Avatar billede nhoff Nybegynder
08. april 2005 - 20:26 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

MSDE SQL på 'filnetværk'?

Hejsa

Jeg har tidligere installeret en MSDE på en Windows XP, men ved ikke meget om servere. Kan det lade sig gøre at installere MSDE på en 'filnetværks'-server? Jeg ved ikke om navnet er korrekt, men jeg har en flok brugere der alle har adgang til et G-drev på en fælles computer/server.

Hvis det kan lade sig gøre er der så nogen, der kender et godt sted der beskriver installationen, tips og tricks?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2005 - 20:32 #1
Du kan installere MSDE på en server og alle dine brugere kan
tilgå den via netværket. Den slags er MSDE skam beregnet til.

Principielt kan du vel også installere den for alle dine brugere på
et netværks drev, men det svarer vist til at lade en Fiat Punto
trække en Scania lastvogn med hænger.
Avatar billede nhoff Nybegynder
08. april 2005 - 20:41 #2
Tak, men min uvidenhed kommer til kort :-) :
Den computer netværksdrevet ligger på er vel en server (?)

Din pointe med fiat'en er jeg ikke sikker på jeg forstår - betyder det at MSDE vil være langsom eller hvad?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2005 - 20:44 #3
Nej. MSDE er hurtig nok. Men den skal bruges anderledes end f.eks. Access.

Med Access installerer du Access på alle clienterne og ligger f.eks.
en database på et netværksdrev.

Med MSDE så installerer du den på serveren og kører den der. Clienterne
tilgår den så via netværket men ikke som en fil share med som en rigtig
database server (normalt på port 1433).
Avatar billede nhoff Nybegynder
08. april 2005 - 21:23 #4
Der falder et par ti-ører her. Vil det sige at for at køre MSDE, hvor flere brugere skal have adgang til samme data, skal den installeres på en computer med et serverstyresystem (fx. Windows server 2003).

I øvrigt skal den fungere som backend for en Access, og så fungerer det vel (forbindelsesmæssigt) på samme måde som med en 'rigtig' MS SQL server?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2005 - 21:26 #5
MSDE er en rigtig SQLServer. Der er et max. på 2 GB database. Og performance
er ikke god ved >5 samtidige aktive connections.

MSDE kører udmærket på en almindelig XP Professionel.
Avatar billede nhoff Nybegynder
08. april 2005 - 21:32 #6
"MSDE kører udmærket på en almindelig XP Professionel."
- Men så kan den vel ikke bruges af flere brugere på samme tid? Og/eller tilgås via ODBC?
(Du fornemmer nok, at jeg ikke føler mig helt hjemme i det her med servere..)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2005 - 21:36 #7
Det kan den sagtens.
Avatar billede 2dbornot2db Nybegynder
10. april 2005 - 21:29 #8
Tak for tips'ene. Smid et svar for point.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2005 - 21:30 #9
svar
Avatar billede 2dbornot2db Nybegynder
10. april 2005 - 21:30 #10
Ups. Forkert spørgsmål o:)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2005 - 21:32 #11
skidt pyt - jeg skulle nok alligevel have smidt et svar her
Avatar billede nhoff Nybegynder
11. april 2005 - 23:13 #12
Øhm, jeg siger også mange tak.