Avatar billede sezam Nybegynder
28. februar 2005 - 14:19 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Fonte til web

Hvilke skrifter er de mest udbredte, udover Verdana og Arial - eller formuleret på en anden måde; hvilke skrifter kan jeg som udgangspunkt "tillade" mig at bruge? Der er vel en liste på ex. 10 fonte som stort set alle har installeret på deres maskine...
Avatar billede popsy Novice
28. februar 2005 - 14:22 #1
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. februar 2005 - 14:23 #2
Yup. Se her: http://www.microsoft.com/typography/fonts/default.aspx
"Core fonts for the Web" er dem som er sikre.
Avatar billede b.b Nybegynder
28. februar 2005 - 14:24 #3
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. februar 2005 - 14:27 #4
Jeg har otte af dem sat op her http://www.lassefernov.dk/exp/skrifter.htm
Og man skal selvfølgelig altid angive en "generic" skrift til sidst.
Feks i CSS:
body {
  Font-family:verdana, arial, helvetica, sans-serif;
}
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. februar 2005 - 14:30 #5
Avatar billede sezam Nybegynder
28. februar 2005 - 14:45 #6
Fine svar ! :-)
Avatar billede sezam Nybegynder
28. februar 2005 - 14:46 #7
Fine svar! :-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. februar 2005 - 14:50 #8
Udsnit fra artikel jeg har skrevet:

Med æstetisk synsvinkel
Rent designmæssigt mener jeg at man i de fleste tilfælde kan holde sig til Times New Roman og Verdana. De er begge letlæselige og så er de så tidløse og neutrale i stilen at de ikke forstyrrer sidens øvrige udtryk.
Trebuchet er blevet meget populær de sidste par år som alternativ til Verdana og Arial.
Pas på med Impact og Comic Sans. De er blevet (mis)brugt så meget at mange er trætte af dem. Men hvis de passer godt ind i sidens øvrige udtryk, så ser jeg ikke noget galt i at bruge dem.
Brug Courier hvis teksten skal se ud som om den er skrevet på skrivemaskine. Undgå at bruge den til andet.
Og så skal Impact og Arial Black ikke bruges til brødtekst, da de er ulæselige i små størrelser.
Avatar billede imp Nybegynder
03. marts 2005 - 17:14 #9
Lige for tiden er trenden Trebuchet MS...

Mvh. imp