Avatar billede casperhojstrup Nybegynder
08. marts 2005 - 11:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Processorkraft til MySQL

Jeg har en MySql som jeg synes bruger meget derverkraft.
Kan det passe at der bruges 100% processorkraft hver 3. sekund og nogen gange i flere sekunder ad gangen.

Jeg har sjældent mere end 20-30 brugere på ad gangen ?
Avatar billede fennec Nybegynder
08. marts 2005 - 11:38 #1
Det kan sagtens passe, hvis de kører nogle tunge sql sætninger, og gør det ofte. Jeg vil dog sige at det lyder vildt til normalt brug...
Avatar billede casperhojstrup Nybegynder
08. marts 2005 - 12:07 #2
Det er ikke helt normalt brug
Jeg trækker fra en produktdatabase og gemmer nogle ting og trækker nogle brugerinformationer hver gang en bruger kalder en side.

Mener du det kan passe ?

Hvordan kan forskellige websites/webshops så undgå at kører langsomt ? Har de alle flere servere ?
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
08. marts 2005 - 12:52 #3
Har du lagt indexer på dine tabeller?
Avatar billede fennec Nybegynder
08. marts 2005 - 12:54 #4
Sålænge antallet af databaserequests (en select sætning) pr side er under 20 burde det ikke være et problem. Det du skal passse på med er requests i loops. F.eks:

pseudo kode:
select * from produkter
for each product
  select * from producttype where type=1
next

Dette giver jo (antallet af produkter + 1) antal databaserequests, og det lægger pres på serveren.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
14. marts 2005 - 12:19 #5
Forkert kategori, dette er MSSQL
Avatar billede casperhojstrup Nybegynder
15. marts 2005 - 23:12 #6
Hvad betyder "Har du lagt indexer på dine tabeller?" ???????
Avatar billede casperhojstrup Nybegynder
15. marts 2005 - 23:13 #7
Har ingen :

pseudo kode:
select * from produkter
for each product
  select * from producttype where type=1
next

...men tak for rådet.... har dem kun når jeg selv trækker statistikker mm
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
17. marts 2005 - 14:39 #8
Jeg kender ikke ret meget til MySQL, men for alle relationelle databaser, er det vigtig at have de rigtige indexer på tabeller (af en vis størrelse), for at opnå gode svartider.

Hvis du ikke har indekseret dine tabeller, så prøv at kige på følgende side, eller andre steder som beskriver indexer for MySQL:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/create-index.html
Avatar billede casperhojstrup Nybegynder
23. januar 2006 - 22:03 #9
hm...