Avatar billede thalamus Nybegynder
03. marts 2005 - 15:42 Der er 1 kommentar

Kabling af ejendom

Hej eksperter

Vi skal til at have hurtigt internet (jubii :) og vi smider tdc på porten. Derfor skal vi have kablet vores lejligheder, og vi har fået et tilbud på en totalinstallation der lyder på ca. 11K pr lejlighed (indregnet elektrikere og diverse apparater til fordeling samt installation af disse). Til det har jeg et par spørgsmål:

Er det dyrt?  - Så vidt jeg har forstået installeres et almindelig tv-kabel og et enkelt netværkskabel af en art(?) - og så selvfølgelig selve netværksudstyret.

Kan man kalde et enkelt netværkskabel og et tv-kabel for en fremtidssikret løsning? Vil den slags kabler vil også være brugbare om 5-10-15 år? (jeg tænker især på kapaciteten i et netværkskabel - jeg tror at alting kommer til at foregår via internet i fremtiden, så det er jo vigigt at der er rigelig med plads!)

Hvis i har nogle praktiske erfaringer med en lignende gør-det-selv-installation hører jeg også gerne et ord fra jer.'

På forhånd mange tak!

Vh, Andreas
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. marts 2005 - 16:44 #1
Lidt afhængig af forholdene lyder det egentlig meget rimeligt. I bør spørge til hvilken båndbredde switche de har tænkt sig at sætte op, samt insistere på mindst cat 5e kabler og helst cat 7 kabler. Husk også at spørge til sikkerheden.

Jeg har  slev lavet den slags installationer, men har ikke det professionelle testudstyr, der gør at der kan giver sikker garenti for kablernes evne til at overholde cat standarden. Selve trækningen af kabler og den slags er ikke så vandskelig hvis man planlægger ordentligt og tænker sig om fra starten