Avatar billede jmp.dk Nybegynder
08. marts 2005 - 08:46 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Grant sp_addlogin og sp_adduser

Jeg har en bruger "jonas" i en database "mydb" som jeg ønsker får adgang til system procedures sp_addlogin og sp_adduser.

Derfor har jeg tilføjet "jonas" som bruger i master og kørt:
grant execute on sp_addlogin to jonas with grant option;

Og får i begge tilfælde besked om at min grant was executed.

Når jeg så logger på med jonas og prøver at køre sp_addlogin, får jeg stadig fejl omkring at jonas ikke har rettigheder.
Er der nogen der kan se havd jeg mangler ?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2005 - 09:12 #1
Måske kan du få nogle hints fra denne tråd:
  http://www.adminlife.com/247reference/msgs/30/151056.aspx
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2005 - 09:12 #2
(jeg har aldrig selv prøvet noget sådan)
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
08. marts 2005 - 10:20 #3
Jeg tror ikke du kan tildele rettigheder til disse logins. Du skal tilføje din bruger til server rollen 'Security Administrators'

Dette kan du gøre med sp_addsrvrolemember
EXEC sp_addsrvrolemember 'jonas', 'securityadmin'

Se: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/tsqlref/ts_sp_addp_0n1u.asp
Avatar billede jmp.dk Nybegynder
08. marts 2005 - 10:30 #4
Hmm bryder mig ikke om at give brugerne rollen security administrators.
Basalt set er det eneste brugeren skal kunne at oprette andre brugere på systemet. Ikke pille ved mange andre ting.
Kunne man måske lave en stored procedure der gjorde dette som man kan give rettigheder til ?
Hvis det er tilfældet så er jeg helt på bar bund og kunne tænke mig hjælp til at komme igang.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
08. marts 2005 - 20:58 #5
Hej jmp.dk
Grunden til at den stadig fejler er fordi at du ikke har rettigheder til at lave en raiserror. Den raiserror kaldes i linje 17 i sp_addlogin, raiserror skal bruge sysmessages + meget andet.

Jeg vil holde på at du skal tilføje jonas security rollen (det er også sådan MS foreskriver det), hvis du så herefter mener at jonas har for mange rettigheder kan du jo oprette en stribe DENY's på ham.

Håber det gav dig lidt mere at arbejde med :O)