Avatar billede cosmos Nybegynder
29. marts 2001 - 16:56 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Tidens trends...

Hejsa..

Er der nogen der ligger inde med nogle fede links til inspiration til grafisk design. Her tænker jeg på hvad tidens trends inde for grafisk design er.

F.eks. er det minimale i design ved at forsvinde etc, er Brody in or YT etc.

Jeg håber i forstår hvilke sites jeg er interesseret i, ellers kan i altid kommentere spørgsmålet.
Avatar billede prodic Mester
29. marts 2001 - 17:01 #1
Nu ved jeg ikke om det er trenden, men anyway :
www.shift.jp.org - en god samling
www.kiiroi.nu
www.nordpolen.nu - mener jeg
http://www.prate.com/2001/index.html - måske ikke trend men sjov.
www.coolhomepages.com - Under Hip eller Ultra

Der er godt nok mange....og man kunne blive ved.
Avatar billede cob Nybegynder
29. marts 2001 - 17:04 #2
Jeg vil hellere foreslå dig et blad... (det er noget fra tiden før internet)
Det er engelsk og hedder ComputerArts - DSB har det i deres kiosker, men det er billigere at købe det via hjemmesiden...
http://www.computerarts.co.uk
Der er ret meget inspiration at hente der.
Avatar billede kdamkjaer Nybegynder
29. marts 2001 - 17:22 #3
http://www.digital-web.com/
Gode artikler og kommentarer.

http://www.k10k.com/
Har oftest fingeren på pulsen og der er links til sider, der er \'oppe i tiden\' :)

http://www.invaders.dk/students/default.html
Til trods for at SpaceInvaders er lukket, så kører visse af de studerendes sider videre.

Endvidere kan man kaste et blik på de mest anerkendte (web)designfirmaers sider for at få et hint om udviklingen.

Det bedste er naturligvis at være et skridt foran og være ligeglad med hvem, der mener hvad er in eller yt...
Avatar billede cosmos Nybegynder
29. marts 2001 - 18:52 #4
Det er ikke det jeg leder efter det er mere generelt hvor er design på vej hen, dette er næsten samme stil. Den der minimale, distortede billeder etc. Men mere hvad kommer næste gang, eller hvad tror man der kommer.

Det kan godt være det ikke findes, men.. det er også derfor der bliver givet det antal point.
Avatar billede cob Nybegynder
29. marts 2001 - 20:12 #5
Nå\'e du leder efter en glaskugle til at forudsige fremtiden... :-)
Avatar billede prodic Mester
29. marts 2001 - 20:39 #6
cosmos->Skal lige vide en ting, snakker vi designet for designet skyld eller hvor designet passer godt til målgruppen? Ofte er de 2 størrelser uforenlige, men det er dog set ude i verden.
Avatar billede kdamkjaer Nybegynder
29. marts 2001 - 21:23 #7
cosmos>>
Tja, spørgsmålet er om der findes en sådan ressource. Det, at \'forudsige\' og/eller skabe trends, er jo det, der adskiller den geniale designer fra håndværkeren. Gad vide om en designer, som lever af at finde på nyt, vil dele sine ideer alt for bredt?

Det interessante er jo så, at søge den samme inspiration som den geniale designer. Og ja, her er kilderne næsten endeløse - alt fra modehusenes kollektioner til kunstgallerier kan tjene som inspiration. Fx. findes der en udmærket linkssamling på http://rhizome.org/links/ hvor du kan kigge på \'new media art\'.

Det gælder om IMO at finde sin egen stil og ikke satse for meget på at efterligne andre bare fordi \'det bliver den næste trend\'. Hvem husker ikke den periode hvor alle skulle lave scanlines på deres billeder? Ikke videre originalt i 99,9% af tilfældende.

Prodic har også fat i et andet vigtigt aspekt af sagen, nemlig at der er design for designets skyld (=kunst?) og så er der design for målgruppens skyld (= brugskunst?).

Så hvad er det, du søger? Er det en side hvor du kan læse en top10 over de nye hotte designelementer - lige til at genbruge/genskabe? Mit bedste bud er stadig at kigge på alverdens sites og deraf prøve at udlede, hvor vi er på vej hen. Det er ingen nem vej til genialt design...
Avatar billede prodic Mester
29. marts 2001 - 21:41 #8
vil bare lige kommentere kdamkjaer\'s gode indlæg.
I den sidste kommentar finder jeg det ret vigtigt, at man udleder hvor stilen går hen af og bruger netop det i sin personlige stil.
Der findes vel ikke noget værrere end plakiater af andres designs. Noget er at kigge på andres sider og hente inspiration af den vej, noget andet er at kombinere den med ens personlige præg.
Og derved opnå noget unikt, som jeg personligt i mange tilfælde finder mest inspirerende.
Men er det, som kdamkjaer siger, design for designet skyld eller er det primære noget design der tiltaler målgruppen?
2 ret vigtige ting at holde adskilt.
Avatar billede prodic Mester
29. marts 2001 - 21:45 #9
Godt link->Mange af dem kender man i forvejen, men mon ikke der skulle være en \"ny\" i blandt. Der skulle være inspiration nok til et par timer, og husk INSPIRATION ikke en kopi. Unikt er jo at foretrække...
Avatar billede ezzuk Nybegynder
29. marts 2001 - 21:47 #10
lidt nytænkning skader faktisk heller ikke. jeg ser heller noget nyskabende, en noget totalt opbrugt.
Avatar billede ezzuk Nybegynder
29. marts 2001 - 21:47 #11
Avatar billede kdamkjaer Nybegynder
29. marts 2001 - 22:04 #12
I det mere filosofiske hjørne kan man vel dele webdesign op i tre religioner:

