Avatar billede kasper_dk Nybegynder
02. april 2005 - 17:44 Der er 12 kommentarer

Mail fra tdc " din pc bliver brugt som spy proxy server"

hej jeg et problem, jeg har fået en del mail fra tdc at min pc bliver brugt som spy server..Er der nogen der kan hjælpe

Her er mailen fra TDC..!!!

Dear user of mail.tele.dk,

Your email account has been used to send a large amount of spam messages during the last week.
Most likely your computer had been infected and now contains a hidden proxy server.

Please follow our instructions in the attached file in order to keep your computer safe.

Virtually yours,
mail.tele.dk technical support team.

--------------------------------------------------------------------------------

--------  Virus fjernet/removed --------

TDC's mail virusscanner har fjernet message.zip, da den indeholdt en virus (W32/Mydoom.o@MM!zip).

TDC's mail virus scanner has removed message.zip, because it contained a virus (W32/Mydoom.o@MM!zip).

----------------------------------------

Skal jeg følge tdc instruktioner ?

Tak på forhånd
Avatar billede plx Nybegynder
02. april 2005 - 17:50 #1
Absolut ikke. Det er et forsøg på at få dig til at installere en bagdør, som f.eks. kan bruges til netop det mailen advarer imod.

'Mydoom' ønsker du ikke at få ind på din computer
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. april 2005 - 17:50 #2
Helt enig ! Slet mailen og glem alt om den.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2005 - 17:50 #3
Det ville jeg ikke gøre..du kan ikke være sikker på at den faktisk kommer fra tdc...brug istedet en uafhængig virascanner som f.eks. symantecs.. http://securityresponse.symantec.com/
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
02. april 2005 - 17:50 #4
hvem står som afsender? Jeg tror ikke på det er fra TDC...
Avatar billede plx Nybegynder
02. april 2005 - 17:51 #5
btw, så kommer mailen nok heller ikke fra tdc. Afsenderen er forfalsket
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2005 - 17:54 #6
det kan afsenderen forfalske uden problem som plx skriver
Avatar billede kasper_dk Nybegynder
02. april 2005 - 17:54 #7
afsender er Mail Delivery Subsystem

Men jeg vil gerne præcis have at vide hvad jeg ska gøre?
Avatar billede plx Nybegynder
02. april 2005 - 17:56 #8
Marker mailen, og tryk på den store knap der hedder 'slet' :)
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
02. april 2005 - 17:59 #9
Jep, slet den, TDC ville ikke sende sådan en mail på engelsk...
Avatar billede plx Nybegynder
02. april 2005 - 18:01 #10
Det eneste du kan gøre er, at du kontrollerer den ip adresse hvorfra den er blevet afsendt. Men det kræver lidt detektivarbejde

At du har modtaget mailen, er et tegn på at din mail adresse findes på en anden maskine som ormen har overtaget. Hvis du kan finde frem til denne ud fra ipen, kan du give besked om infectionen og få det stoppet
Avatar billede plx Nybegynder
02. april 2005 - 18:03 #11
Men hvis det er en mail adresse som ligger spredt ud over det halve af internettet, er det nok en umulig opgave :)
Avatar billede halifax Nybegynder
02. april 2005 - 18:27 #12
Mailen er falsk som flere allerede har skrevet. Men også ganske uskadelig, idet TDC virusscanner har fanget og fjernet den vedhæftede fil message.zig, som TDC oplyser om nederst i mailen.

Sådan fremstår en mail altid, når TDC har fjernet en virus (har oplevet noget tilsvarende flere gange).
At den har falsk afsender fremgår klart af, at TDC ikke først (teoretisk) ville forfatte en sådan mail med et vedhæng, for bagefter at fjerne vedhænget med deres egen virusscanner. Det virker helt molboagtigt - men det er godt du er vågen.