98 bootdiskette kan jo ikke se en ntfs partitioneret harddisk, men ghost bruger ikke de drev bootdisketten giver adgang til til noget, så blot fordi du ikke har adgang til filsystemet på den interne harddisk, er det ikke givet at ghost ikke kan se harddisken og de partitioner der er på den.

Ghost bruger kun de filsystemer som bootdisketten giver adgang til, når den skal gemme et image på filsystemet.
Avatar billede theofilos Nybegynder
17. april 2005 - 15:02 #13
Ja, jeg kan se begge drev i Ghost7...

Men jeg får fejlmeddelelser under boot vedr. ESCI samt adgang til USB-forbindelsen..

Nu prøver jeg at gemme et image af min interne harddisk på LaCien..

Hvis I har mulighed for det, så tjek lige denne selvudpakkende fil. Den generer en bootdisk - den, jeg bruger nu...

I finder filen her: http://www.datoptic.com/Drivers/Dat.exe

(Metode nr. 3 på http://www.bootdisk.com/usb.htm)

Virker det for jer? Hvad med USB 2.0?

Nå, jeg går i krig med et image...
Avatar billede theofilos Nybegynder
17. april 2005 - 16:29 #14
Så er det lykkedes. Ghost fandt som sagt min interne harddisk selv - og jeg lavede så et image af harddisken, som blev gemt (i mange mindre filer á 2,1 Gb).

Ialt blev der overført knap 13 Gb - gnmsn.hastigheden var ifølge Ghost omkring 260 Mb/minut og hele affæren tog ialt knap en time...

Hmmm... Lyder det som USB 2.0 for jer???

Min PC har 5 USB-indgange... Jeg har kun forsøgt mig med en af dem på fronten (en IBM-PC).

Ved I, om jeg kan være sikker på, at alle USB-indgange kan håndtere USB 2.0?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. april 2005 - 16:46 #15
Tillykke med sejren :)

Den nemmeste måde at kontrollere hvilke usb-porte der er usb2 er simpelthen at tilslutte en usb2 enhed til en port. Brokker den sig over at være i en langsom usb-hub, kører porten usb 1.1

prøv så næste port, indtil du har afprøvet dem alle.

At den kører så langsomt når du er i dos, kan have noget med driverene at gøre, altså at de ikke er så effektive som windows driverne.

Men du siger 260 mb/min .....

usb 1.1 kører 14 mbit, hvilket er lidt under 2 mb/sek, hvilket jeg kan få til max 100-120 mb/min. Så den port kører altså usb2, blot noget langsommere end max hastighed.
Avatar billede theofilos Nybegynder
17. april 2005 - 17:05 #16
Jeg vender tilbage i aften... Skal ud at spise.

Men jeg er glad for gennembrudet.

Prøvede forøvrigt at backuppe via XP's backupguide... Men den stoppede efter 4 Gb, da "det ikke er muligt at kopiere filer over 4 Gb til Fat32..

Det ser ud som om, at jeg ikke kan undgå en partitionering af mit eksterne drev.. til både fat32 samt NFTS

Vender tilbage med de sidste problemer...
Avatar billede theofilos Nybegynder
17. april 2005 - 22:48 #17
Nu har jeg lavet en hastighedstest i XP...

2,088 Gb blev overført til den eksterne harddisk på 1 minut og 42 sekunder.

Det svarer til en hastighed på 20,47 Mb/sekund... Det MÅ da være USB2.0, ikke?

Det skal tilføjes, at jeg har såvel Mcafee samt Microsoft Antispyware slået til imens.

Men hvad kan jeg gøre for at få hastigheden op?

Her er de meddelelser, jeg får under bootup med Datoptic-disken:

ASPI Manager for USB mass-storage ver 2.01

ERROR: EHCI memory mapped I/O can not assigned
ERROR: Target USB device not found

NinjaSCSI-32UDE ASPI DISK Driver ver 1.06

ASPI Manager not installed

Microsoft (R) Windows Millenium

Har I mødt lignende meddelelser?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. april 2005 - 23:35 #18
Disse fejlmeddelelser havde jeg også da jeg testede:

ERROR: EHCI memory mapped I/O can not assigned
ERROR: Target USB device not found

Det er noget med at den søger efter forskellige typer usb controllere UHCI og EHCI og den vil selvfølgelig fejle på den som ikke findes i maskinen.

