Avatar billede brian125 Nybegynder
03. marts 2005 - 15:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

åbne port i firewall

jeg har firewall som hedder pc-cillin 2002 og vil gerne have åbnet port 2000 som gør sådan at jeg kan chatte i arto www.arto.dk hvordan gøre jeg det kan i hjælpe
Avatar billede langbein Nybegynder
12. marts 2005 - 20:52 #1
Har ikke erfaring med pc-cilin 2002, men går ut i fra at dette er en firewall av "Personal firewall type" og disse pleier normalt å likne litt på hverandre.

For å se litt på hvordan chattingen på arto.dk kjører så opprettet jeg en konto, logget meg inn og kjørte trafikken via en trafikkmonitor.

Det som jeg kan se det er at min lokale PC bruker port 1727 (dette vil sansynlig vis kunne variere) og at den eksterne serveren til arto.dk ser ut til å bruke port 2000 for chattingen.

Det vil da være et spørsmål om å åpne for trafikk relatert til port 2000 TCP, trafikkretning ut fra din PC.

Personal firewalls pleier normalt ikke å se på portnumrene alene, men de er også opptatt av hvilken applikasjon som ønsker å sette opp trafikken. Hvis du bruker MS Eplorer som web browser så må denne allerede ha fått tillatelse til trafikk ut på port 80, ettersom den virker som alminnelig web browser. Det som saken så gjelder skulle være å sette opp en tillatelse for utgående trafikk på port 2000 for Webbrowser.

Ofte så virker jo slike Personal firewalls slik at den popper opp et spørsmål om man vil tillate en bestemt trafikk. Du kan ikke ha svart "nei" tidligere, slik at dette tidligere "nei" må tas bort ?
Avatar billede brian125 Nybegynder
30. april 2005 - 19:35 #2
ok
Avatar billede brian125 Nybegynder
30. april 2005 - 19:35 #3
hey