Avatar billede mvk Nybegynder
22. marts 2005 - 10:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan skal data format se ud i asp

hvordan skal mit datoformat se ud i ASP når jeg skal ligge den i databasen som datatype:

datetime
eller
smalldatetime

jeg kan ikke få den til at acceptere nogen af dem jeg prøver
Avatar billede fennec Nybegynder
22. marts 2005 - 10:36 #1
yyyymmdd hh:mm:ss

Her er to funktionen som omformatere ASP formatet til SQL. Jeg har ikke sek med på funktionen, da jeg ikke bruger det. Det bliver automatisk sat til "00", hvis det ikke er med på SQL indsættelsen

Function ConvertToSqlDate(dato)
dim SQLYear,SQLMonth,SQLDay
  SQLYear = Year(dato)
  SQLMonth = Month(dato)
  SQLDay = Day(dato)
  if SQLDay<10 then
    SQLDay = 0&SQLDay
  end if
  if SQLMonth<10 then
    SQLMonth = 0&SQLMonth
  end if
  ConvertToSqlDate = SQLYear&SQLMonth&SQLDay
End Function

Function ConvertToSqlDatetime(dato)
dim SQLYear,SQLMonth,SQLDay,SQLHour,SQLMinute
  SQLYear = Year(dato)
  SQLMonth = Month(dato)
  SQLDay = Day(dato)
  SQLHour = Hour(dato)
  SQLMinute = minute(dato)
  if SQLDay<10 then
    SQLDay = "0"&SQLDay
  end if
  if SQLMonth<10 then
    SQLMonth = "0"&SQLMonth
  end if
  if SQLHour<10 then
    SQLHour = "0"&SQLHour
  end if
  if SQLMinute<10 then
    SQLMinute = "0"&SQLMinute
  end if
  ConvertToSqlDatetime = SQLYear&SQLMonth&SQLDay&" "&SQLHour&":"&SQLMinute
End Function
Avatar billede fennec Nybegynder
22. marts 2005 - 10:40 #2
Indsættelse bliver så:

session.lcid = 1030 '<-- ASP DK format
...
conn.execute("insert into enTabel(enDato) values('"& ConvertToSqlDate("22-03-2005") &"')")
conn.execute("insert into enTabel(enDato) values('"& ConvertToSqlDatetime("22-03-2005 10:40") &"')")
Avatar billede mvk Nybegynder
22. marts 2005 - 10:52 #3
hvis jeg skal vise det i et tekstfelt hvordan skal det så se ud ?
normalt gør jeg noget ala:

<input name="datetime" type="text" id="datetime" value="<%=now()%>">
Avatar billede fennec Nybegynder
22. marts 2005 - 11:10 #4
Du skal lade dine brugere indtaste i ASP formatet (sikkert dd-mm-yyyy), også lave det om når det skal i databasen (med de to funktioner). Det er det mest brugervenlige.

Når datoer fra databasen hentes ud igen, bliver de automatisk omdannet til ASP's datoformat.
Avatar billede fennec Nybegynder
22. marts 2005 - 11:12 #5
... Du skal altså stadig bruge:
<input name="datetime" type="text" id="datetime" value="<%=now()%>">
<input name="datetime" type="text" id="datetime" value="<%=rs("datoFelt")%>">

til dine inputfelter.