Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
26. marts 2005 - 12:42 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

min cpu køler køre for langtsomt.

hej .

jeg har et problem med min cpu køler... den køre for langtsomt den er nede på 1500 omd. normalt køre den med ca 2600 omd. temp. på cpu ligger på ca 44 grader selv om den ikke bliver belastede på nogen måde. jeg køre et prog. der fulgte med bundkortet der hedder corecenter.

motherboard: msi k8n neo plat.
cpu. xp atlon 64 3400+
køler zalman cnps7000b-cu
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 12:43 #1
Den cooler kan jo indstilles manuelt :D

Sæt den medfølgende justere fidus på og sæt RPM op
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 12:46 #3
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=141&code=005009

billedet ude til højre anviser den medfølgende fearuew som gør du kan sætte RPM op eller ned
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
26. marts 2005 - 12:47 #4
jeg har haft den der dims på med fuld styrke...men det er ikke altid den køre med fuld styrke. det er kun periodisk. jeg tænkte på om den kunne være noget software der ikke køre ordentligt
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 12:48 #5
Ingen software bremser den cooler. Se om ikke noget blokere den så.

Tjek evt i BIOS og du har sat RPM manuelt til en MAX hastighed
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 12:51 #6
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
26. marts 2005 - 13:11 #7
hvordan gør jeg det
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
26. marts 2005 - 13:16 #8
hvordan lukker jeg de gl. spørgsmål
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 13:18 #9
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
26. marts 2005 - 23:24 #10
så fik jeg endelig lukket de gl. spørgsmål.
og det var hvist på tide. sorry
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
26. marts 2005 - 23:28 #11
jeg har kigget lidt i bios og jeg kan ikke lige se at der er et sted jeg kan styre hastigheden på køleren...eller sætte den til max. men det er underligt at det ca. kun er hver anden gang jeg starter dyret op den køre med for lave omdr. derefter bliver den for varm og lukker ned og starter så forfra.
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
27. marts 2005 - 10:02 #12
nu har jeg startede maskinen op her til morgen og den starter med ca 2600 omd. og pludselig falder den til 1500 omd.... det fatter jeg ikke. jeg har været inde i bios igår og disable noget detr hedder cool&Quiet. når den er enable så falder cpu til 1 ghz (C&Q) istedet for de 2.4 ghz som jeg har normalt og system siger at maskinen er en 2,4 ghz.
Avatar billede huset Praktikant
28. marts 2005 - 09:28 #13
Cool´n quite er noget mange slet ikke har sat til. Dette fjerner man f. eks når man clocker sin pc.

Denne feature sætter selv hastigheden ned på din cpu når der ikke er brug for megen kræft.

Det vil sige bruger du f. eks word, hvor du ikke har brug for så meget power - nedjustere den automatisk.
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
28. marts 2005 - 11:58 #14
det vil sige at jeg bør afinstallere det skidt.... men jeg vil gerne have mulighed for at se hvor varm cpuén bliver.... findes der et andet prog. til dette.
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
28. marts 2005 - 12:00 #15
er det rigtigt forstået at når jeg afinstallere prog. så burde køleren køre max omdr.
Avatar billede kalp Novice
28. marts 2005 - 12:07 #16
Uhaa... tør man smide et bud nu hvor huset deltager i spørgmålet:|!!
jeg MENER du kan tjecke din cpu's varme med
http://www.snapfiles.com/get/everest.html
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
28. marts 2005 - 12:12 #17
har lige kigget på siden.... umiddelbart ser det ikke sådan ud. der står ikke noget om temp. på cpuén
Avatar billede kalp Novice
28. marts 2005 - 12:20 #18
okay det mener jeg nu den kan selv om det ikke står der.
så må du prøve med http://www.webattack.com/get/aida32.shtml
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
28. marts 2005 - 12:51 #19
nu har jeg prøvet det første prog. du viste mig. nu kan jeg se at prog. siger at jeg har en 2400+ cpu..... men jeg har altså en 3400 siddende i....... hvorfor skriver den 24 og ikke 34.... 12*200. m.h.t. køleren så hjalp det at afinstallere det der prog. så nu køre den max. hastighed
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
28. marts 2005 - 12:54 #20
sorry.... den viser jo bare mhz realistisk...ikke xp +
Avatar billede kalp Novice
28. marts 2005 - 12:57 #21
:) fint:)

og så har du da 2 programmer at vælge imellem som kan vise din cpu varme for det andet kan også:)
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
28. marts 2005 - 12:57 #22
gi mig lige et svar så jeg kan dele nogle af pointne ud
Avatar billede kalp Novice
28. marts 2005 - 13:03 #23
Det får du da her:)
Avatar billede kalp Novice
28. marts 2005 - 13:06 #24
tak for point:)
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
28. marts 2005 - 13:06 #25
tak for hjælpen. det var rart med et prog. der kan fortælle det hele...
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
28. marts 2005 - 13:09 #26
også tak til huset. selv om du virkede lidt gnaven...;-)
Avatar billede r-hoffmann Nybegynder
28. marts 2005 - 13:11 #27
men fint nok...de gl. spørgsmål skal jo slettes. jeg var bare ikke klar over hvordan jeg skulle gøre det. sagen er klaret. og jeg har god samvittighed.