Avatar billede t_jaeger Praktikant
12. marts 2005 - 15:29 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

vælge måned i forespøregelse

Har en forespørgelse med dato felt. Vil i kriterier have at jeg skal indtaste måneden.
Ved at den skal starte således LIKE [MÅNED:]
Hvad skal der tilføjes?
Avatar billede terry Ekspert
12. marts 2005 - 15:42 #1
Not quite sure what you mean but you could start by makeing a new column so that you have a month colum

MD:Month(TheDateColumn)
Then in the criteria

enter
Like [Måned]
Avatar billede t_jaeger Praktikant
12. marts 2005 - 15:56 #2
Hvis jeg vil finde en bestemt dato vha LIKE skal jeg fx. skrive 01-04-2005.
Nu vil jeg gerne have at jeg kun skal skrive fx. 04 og så finde alle posterne i den måned.
Avatar billede mugs Novice
12. marts 2005 - 16:31 #3
Sæt markøren i en ny tom kolonne og indsæt flg:

Udtryk1: DatePart("m";[DATOFELT];1;0)

Udtrykket vil nu returnere en numerisk værdi for måneden. Du kna så under kriterier indsætte:

[Indtast måned]

Som giver en popup box hvori du kan indtaste den ønskede måned.
Avatar billede t_jaeger Praktikant
12. marts 2005 - 16:44 #4
Det virker!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tillægsspørgsmål:

DATOFELT      POINTFELT
dato1              50
dato2              48
dato3              47

Kan man lave en beregning der tager værdien i første POINTFELT- værdien i sidste POINTFELT ~ 50-47
Der kan være forskellige antal DATOFELT
Avatar billede unknownman Nybegynder
12. marts 2005 - 17:12 #5
NOGEN DER KAN HJÆLPE MIG????
Avatar billede terry Ekspert
12. marts 2005 - 17:32 #6
I dont understand what the problem with my answer is?
Avatar billede kjulius Novice
12. marts 2005 - 17:36 #7
Det må blive noget der ligner

SELECT MAX(POINTFELT) - MIN(POINTFELT) AS PointDifference
FROM dintabel

eller evt. FIRST(POINTFELT) - LAST(POINTFELT)

Husk, at hvis du medtager yderligere felter, skal der tilføjes en GROUP by som angiver disse felter.
Avatar billede unknownman Nybegynder
12. marts 2005 - 19:02 #8
Hmmm..........DER ER INGEN DER KAN HJÆLPE mIG.....
Avatar billede t_jaeger Praktikant
13. marts 2005 - 07:26 #9
'Terry  Har ikke kunnet få det til at virke, muligvis min uvidenhed.
Avatar billede kjulius Novice
13. marts 2005 - 12:49 #10
Virker min SQL da ikke? Den burde da returnere forskellen mellem højeste og laveste værdi i POINTFELT. Gør den ikke det?
Avatar billede t_jaeger Praktikant
13. marts 2005 - 12:58 #11
'kjulius Fik ikke behov for løsningen, gjorde problemet større end det var. Sorry.
Avatar billede kjulius Novice
13. marts 2005 - 13:00 #12
Hvis du absolut vil bruge den grafiske brugerflade, skal du en tom kolonne indsætte:

PointDifference:MAX(POINTFELT)-MIN(POINTFELT)

Et godt råd: Herinde vil de fleste råd vedr. forespørgsler blive givet som rene SQL sætninger. Du bør derfor snarest lære noget SQL. Lav evt forskellige forespørgsler i den grafiske brugerflade og skift til SQL visningen, mens du er i Design, for at se hvordan det ser ud som SQL. Det er godt at blive klog af. Den grafiske visning er udmærket til de mest basale forespørgsler, men så snart man skal bruge nogen af de mere specielle funktioner, så som UNIONs er man nødt til at arbejde i SQL-visningen.
Avatar billede kjulius Novice
13. marts 2005 - 13:07 #13
Hmm... Jeg følte bare, at jeg var nødt til at spørge, da din UDRÅB lød så ynkeligt, som om du var kørt helt fast og følte dig helt alene og forladt i verden.
Godt du er kommet videre... :-)