Avatar billede maxboderskov Nybegynder
29. marts 2005 - 15:40 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Højtaler skal spille som subwoofer? Hvordan?

Jeg har fundet en gammel 15" højttaler (100W) fra mit orgel, og kunne godt tænke mig at bruge den som subwoofer.

Hvordan får jeg den til kun at spille de lave frekvenser?

Skal jeg bruge et delefilter, og i så fald hvordan/hvor?

Håber i kan hjælpe!
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
29. marts 2005 - 15:46 #1
Der skal mere til end bare et delefilter..

For at den skal kunne køre som en decideret subwoofer bør du køre den på en seperat forstærker (selvom du KAN køre den på den samme forstærker som dine alm højttalere).

en Computer subwoofer skal være aktiv (seperat forstærker) da lydkortene slet ikke kan levere kræfter nok.

Et delefilter skærer de lave frekvenser fra, da det er dem, der er farlige for enhederne (der ikke er bygget til det). Jeg ved ikke om man kan få et "omvendt" delefilter, men det kan man vel nok?
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2005 - 15:51 #2
Det er ikke strengt nødvendigt at bruge et delefilter til en bas enhed, pga af spolen som, som danner magnet feltet som for den til at bevæge sig, vil den auto matisk sørge for at de høje frekvenser kort lægges mere eller midre til stel, men det at alve et kabinet er ikke bare noget man lige gør (hvis det skal lyde godt), der er mange faktorer og parametre man skal kende foe ens enhed, før det bliver godt.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
29. marts 2005 - 16:31 #3
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
29. marts 2005 - 17:03 #4
Men hvad gør jeg så? :S

Jeg fatter ikke noget af det der... Hmm...

Kan jeg ikke købe noget, som jeg sætter på? Altså... Jeg ved virkelig intet om det her :)
Avatar billede maxboderskov Nybegynder
29. marts 2005 - 17:04 #5
Det er forresten til forstærker! Ikke computer...
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
29. marts 2005 - 23:12 #6
Tak for point, men du skal ikke acceptere et svar, før du mener det er godt nok.
Her flere forslag:
http://www.hardinfo.dk/forum/forum_posts.asp?TID=280&PN=1&TPN=1
http://www.danskdiscoteknik.dk/htdisco.htm
http://www.micker.1go.dk/sub.htm