Avatar billede diller-bert Nybegynder
07. marts 2005 - 20:22 Der er 18 kommentarer

Integreret lyd og audio kabel

Hejsa.

Jeg har en spritny Dell med noget integreret lydkort (Sound Max digital audio). Nu har jeg så købt et tunerkort, hvor man skal forbinde et lille tyndt audiokabel til lydkortet (samme som man bruger ml. cd-rom og lydkort).

Problmet er at sådan et stik kan jeg ikke finde på printet. Min kæreste og jeg har siddet og glanet ned i computeren i en time. Mine spørgsmål er hermed:

-Hvor sikkert er det at jeg har sådan et stik på min computer, og i så fald hvad skal jeg kigge efter?

-Burde Jeg ikke have lyd selv om jeg ikke har sat det kabel til? Jeg har heller ikke et særskilt audio kabel fra min cddrev.

Jeg har fundet et sted på printet hvor der sidder en chip der står noget med "SMsc" på, og ved siden af har jeg fjernet en lillebitte plastichætte som afslørede 2 små ben, som det der kabel i princippet kunne sidde på, men i ledningen er der godt nok 4 huller.

Bare hjælp, for jeg trænger virkelig til at vide at det virker.
Kan jeg overhovedet regne med at der er sådan en indgang på mit integrerede lydkort?
Avatar billede milter Ekspert
07. marts 2005 - 20:53 #1
Er du sikker på, at ledningen ikke skal forbindes til det stik, der hedder noget i retning af "AUX in" på dit bundkort?
Avatar billede milter Ekspert
07. marts 2005 - 21:03 #2
Og så har jeg lige set, at du har det samme spørgsmål kørende her.

Reglerne her på eksperten siger, at man ikke må have flere udgaver af det samme spørgsmål kørende samtidigt, så det var måske en ide at lukke det her:

http://www.eksperten.dk/spm/597849
Avatar billede diller-bert Nybegynder
07. marts 2005 - 21:07 #3
Jeg kan ikke finde noget stik der hedder aux in på mit bundkort. Og jeg troede at jeg ved at svare selv på det andet spørgsmål, svarede til at lukke det, men det virker ikke.
Avatar billede milter Ekspert
07. marts 2005 - 21:24 #4
Jeg har lige set, at det andet indlæg er lukket, så det er i orden nu :)

Hvilken Dell model har du? Ved du hvilket bundkort, der sidder i den?
Avatar billede milter Ekspert
07. marts 2005 - 21:28 #5
Hvis ikke, du ved det, så prøv at downloade Everest Home Edition fra linket herunder. Installer og kør det. Det kan måske give dig nogle oplysninger om din computer, som kan bruges.

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1
Avatar billede diller-bert Nybegynder
07. marts 2005 - 21:30 #6
Jeg har en dell dimension 5000 m. Intel® 915G Express chipsæt. Jeg har virkelig kigget efter det alle vegne... Er der en risiko for at jeg ikke kan få lyd mellem tv tuner og lydkort? Det ville være en katastrofe, for jeg har mere eller mindre købt den her computer, for at bruge den som mediecenter.
Avatar billede milter Ekspert
07. marts 2005 - 21:31 #7
Og hvad hedder dit tunerkort?
Avatar billede diller-bert Nybegynder
07. marts 2005 - 21:37 #8
Nu har jeg installeret Everest HE. Hvad skal jeg kigge efter? Det er også muligt at tage et foto af mit print hvis det er...

Men svar mig lige på: Er det sandsynligt at jeg ikke har sådan et stik i min computer?
Avatar billede diller-bert Nybegynder
07. marts 2005 - 21:43 #9
Tunerkortet er et Pinnacle mediecenter 300i
Avatar billede milter Ekspert
07. marts 2005 - 21:50 #10
Der burde være et stik, du kan bruge.

Start Everest > Klik på plusset ud for "PC" > Klik på "Opsummering" > Se hvad den siger om "Motherboard navn" og "Lydkort" og kom tilbage med det.

Har du en manual med installationsinstruktioner og blokdiagrammer af de forskellige dele af bundkortet?
Avatar billede diller-bert Nybegynder
07. marts 2005 - 22:03 #11
dell dimension 5000 står der ved motherboard, og ja jeg har kigget på et diagram, men jeg kan ikke finde noget stik der passer.
Avatar billede milter Ekspert
07. marts 2005 - 22:19 #12
Har du en fuld manual?

SMsc stikket er et sensorstik, tror jeg, så det skal du ikke bruge.

Men det er vanskeligt at hjælpe uden at have et bundkort at kigge på, og Dell lægger vist ikke sådan nogen på nettet, Vist nok fordi det kan skifte fra produkt til produkt.

Hvis du har et sted, du kan uploade billeder af bundkortet, ville det hjælpe.

Men hvilke stik har du på bundkortet, som passer til stikket fra din TV-tuner, d.v.s. hvad står der ved dem. Det kan måske give mig en ide. Prøv at kigge mellem PCI-slottene.
Avatar billede milter Ekspert
07. marts 2005 - 22:23 #13
Og måske kan du finde navnet på producenten af bundkortet og modelnummer selv. Prøv at kigge godt efter, hvis du ellers kan komme til det.

Dell får bundkort fra forskellige producenter, så hvis jeg kan finde et tilsvarende på nettet, kan jeg selv kigge på det.
Avatar billede diller-bert Nybegynder
07. marts 2005 - 23:32 #14
Jamen...
Okay... Alle informationer på punktform:
Der står ved "Motherboard name": Dell dimension 5000
Ved Motherboard Chipset: Intel Grantsdale - G i915g

Det her er siden Everest programmet henviser til: http://www.intel.com/design/chipsets/915g/index.htm

Og ja... Jeg har kigget ned mellem pci slotsene. Jeg har stenet i den computer i to timer.

Tv Tunerkortet er som sagt et pinnacle mediecenter 300i kort. Der er svhs på kortet, men mit fjernsyn bliver nødt til at få det igennem et colorfix kabel og en scart adapter. Billedet står fint og der er ingen lyd på tv programmerne. Heller ikke bare på computerhøjtalerne.

Det hele bunder i den stump lednng som jeg ikke har noget sted at knalde i.
Avatar billede thov Forsker
08. marts 2005 - 02:07 #15
Det er udvendigt, at det lille kabel med mini-jack stik i enderne skal forbindes.
Den ene ende stikkes i TV-kortet og den anden ende i line-in (blå bøsning på bagsiden af kabinettet).
Avatar billede milter Ekspert
08. marts 2005 - 16:21 #16
thov > Har jeg også selv tænkt på, men som jeg forstår diller-bert, har han kun et stik magen til det, man forbinder CD-drev og lydkort med.

Men måske diller-bert selv kan opklare det for os?
Avatar billede thov Forsker
08. marts 2005 - 23:28 #17
>milter, mit Hauppauge TV-kort har bagpå en mini-jack bøsning som det medfølgende kabel skulle forbindes med line-in. Hvis diller-berts TV-kort kun har intern lydforbindelse, så kan han jo klippe det flade lydstik af den ene ende og lodde et mini-jack stik på i stedet for.
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2005 - 00:42 #18
Du kan også prøve at forbinde det til stikket i bundkortet, som hedder "CD in". Du skal så bare huske at gå ind i din lydmixer og vælge "CD" til.

Samtidig skal du aktivere digital CD-lyd for dit CD-drev i egenskaberne for det. Når du gør det, behøver du ikke kablet mellem CD-drev og lydchip på bundkortet.

Hvis du ikke ved hvordan, så kom tilbage.