Avatar billede ctc-3d Nybegynder
04. april 2005 - 13:55 Der er 15 kommentarer

DHCP tjenesten gider ikke starte

En af mine vener spurgte mig for lidt siden om jeg ikek kunne hjælpe ham, fordi hans internet var gået ned... Jeg tog så ned til ham og regnede med noget simpel noget. Han har en trådløs router, hvor der er en bærbar med XP der kører fint over trødløst, så er der to stationærer der kører over trådlåst, og så er der en stationær der kører over kabel. Det er så ved en af de stationærer, som kører med XP, der kører på trådlåst problemet er.

Jeg tjekkede alt muligt... prøvede og se om der var noget malware der ødelagde det... jeg fandt noget der kunen ligne noget malware, som jeg slttede men virkede helelr ikke bagefter... jeg geninstallerede så det trådløse netwærkskort... stadig intet internet.... inde i status for netværksforbindelse, står der en fejl med DHCP, og samme fejl får jeg når je trykker repererer forbindelse... jeg tækte at det muligvis var nogle korrupte systemsfiler, der lavede problemmer og installerede så XP igen (opgradering, altså ikke ny installation) men der var stadig problem... jeg søgte så helt vild rundt på maskinen for at finde evt. fejlkilder og jeg fandt så endlig tilsidst ud af at DHCP-Tjenesten ikke kunne starte... inde i tjenester (kontrolpanel > adminstration > tjenester) satte jeg den så til at starte DHCP'en manuelt... så fik ejg en fejl om at de ikke kunne starte DHCP'en... Det jeg ikke kan forstå er hvorfor, der er problem med DHCP'en... for der er jo 3 adre computere på, hvor den ene kører med samme netkort (men med 98) og den aden kører med XP men med andet netkort (idet det er en bærbar), så problemmet må jo ligge i computeren software, men det burde jo være blevet geninstalleret i XP-istallationen...

jeg har brug for hjælp...
Avatar billede rossoneris Nybegynder
04. april 2005 - 13:59 #1
Det er routeren der skal sættes op til at dele IP ud - Ikke pc`en.

Log ind på routeren og se om DHCP funktionen kører som den skal. Det kan være den blot er sat op til at dele 2 dhcp adresser ud
Avatar billede ctc-3d Nybegynder
04. april 2005 - 14:03 #2
Det er den ikke... den er sat op til at dele max 50 ip'er ud...
Avatar billede ctc-3d Nybegynder
04. april 2005 - 14:04 #3
og så skal det lige tilføjes at det har virket før... men for et par dage sidne så gad det pludselig ikke mere...
Avatar billede rossoneris Nybegynder
04. april 2005 - 14:04 #4
Lav en ping af localhost - se om det er netkortet der fejler noget.
Avatar billede rossoneris Nybegynder
04. april 2005 - 14:07 #5
Går ud fra der er blevet prøvet at slukke routeren og modem og tænde igen
Avatar billede ctc-3d Nybegynder
04. april 2005 - 14:12 #6
alt er prøvet... også at pinge... også siger den at der er en windows socket fejl, hvilket igen leder tilbage til at DHCP-tjenesten ikkke er startet...
Avatar billede rossoneris Nybegynder
04. april 2005 - 14:13 #7
prøv at fjern tcp/ip protokollen og derefter installer den igen
Avatar billede ctc-3d Nybegynder
04. april 2005 - 14:14 #8
det skal måske også tilføjes at D-Link toolet der følger med til netkortet, siger at forbindelsen kører fint...
Avatar billede ctc-3d Nybegynder
04. april 2005 - 14:16 #9
I Windows XP kan man ikke fjerne tcp/ip prokole men har prøvet at slå den fra og slå de til igen... og så har jeg som sagt også fjernet netkortet og installeret det igen...
Avatar billede ctc-3d Nybegynder
04. april 2005 - 14:20 #10
men som jeg skrev i min første post så ligger problemmet i DHCP-tjenesten... har lige siddet og prøvet at frem provokere at den kke skulle starte og det kan man ikke med mindre man selv går ind og sætter til amnuel opstart, og så kan man alligevel starte den selvom der ikke er internetforbindel og selvom man har slået DHCP-fra i sit netkort...
Avatar billede rossoneris Nybegynder
04. april 2005 - 14:20 #11
Hvis du som sagt laver en ping 127.0.0.1 så SKAL netkortet lave en reply

Kommer der en socket fejl ?

En anden mulighed ville være at forsøge at tage netkortet fra en anden pc og sætte i pc`en, hvor det ikke virker.
Avatar billede rossoneris Nybegynder
04. april 2005 - 14:26 #12
Evt. kan du jo prøve at indtaste en statisk Ip adresse
Avatar billede ctc-3d Nybegynder
04. april 2005 - 14:33 #13
ping 127.0.0.1 giver socket error, men det leder jo stadig tilbage til en software-fejl idet at den på en normal computer giver svar selvom netkortet er deaktiveret...
Avatar billede ctc-3d Nybegynder
04. april 2005 - 14:33 #14
har også prøvet statisk ip, med samme resultat
Avatar billede ctc-3d Nybegynder
04. april 2005 - 14:56 #15
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;822123
her er problemmet beskrevet fra Microsoft... det skulle være metode 3 der skulle løse problemet, men den siger fejl når den sakl start DHCP