20.47 mb/sek er jo faktisk ca 160-170 mbit/sek, så det er helt sikkert usb2. Den teoretiske max hastighed er 480 mbit/sek, og lægger man så lidt overhead til kører den så ½ halv hastighed. Real time antivirus sløver en hel del, og er der mange små filer, hvor den skal kreere en fil overføre data og lukke den igen tager også rigtigt lang tid.

Så hvis du vil måle den helt rigtige hastighed, så prøv med nogle cd-images der hver fylder omkring 700 mb, og slå både antivirus og antispyware fra imens du tester. Så får du den reelle hastighed.

Mål også hastigheden begge veje, da det er betydeligt langsommere at skrive end at læse fra en disk.
Avatar billede theofilos Nybegynder
17. april 2005 - 23:47 #19
OK. Nu prøver jeg med en ny bootdisk..

(Se http://www.oldfiles.org.uk/powerload/yes.htm)

Og jeg tester også hastigheden med en filoverførsel på 2088 MB. Uden MSAntispyware og, hvis jeg kan slå antivirus fra, så gør jeg det.
Avatar billede theofilos Nybegynder
18. april 2005 - 01:13 #20
Den nye bootdisk virkede på samme måde - inkl. fejlmeddelelser.

Men jeg tror, jeg har styr på det nu efterhånden. Det ville dog være herligt med en bootdisk, som ikke giver fejlmeddelelser under opstart.

Der er ihvertilfælde hul igennem nu til det eksterne drev.

Så det er vel blevet points-tid igen?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. april 2005 - 01:16 #21
Det er da noget du bestemmer *s*

Her er ihvertfald et svar og jeg må lige få afprøvet din bootdisk på min egen.
Det var min søns pc jeg legede med i fredags, da diskettedrevet ikke virkede i min nr2 pc og jeg kun har usb-diskettedrev i nr1 pc'en.
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. april 2005 - 08:46 #22
Jeg springer over med point. Jeg nåede jo aldrig rigtig at komme i gang med at bidrage med noget. Godt at du fik det til at virke. Og dejligt at høre at der findes USB2.0-muligheder til dos også. Det vil jeg også lige have fulgt op på til en anden gang :-)
Avatar billede theofilos Nybegynder
18. april 2005 - 09:57 #23
Her er pointsene... Og endnu engang tak til jer begge.

Og lige mens jeg husker det.. Hvorfor meddeler min MSAntispyware 50 gange om dagen, at den blokerer for filen browserui.dll? Så vidt jeg ved, er det en del af windowsXP?

Og én lille en mere: Findes der ikke noget freeware-program til at klone et drev/en harddisk? Jeg synes Ghost7 er en smule forældet, og jeg har ikke råd til selv at investere i en ny version (som bla. også automatisk skulle bane vej for USB 2.0-adgang...

Mvh

Theofilos
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. april 2005 - 10:46 #24
Angående browserui.dll: Jeg kender ikke det problem. Der har været problemer med den fil i XP, men de er blevet rettet med de seneste service-packs. Nu ved jeg ikke hvad dén sag endte med, men måske ville det afhjælpe problemet, hvis du fik lov til at opdatere din windows.
Avatar billede theofilos Nybegynder
18. april 2005 - 11:12 #25
OK, ejvindh... Det er nok her problemet ligger.

Det er utroligt, at de mange tusind PC'er, som er tilkoblet Kirkeministeriets netværk endnu ikke er blevet opdateret - end ikke til SP1 !
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. april 2005 - 11:33 #26
Angående alternativer til ghost: Jeg har ikke brugt andet end ghost, men disse programmer ser ud til at kunne tilbyde noget af det du ønsker (men det er altså på eget ansvar :-)):

http://www.softpedia.com/get/System/Back-Up-and-Recovery/DrvImagerXP.shtml
http://www.softpedia.com/get/System/Back-Up-and-Recovery/DrvClonerXP.shtml
Avatar billede theofilos Nybegynder
18. april 2005 - 11:42 #27
Tak for links. Jeg vil undersøge, om de er bedre end Ghost7
Avatar billede theofilos Nybegynder
21. april 2005 - 00:49 #28
Halløjsa... Se, hvad jeg har fundet  ;-)  (igen på eget ansvar!!!)

http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=135

Se programmet "ImageMaker".