Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2005 - 19:32 Der er 1 kommentar

Lytte på pakker sendt igennem specifik router

Hejsa...

På mit lan har jeg en FreeBSD server stående som hoster www,mail osv, men det skal kun være muligt at tilgå www og mail fra den offentlige ip.

Altså mit spørgsmål: Med hvilken firewall (som kører på bsd'en) og hvordan kan jeg få den til at kun lytte på requests som er blevet sendt igennem en specifik router (10.0.0.1)?
Avatar billede langbein Nybegynder
01. marts 2005 - 22:27 #1
Det tviler jeg på kan la seg gjøre. Hvis det eventuelt kan la seg gjøre, så ville jeg eventuelt tro at dette eventuelt måtte skje ved fitrering mht MAC adresse. Som hovedprinsipp så vil jeg mene at oppgaven ikke kan la seg gjøre slik som den står formulert.

Formulerer man oppgaven på en litt annen måte for eksempel slik, så skulle den kunne la seg løses:

"Lag en firewall på en FreeBSD server som slipper inn trafikk utenfra men ikke trafikk fra 10.0.0.0 nettverket"

Hvis dette i realiteten er den funksjonalitet som man ønsker, så skulle det kunne la seg gjøre.

(Resonement egentlig med basis i teori rundt Linux firewall og generelle prinsipper for pakkefiltrering.)

MVH Langbein.