Avatar billede ado.dk Nybegynder
03. marts 2005 - 03:03 Der er 1 løsning

Plasma / LCD TV ?

Nogen som kort og præcist kan forklare forskellen på Plasma og LDC tv ?

Samt evt. forslag til et godt køb.
(Er på udkig efter et god tv på 40-42" hvis plasma, og et sted mellem 32-42" hvis LCD)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. marts 2005 - 07:41 #1
Købs råd først:
Plasma, gå efter Panasonic, spørg forhandleren hvilken generation den er, højere generations nummer er bedre.

LCD, gå efter Samsung, igen gælder reglen med generations nummer.

Plasma er en rimelig ny teknologi. Skærmen består af en masse små kamre med gas, fanget mellem to meget tynde glas plader. Lys og farve opstår når denne gas "antændes". En plasma skærm må ikke lægges ned da dette kan skabe revner i de tynde glasplader. Plasma's levetid er ikke så lang som LCD

LCD er et krystal panel som i din mobil telefon, der er baggrunds belyst med meget tynde lysstofrør. LCD er en meget solid teknologi, dog skal man følge rengørings vejledningen....

Jeg ville tage LCD og jeg ville vælge noget der både kan gøre det ud for TV og computer skærm (det kan selv de helt store)

En vigtig ting du skal gøre inden køb er at tage to DVD film med i butikken. En med en meget dunket belysning, så du kan se hvor god skærmen er til at lave mørke/sorte billeder (Plasma og LCd er cirka lige dårlige) og en film med masser af fart på, så du kan se om skærmen danner fart striber når noget bevæger sig hurtigt hen over den.