Avatar billede kentkk Nybegynder
24. marts 2001 - 21:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

cmos shutdown rigister read/write error

min gamle server driller.

den bipper ved opstart først 2 hurtige derefter 8 med jævn mellemrum.

hvis det er 10 bip skulle det være cmos shutdown register read/write error.

hvis det er 8 bip skulle det være display memory read/write test failure, som i følge min bog, ikke skulle give de store problemer(non fatal)

pc\'en starter som sagt med 8-10 bip og derefter sker der ikke mere INTET.

hjælpe mig med dette problem og jeg vil være meget taknemlig.

problemet opstod efter at jeg skifte kabinet til mit bundkort.

det drejer sig om et gigabyte ga-5aa rev.2.2
bundkort med en amibios 586,der ikke fornylig er blevet opdateret, og hvis det er mit grafikkort der er problemet, så er det et creative riva tnt 16 mb aldrig tweaket
Avatar billede sasdk Nybegynder
24. marts 2001 - 21:32 #1
Jeg kan give dig 2 grunde:

1. Det kan være et problem med rammene. Du kan evt. prøve at hive nogen af dem ud eller et eller andet.

2. det kan også være et problem med dit grafikkort, du kunne evt. prøve at skifte port, eller sætte det i en anden maskine.
Avatar billede sasdk Nybegynder
24. marts 2001 - 21:32 #2
ram fortsat:

eller byt lidt rundt på dem..
Avatar billede teknik Juniormester
24. marts 2001 - 22:48 #3
...hvis alt virkede før du skiftede kabiet, så lyder det mere som en lidt kikset genmontering.

- hvor ét stik eller kort, så sidder og \"Jammer\"...

...En god måde at rette forbindelsesfejl er afmontering/genmontering af alle Stik og indstikskort.

Hjælper det ikke, så må du jo i gang med regulær fejlfinding.

Den bedste metode når skidtet er \"helt dødt\", er at minimere antallet af fejlkilder, så  man lige kan få billede på skærmen...det er nemlig skide godt for \"moralen\" ;-)

Her er metoden:
Afmonter alle Indstikskort undtagen skærmkort.
Afmonter al RAM undtagen én stang
Afmonter alle kabler til diskdrev HDD/CD/FDD

Start op, og se om du får billede...
-Hvis det kører, så luk ned igen, og tilføj/monter  så 1-2 del(e) ad gangen - Startende med Primary master HDD,
Når du starter/lukker mellem hver del,så du kan se om der (stadig) er en fejlkilde.. - og få den isoleret

mvh:-)
Teknik
Avatar billede convinius Nybegynder
25. marts 2001 - 00:58 #4
Ja tekniks metode bruger jeg også selv......men jeg tager dog aldrig rammene ud.  :-)

Start med pci/agp kortene.......
Avatar billede kentkk Nybegynder
25. marts 2001 - 15:46 #5
først af TAK for de gode råd, men jeg har prøvet at fjerne ALLE indstikkort, at starte op med kun hdd også uden og med kun en ramblok (har 2, har prøvet at skifte imellem dem).

jeg har også prøvet at skifte processor (har 233 og 400 mhz) og jeg har dobbelt tjekket switch og jumper indstilling.

med hensyn til grafikkort har jeg prøvet med et matrox g200 mellinium og det før nævnte creative riva tnt.

har lige prøvet at starte maskinen op uden grafikkort overhovedet, intet positivt resultat.

har prøvet at skifte batteri på bundkortet (man bliver desperat) uden resultat.

har prøvet at at fjerne alt hvad der ikke skal være for at starte maskinen op, selv powerled,hddled og reset (man bliver endnu mere desperat) uden resultat.

har prøvet med en 3 ram blok godt nok pc 100 (de andre er 66 Mhz) og jeg huskede at sætte jumperer.

så HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP

venligst kent
Avatar billede convinius Nybegynder
25. marts 2001 - 15:50 #6
damm.......
Avatar billede kentkk Nybegynder
26. marts 2001 - 07:44 #7
jeg ville ønske at dette ord dækkede mine følelser for denne gamle pc,da jeg mest af alt har lyst til at give den et ordentlig los i bag konsollet (det kan endda være det hjælper).

Avatar billede pallepirat Nybegynder
26. marts 2001 - 12:08 #8
Hej kentkk

Jeg ville hvis jeg var dig prøve at reset´te din bios. Det gøres i langt de fleste tilfælde ved at flytte en jumper i et par sek. for derefter at sætrte den på plads igen. Hvis du har manualet til dit motherboard så står det deri, ellers skal du ind på motherboard manufacturen og fin dit motherboard og medflg. manual.

MVH
Kristian Sørensen
WaveIT
Avatar billede kentkk Nybegynder
26. marts 2001 - 20:22 #9
hej pallepirat

tak for dit indlæg, jeg har tænkt det samme men jeg kan ikke finde denne jumper på mit motherboard, ej heller i manualen som jeg har downloadet fra gigabytes hjemmeside.

så her er et åbent spørgsmål til alle:

er der nogen derude i internetvildmarken som kender til en måde hvorpå jeg kan reset\'te min bios.

alle gode råd modtages med kyshånd, da mit næste skridt vil blive det famøse spark i bagkonsolet.

motherboard:gigabyte ga-5aa rev.2,2 socket 7.

lige et spørgsmål: kan det være fordi jeg kører win 2000 prof (den kørte godt nok med dette operativsystem før kabinet skift), jeg synes nemlig at der på gigabytes hjemmeside var en win 2000 bios.

en tanke: i så fald hvordan får jeg den ind i biosen når jeg ikke kan starte op ????????
Avatar billede kentkk Nybegynder
25. april 2001 - 21:21 #10
jeg undskylder at jeg ikke har svaret, men efter 14 dages ferie utlands, glemte jeg det sku. jeg bliver nødt til at give points til teknikken, da de vedkommende ramte bedst.

jeg skilte lortet ad igen, samlede den og så virkede den sku.