Avatar billede mummikiks Nybegynder
23. februar 2005 - 04:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Interaktiv touchscreen

Hej
Jeg står overfor at skulle have sat en tuchscreen fladskærm op i mit køkken...Skærmen skal fungere som samlingspunkt for familien. Af funktionaliteter kan nævnes

Familiekalender:
- Hele tiden holde styr over hvem der er hjemme hvornår,
samt se hvornår sønnike skal huske at han har en
fodboldkamp...

- Indkøbsliste..
Muligt at oprette indkøbsliste, som så kan printes ud
eller måske på sigt sendes på sms...:-)

- Css på bestemte nyheder...skal selv kunne vælge om det
skal være politiken, jyllandsposten osv.

- Tjekke mail

- Vejrudsigt.

- Opskriftdatabase

- Mulighed for at se fjernsyn

Alt dette skal afvikles på en linuxmaskine..

Mit spørgsmål omhandler så hvordan jeg rent praktisk æaver dette....Skal jeg lave det hele i html...Skal jeg lave en egentlig gui, hvis ja..vil det være mest hensigstmæssigt at programmere det i java, gtk, qt?

Findes der nogle gode opensource kalendre, opskriftdatabaser ?

Planen er lidt at alle disse funktioner skal administrativt kunne styres fra et andet sted...hvis jeg sidder i Austrlien, skal jeg kunne tilføje en opskift mm...

Håber der kommer en masse input til, hvordan jeg lige skal gribe den an...

Venlig hilsen
Karsten Nørgaard

Endelig kommer mine spørgsmål så...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. februar 2005 - 06:45 #1
http://www.postnuke.com/

Der er mulighed for CSS
Der er mulighed for kalender
Der er mulighed for opskrift database (lave selv eller downloade som modul)
Der er et administrator modul der kan betjenes over alt i verden

Vejr udsigter ligger vel også som CSS

Indkøbs liste modulet kommer du nok selv til at lave, ellers skal du initiere den som et projekt.

Muligheden for at se fjernsyn løses nok bedst ved at købe en skærm med indbygget TV tuner, ellers skal du have tuneren i PC'en.

Postnuke køre i en web browser (kræver apache og Mysql på serveren) så man kan jo bare have et mail program til at køre bag ved.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. februar 2005 - 06:52 #2
halv pebret med sådan en touch skærm
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
23. februar 2005 - 10:17 #3
Umiddelbart så ville de letteste nok være at bruge en af de utallige HTPC løsninger der findes, og så modificere lidt på den. Dette vil dog også kræve en del arbejde, da du som standard ikke har langt de fleste funktioner du efterspørger.

Så det "letteste" er nok at du kaster dig ud og java'ens verden, så får du det jo også præcis som du vil ;o)

Iøvrigt så findes der tonsvis at open source kalendere, opskriftsbaser osv.. dog er disse normalt til web-brug, og derfor ikke optimeret til sådan en løsning.

/mostcrazy

PS.: CSS er stylesheets til hjemmesider, men RSS netop er sådan noget med at hente nyheder på rundt omkring.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. februar 2005 - 12:37 #4
Hej jeg vil lige argumentere mod mostcrazy. En web optimeret løsning, med for eksempel et CMS system (postnuke). Vil kunne ligge på din egen server og kunne tilgåes over alt i verden (ikke at det har den store værdi at sidde i Australien og se at man skal køre ungerne til fodbold i danmark om 10 minutter).

Postnuke moduler du kan få brug for:
- Postcalender: http://noc.postnuke.com/projects/postcalendar/
PostCalendar is a module that provides you and your users a calendar of events that can be viewed and searched. The documentation for the module has disappeared from the web...

- RSS: http://docs.postnuke.com/Article17.html

- Mail: http://noc.postnuke.com/projects/pnmail/
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
24. februar 2005 - 12:31 #5
james_t_dk: Ja, det kan jeg kun give dig ret i, men udfra den erfaring jeg har med postnuke-sites, så er disse somregel ret komplekst opbygget, og bestemt ikke egnet til en touchscreen, hvor man skal kunne ramme linksne med sine store fedtede fingre.

Sådan som mummikiks lægger op, så vil jeg umiddelbart tro det skal være noget der er let at betjene, og det vil jeg bestemt ikke mene postnuke er.

Men lad nu ikke det her blive til en stor diskussion, det er jo ikke målet. Målet er jo netop at vejlede mummikiks til noget som han kan blive tilfreds med i længden.
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
24. februar 2005 - 12:33 #6
Som en lille ekstra feature til mit forrige indlæg, så ser jeg det også som en klar fordel, hvis man udvikler sit eget, da man derved har lettere ved at lave ekstra moduler til systemet, som jo så selvfølgelig er 100% tilpassets ens egne behov. Ikke ligesom f.eks. postnuke moduler som først skal modificeres lidt for at kunne tilpasses ens egne behov.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. februar 2005 - 17:12 #7
Mostcrazy>> Enig i det med de store fingre.....  ;-) Men Postnuke kan jo tilpasses med en template. Som mere eller mindre træder igennem på alle sider.

Desuden kræver det en stor viden at programmere sit eget system helt fra bunden. Postnuke er ryggraden færdig og man skal bare selv lave ansigts løftningerne.
Avatar billede mummikiks Nybegynder
24. februar 2005 - 23:50 #8
Det er også min bekymring at det vil kræve rigtig meget at lave fx en funktionel kalender, som en hel familie kan bruge som værktøj...Jeg har planer om at der skal være således at jeg får informationer omkring den kommende uges tvprogram...Det skal så være muligt at trykke på et program, som herefter tilføjes i kalenderen...
Alle disse krav, vil det være muligt at tilføje dem i postnuke?

Jeg har ikke selv prøve postnuke endnu, men har hørt noget omkring en dårlig sikkerhed...nogen kommentar?
Videre vil jeg godt høre fra golk der har prøvet deres kalendersystem....er det meget funktionelt?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. februar 2005 - 07:21 #9
ALt hvad du kan programmere i PHP kan tilføjes i Postnuke. Men lige meget hvilken løsning du vælger så tror jeg at du stiller for store krav som udgangs punkt. Del opgaven op i små bidder, inden du begynder, ellers så går du træt i det. Det kunne være at du skulle starte med kalenderen og lægge ting i den. Så kan du udvide med nyheder flere funktioner til kalender og opskrifter......

Hvad kan du programmere i?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2005 - 06:12 #10
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2005 - 06:14 #11