Avatar billede fojensen Nybegynder
02. marts 2005 - 09:20 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

hente fra excel med VBA

jeg har læst nogle tidligere spørgsmål her på exp. om emnet...
http://eksperten.dk/spm/292668 og
http://eksperten.dk/spm/440446
men kan ikke få det til at funke - i begge løsninger får jeg samme fejl "Compile error: Method og data member not found"

----- min testkode -----
WorkbookPath = "\\server\mappe\regneark.xls"
Tekststreng = Application.Workbooks(WorkbookPath).Sheets("Arknavn").Range("B1").Text

MsgBox Tekststreng
----- /min testkode -----

Efter fejlen "Compile error: Method og data member not found" markerer den ".Workbooks" i linien Tekststreng = Application.Workbooks(WorkbookPath).Sheets("Arknavn").Range("B1").Text

Hvis jeg manuelt vil taste Application.Workbooks, så forsøger editoren at hjælpe mig med en "List properties/methods" og der findes muligheden Workbooks ikke...

Jeg har kontrolleret i VBA-editor under Tools > References... at Microsoft Word 10.0 object library er hakket af...

Har nogen mon løsningen der kan hjælpe mig videre ?
Avatar billede jkrons Professor
02. marts 2005 - 10:48 #1
Workboos er en Excel property, så du skal også sikre dig at MicrosFt Excel 10.0 er valgt under Tools - References.
Avatar billede jkrons Professor
02. marts 2005 - 10:50 #2
og det går godt fra morgenstunden: Workbooks er en Excel property, så du skal sikre dig at Microsoft Excel 10.0 er valgt.
Avatar billede fojensen Nybegynder
02. marts 2005 - 11:01 #3
Microsoft Excel 10.0 findes ikke i listen, men Microsoft Office 10.0 object library er også valgt.
Avatar billede fojensen Nybegynder
02. marts 2005 - 11:13 #4
men tilsvarende i excel, findes Microsoft Excel 10.0 Object Library, og der er det hakket af.
Avatar billede fojensen Nybegynder
02. marts 2005 - 11:17 #5
undskyld - ved nærmere eftersyn findes det jo i listen, den listede bare de valgte øverst...
jeg tester lige lidt mere og vender tilbage.
Avatar billede fojensen Nybegynder
02. marts 2005 - 11:32 #6
nu er både
Microsoft Excel 10.0 Object Library og
Microsoft Word 10.0 Object Library og
Microsoft Office 10.0 Object Library
hakket af både i Word og Excel, men fejlen kommer stadig - også efter genstart af PC

Der må være andre faldgruber...
Avatar billede jkrons Professor
02. marts 2005 - 12:01 #7
Prøv med

Tekststreng = Application.Workbooks(WorkbookPath).Sheets("Arknavn").Range("B1").Value

og undskyld den lange svartid. Jeg blev lige arbejdsramt.
Avatar billede fojensen Nybegynder
02. marts 2005 - 13:29 #8
har først mulighed for at teste videre senere på dagen - vender tilbage når jeg er hjemme igen...
Avatar billede jkrons Professor
02. marts 2005 - 15:03 #9
Fint. Jeg er heller ikke på så meget resten af dagen.
Avatar billede fojensen Nybegynder
02. marts 2005 - 19:37 #10
Har testet, men det ændrer ikke noget med Value i stedet for Text...
hvis jeg mauelt taster i editoren "Tekststreng = Application." så lister editoren de muligheder der er til rådighed, og på listen findes ikke "Workbooks"
Avatar billede rvm Nybegynder
02. marts 2005 - 20:19 #11
Prøv at sende det hele til mig, så tjekker jeg lige hvad der kan være galt :-)
rvm(snabela)teknologisk(punktum)dk
Avatar billede fojensen Nybegynder
02. marts 2005 - 21:49 #12
Filerne er sendt, og jeg er imponeret over hvor tålmodig du er i forsøg på at hjælpe...

Nu hvor jeg har fået styr på referencen til Microsoft Excel 10.0 Object Library  har jeg gang i at teste løsningen fra http://eksperten.dk/spm/292668 og http://word.mvps.org/FAQs/InterDev/ControlXLFromWord.htm, og det ser ud til at der kan skabes forbindelse, så inden du bruger en masse tid, så er der måske en anden løsning der kan virke...  jeg tester lidt videre...
mvh. Folmer
Avatar billede fojensen Nybegynder
02. marts 2005 - 22:38 #13
Jo ovennævnte løsning skaber forbindelsen, og jeg kan indbygge min kode der trækker dataene ud at regnearket og sætter ind i min tabel i Word.
Jeg har dog ikke fundet ud af hvorfor den tidligere løsning ikke kunne, når andre åbenbart kan bruge en tilsvarende løsning...

anyway - tak for indsatsen og tålmodigheden...
mvh folmer