Avatar billede Dalgaard Nybegynder
03. april 2005 - 01:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

ASUS P5GD2 Deluxe - IDE, SATA, RAID...Forvirring!

Jeg er den stolte ejer af et ASUS P5GD2 Deluxe motherboard. På dette kort sidder (desværre) kun ét IDE stik.

Jeg har 1 SATA disk, 2 DVD drev og 2 IDE harddiske. Jeg kan ikke få de 2 IDE diske til at virke.

Jeg har konfigureret det således at DVD drevene kører på det ene IDE stik der er, og mit styresystem ligger på SATA'en. Alt dette fungere fint, og kører upåklageligt.

I min bruger manual står der at de to raid stik der er, default fungere som IDE. Men dette virker ikke. De to IDE hardiske "dukker" ikke på i systemet. Dvs. der kørers en eller anden IDE detection når computeren booter, og der står de to harddiske ligeså fint. Men de dukker ikke på inde i windows. Har også prøvet at følge raid vejledningen i manualen, men dette fungere ikke heller. Har (for en sikkerheds skyld) testet de to harddiske i en anden computer, og de fungere fint der.

Mit spørgsmål er? Nogen der kender det pågældende motherboard og har en løsning på hvordan jeg konfigurer min PC så jeg kan køre med alle mine komponenter?

Der sættes pris på detaljeret svar :)

Tak!
Avatar billede jokkejensen Novice
03. april 2005 - 01:23 #1
http://www.levi.cz/image/AsusP5GD2premium.jpg <- de røde porte til venstre

Er det ikke blot at tæske dine diske i ATA-133 sloten ?

2 x lager - ATA-133 - 40-PIN IDC
1 x lager - ATA-100 - 40-PIN IDC
8 x lager - Serial ATA-150 - 7- pin seriel ATA

der skulle være rig mulighed for at koble dine diske til... og 8 sata diske :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. april 2005 - 01:36 #2
Gå i bios og find under "onboard devices configuration" punktet ITE8212F Controller og check at den er sat til [IDE Mode].

Det er vist alt i bios, såvidt jeg kan se.

Når du er i windows, skal du så installere driveren til ITE8212F Controller'en. Den ligger på bundkorts-cdrom'en.

Check om du efter en genstart kan se diskene i diskhåndteringen:

Højreklik denne computer, vælg administrer. Vælg diskhåndtering.
Ses de ?
Hvis de ses, har de et drevbogstav eller er der en anden status ?
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
03. april 2005 - 11:52 #3
Tak skal du ha tonnybrandt, det var den ITE8212 controller der skulle installeres, så kom der liv i det hele. Så nu fungere det hele som det skal, super :) Skriv lige et svar så jeg kan give dig dine points :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. april 2005 - 11:53 #4
Her kommer svaret og velbekomme :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. april 2005 - 00:07 #5
Takker for point :)