Kunstneren.
Laver design for designets skyld - er bedøvende ligeglad med brugervenlighed og downloadtid. Pointen er at der ikke skal gås på kompromis med det kunstneriske.

Reklamemanden.
Det skal være smart og moderne, men der tages meget hensyn til målgruppe og brugervenlighed. 99,9% af usability consultants tjener til føden her.

Nørden.
Indhold, design og brugervenlighed kommer i anden række - det vigtigste er, at koden er perfekt og alle tekniske muligheder er udnyttet. Det er typen som finder på at lave WAP interface, søgemaskine og overdrevne databaseløsninger til sin private side. Technology Overkill.

Mht. (design) trends, så nedarves de geniale ideer i den nævnte rækkefølge.
Avatar billede ezzuk Nybegynder
29. marts 2001 - 22:07 #13
33 1/3% af hver, er det bedste.
Avatar billede cosmos Nybegynder
29. marts 2001 - 23:22 #14
Jeg arbejder til dagligt med design og grafik professionelt, og jeg har en personlig stil, men jeg kunne godt tænke mig flere inspirations kilder og det var derfor jeg spurgte da det kunne være at der var nogen der lige havde det rigtige link...
Avatar billede cosmos Nybegynder
29. marts 2001 - 23:25 #15
Det jeg søger er helt klart design, inspiration til at kommunikere til den rigtige målgruppe. Som jeg har skrevet ovenfor så har jeg inspirations materiale, men jeg mangler bare lige det der link der ville være mit home i Internet Explorer

Men mange tak for alle de gode forslag, jeg skal nok aflevere pointene, men håber ikke at debatten stopper her..;))
Avatar billede prodic Mester
30. marts 2001 - 16:02 #16
Det forekommer mig værende en anelse svært, at kunne give dig præcist det korrekte link til den rigtige målgruppe.
I og med at vi ikke kender din eventuelle målgruppe har vi heller ikke den store chance for at give eksempler på andre sider der rammer.
Tag f.eks Jubii.dk - der kan man vel godt sige at de har ramt målgruppen i og med at den er ret bred.
Tag Nikefootball.com - den rammer også målgruppen efter min mening. Og det samtidigt med at den rammer 2 ud af 3 af kdamkjaers \"grupper\"
Tag Futurefarmeres.com - den rammer også deres målgruppe, da den gruppe er ret lukket.
Og man kunne blive ved, det handler i bund og grund om hvem man forsøger at ramme. Derfra kan man arbejde sig frem til hvad man skal bruge på ens side for at \"fange\"/pirre netop den gruppe.

kdamkjaer->Lidt nysgerrig. Hvilken af de 3 religioner tilhører du?
Avatar billede kdamkjaer Nybegynder
31. marts 2001 - 00:38 #17
Prodic>> Jeg tilhører nok primært \'reklamemanden\' med et tydeligt præg af \'nørden\'. Det hænger sammen med at min egen sides primære funktion er selvpromovering (CV o.lign.) - og da jeg ikke er designer af uddannelse eller provision, men derimod cand.merc. (strategi & ledelse),  så søger jeg at ramme en anden målgruppe: mine evt. kommende arbejdsgivere.
Jeg har altså bevidst søgt at lave en overskuelig side, der fokuserer på indhold og overskuelighed - forhåbentligt uden at være decideret kedelig.

kdamkjaer
www.damkjaer.net
Avatar billede prodic Mester
31. marts 2001 - 01:15 #18
kdamkjaer->Okayer så har jeg fået min nysgerighed stillet. Har dog set siden før, don\'t ask how or when.
Men hvis det er dit mål med siden at promovere dig selv uden at lave en kedelig side, så er det faktisk lykkedes meget godt.
Avatar billede kdamkjaer Nybegynder
10. april 2001 - 23:43 #19
Lige for at sparke en sidste kommentar ind i dette emne. Der ER faktisk sluppet lidt ud omkring de nye trends:
http://www.poorbuthappy.com/usability/colombianavigation/
Ikke så meget direkte design, men mere funktionalitet. Ret spændende.

Kdamkjaer
Avatar billede gitscho Nybegynder
29. april 2001 - 19:52 #20