Avatar billede visto Professor
24. marts 2005 - 14:26 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tilbage- og fremadknap virker ikke på www. eksperten.dk

Når jeg er på www.eksperten.dk virker hverken tilbageknappen på min mus (Logitec MX700), [Alt]+[<-] eller browserens tilbageknap (det hænder at sidstnævnte kan bringes til at virke, og "dobbeltklik" eller tredobbelt "klik" med [Alt]+[<-] virker også ind imellem. Det samme kan siges om fremad-manøvrer.

Hvorfor denne anderledeshed på eksperten i forhold til andre sites?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. marts 2005 - 14:33 #1
Eksperten har selv defineret nogle indstillinger:

    <link rel="Home" href="/" />
    <link rel="Search" href="/spm/" />
    <link rel="Help" href="/info.phtml" />
    <link rel="Index" href="/spm/" />
    <link rel="Prev" href="/spm/603208" />
    <link rel="Next" href="/spm/603210" />

I Opera kan man få en "navigation"-menu frem, så man hurtigt kan springe til de respektive områder.
Avatar billede visto Professor
24. marts 2005 - 14:34 #2
Selv om jeg kender til html, forstår jeg ikke rigtig hvad du siger :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. marts 2005 - 14:34 #3
Med andre ord: det kan være, at "Prev" aktiveres i stedet for "tilbage" (den side man kom fra)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. marts 2005 - 14:35 #4
Hvis "Prev" aktiveres, loader browseren siden "/spm/603208".
Hvis "Next" aktiveres, loader browseren siden "/spm/6032102.
Og så er det lige meget, hvilken side du kommer fra.

Var det bedre? :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. marts 2005 - 14:36 #5
Der skulle ha' stået:  "/spm/603210" (det sidste 2-tal, skuller være "-tegnet)
Avatar billede visto Professor
24. marts 2005 - 14:40 #6
Jamen dette sker ikke hos mig; der sker intet, når jeg prøver at komme frem og tilbage. Og jeg har aldrig været ude for at komme til et foregående eller efterfølgende spørgsmål.
Det er irriterende, idet jeg hvis jeg fra en spørgsmåls-oversigt på fx side 5 i en række af oversigtssider vælger et spørgsmål, og så vil kigge på samme side 5, så skal jeg først vælge oversigten igen, for derefter at bladre mig frem til side 5. Gid de kunne lade frem og tilbage være hvad de er "alle" andre steder.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. marts 2005 - 14:40 #7
Screenshot fra browseren Opera, med navigations-baren: http://thesurfer.users.whitehat.dk/e/q/603209/navbar.gif

Så kan man hurtigt hoppe til Home, Index, Search, Help, Previous, Next og Newsfeed.

Det er jo smart, kan man kan komme til http://www.eksperten.dk/info.phtml bare ved at klikke på Help-knappen, på navigations-baren.
Avatar billede visto Professor
24. marts 2005 - 14:45 #8
Det med Opera kan jo være smart nok, men det er da ikke forbrugervenligt tænkt at gå helt uden om den majoritet, som bruger Internet Explorer (ifølge statistik på mit eget site) bruger 97,8 % IE, mens 0,18 % bruger Opera. Mozilla (Firefox formoder jeg) bruges af 1,27 % - nærmeste konkurrent til IE.
Men det er altså rigtig forstået, at Eksperten designer, så frem og tilbage har helt andre funktioner - eller ikke virker?
Avatar billede visto Professor
24. marts 2005 - 14:46 #9
>thesurfer: læg lige et svar
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. marts 2005 - 14:52 #10
Opera håndterer "frem/tilbage" på en anden måde.. den henter forrige/næste side, uden at genindlæse dokumentet fra serveren. Dvs, hvis du er igang med at skrive et indlæg, kan du faktisk navigere frem/tilbage (f.eks. for at hente spm-nummer og andre data), og vende tilbage til dit indlæg, som stadig står der :-)
Man skal bare huske *ikke* at besøger nye sider, da frem/tilbage historikken så ændres.
Ønsker man at genindlæse siden, reloader man bare.

Ang statistikken:
Du skal lige tænke på, at mange Opera-browseren identificerer sig som Internet Explorer, da visse sites prøver på at udelukke ikke-IE browsere (som f.eks. Opera og FireFox).

Ang svar/points:
Spørgsmål ang. Eksperten er gratis. Når du mener at have fået svar, lægger du selv et svar, markerer dit navn i boksen, og klikker Accepter-knappen.
Avatar billede visto Professor
24. marts 2005 - 15:00 #11
Mange tak for hjælpen!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. marts 2005 - 15:00 #12
Det var så lidt :-)